/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hyldebærbusk
Fra : snusi
Vist : 3081 gange
200 point
Dato : 12-04-07 21:40

Jeg har lige læst i en bog at det grønne på hyldebærbuske skulle være giftig, er det rigtig?
Jeg kan ikke finde noget på nettet om det.
Vi er nemlig igang med at rydde op i den skov der tilhører det hus vi har købt, og der er bare så mange hyldebærbuske.

snusi

Kommentar
Fra : dordi

Dato : 12-04-07 22:04

Nej jeg ville ikke mene de er giftige, i mit job har jeg pillet i mange af sådanne buske, og ja, jeg er her da endu

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 12-04-07 22:06

Det har jeg aldrig hørt! Jeg har boet på landet i 78 år. hyldebærbuske vokser jo overalt ved huse og gårde, i hegn og skovkanter. Dyrene æder dem ikke så gerne, jeg har aldrig hørt at nogen er blevet syge af dem, heller ikke af hyldebærte, det bliver der drukket meget af. Her er en liste over giftige planter. http://www.killingelisten.dk/planter/

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 12-04-07 22:16

Bortset fra at hyld er et træ er det ikke giftigt.
Som barn fik jeg udslet når jeg plukkede bærklaserne, men det fik jeg af næsten alting

Ved ikke om jeg tror på dette meeeen:

http://www.sidenomhunde.dk/giftigeplanter.html

Citat
Der findes en del giftige planter for hunde, generelt kan man sige at, hvad der er giftigt for os mennesker er også giftigt for hunde. De fleste giftige planter giver dog kun symptomer som opkast og diarre, men nogle kan i værste fald være dødligt for hunden. Nogle bemærkelses værdige planter som er giftige for hunde er planter som spinat, rabarber, hyldetræ, jasmin, kirsebærtræ og tomatplanter, Påskeliljer, lupin og liljekonval.

hmmm

http://www.kandu.dk/spg65108.aspx

...og den hyggelige som jeg foretrækker:

http://www.gastrocorner.dk/webartikler/gastroartikler.asp?id=49

...godt at man ikke er hund eller kat

Ziggy99

Kommentar
Fra : ans

Dato : 12-04-07 22:16

Det kommer an på hvilken hyld du har i din have.

Hvis det er en Drue-Hyld, så er den giftig

http://da.wikipedia.org/wiki/Drue-Hyld

Men en anmindelig hyld er ikke giftig

http://da.wikipedia.org/wiki/Almindelig_Hyld

Kommentar
Fra : ans

Dato : 12-04-07 22:22

Citat
Men som mange andre såkaldt giftige planter, skal der er vis mængde til før end det er alvorligt. Det gælder også en plante som f.eks. hyld, som jo findes både i naturen og i mange institutioner.

http://www.frie.dk/giftigeplanteriinsti.html

http://www.skoveniskolen.dk/default.asp?m=10&a=1142

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 12-04-07 22:25

http://www.gastrocorner.dk/webartikler/gastroartikler.asp?id=49

DRUEHYLD (Sambucus racemosa). Gedebladfamilien. +

Det er frøene i de smukke, røde bær, der indeholder et stof, der kan give mavesmerter m.v.
Derimod er frugtkødet ugiftigt, og man kan uden risiko lave rødt hyldebærsaft af bærrene, blot kernerne sies fra.
Der har været knyttet en del overtro til Hyld. Mæslingepatienter blev pisket med hyldegrene for at få sygdommen væk. Smørstegte hyldeblomster skulle forebygge feberangreb etc.
Barken og de grønne bær på Alm. hyld (Sambucus Niger) er giftige p.g.a. et alkaloid, der minder om coniin, som findes i Skarntyde. De giftige stoffer findes ikke i de modne bær, der er særdeles vitaminrige.

Ziggy99

Kommentar
Fra : snusi

Dato : 12-04-07 22:58

Jeg har en bog fra hedeselskabet hvor der står at en almindelig hyldebær både kan være en busk og et træ.

I den står der også at "Blade og bark hos almindelig hyld indeholder et giftigt blåsyreglycoid".

Der findes også en Drue-hyld, og den er ikke giftig.

Desuden er der en sommer-hyld som er mere giftig end den almindelige hyld

snusi

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 200 point
Dato : 12-04-07 23:30

Citat
I den står der også at "Blade og bark hos almindelig hyld indeholder et giftigt blåsyreglycoid".

Det er nemlig rigtigt

men der sker ikek noget ved at røre ved buskene, men man skal ikke spise noget af det...heller ikke bærrene i rå form

mvh dova

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 13-04-07 00:27

Noget andet er, at I får et problem, når jorden skal dyrkes. Jorden under hyld er nemlig ofte "steril" eller giftig for spirende planter - en smart måde at undgå vand- og næringskonkurrence - så I skal nok give de nyplantede eller nysåede ting på stedet hver deres lille "fodpose" af hyldefri muld, så de kan komme ordentligt i gang.
Ellers risikerer I, at det nye går ud eller bliver slemt hæmmet i spiring og rodsætning.
mvh
pbp

Godkendelse af svar
Fra : snusi

Dato : 13-04-07 07:43

Tak for svaret dova.

Det var rart at høre, da jeg ikke har tænkt mig at spise buskene Jeg er ved at fjerne en del af dem fra skoven og derved rører jeg jo ved både bark og blade.

Nu kan jeg så med ro i sindet fortsætte mit "oprydningsprojekt"

Go weekend til jer alle

snusi