/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Stadig svagt grønne fotos
Fra : 1991
Vist : 922 gange
500 point
Dato : 12-04-07 14:15

Jeg har før stillet spørgsmålet vedr. lidt grønne fotos.
Jeg har en Canon i9950.
Nu har jeg opdaget at ved print på almindeligt papir, så bliver de fotos rigtig gode, flotte rigtige farver- MEN når jeg printer på fotopapir er de grønne.
Jeg har foretaget en grundig rensning 3 gange, det er noget der koster farver.
ALLE farver bliver brugt, så det kan ikke være en dyse som er tilstoppet.
Når jeg kører en dysetest så kan jeg se at på det stykke papir den printer ud, det er 2 rækker med 5 farver i den første og 3 farver i den sidste.
Her skulle den tredie farve i første række blive lidt grønlig, men den bliver nærmest lidt gullig.
Jeg fatter det ikke - men det ville være dejligt hvis en bruger af Canon i9950 kunne forklare det til mig.
Det er ærgeligt ikke at kunne printe fotos - men kun almindeligt papir.

Kommentar
Fra : fk2001

Dato : 12-04-07 15:04

Det skyldes at du bruger en forkert color profile. Alle apparater, kamara, printer, monitor og som du her oplever, papiret har en profile som du skal bruge for at få de rigtige farver. Hvis du undlader profiles, bruges nogle defaulte i stedet, men det er ofte helt utilstrækkelig hvis farver skal gengives korrekt.

Hvis det er noget bestemt papir der ser ud til at være problemet så skal du have en profile fra producenten. Det bør være løsningen hvis alt andet papir ser ud til at være ok.

Hvis du vil vide mere (meget mere faktisk) om color profiles så søg på dpreview.com Her er tonsvis af info om dette emne. Det er ikke noget man lære på en eftermiddag, men det er vigtigt at have forståelsen for profiles. Ellers bliver farverne aldrig helt rigtige.

Kommentar
Fra : fk2001

Dato : 12-04-07 15:12

Her er lige et af de bedre websites der omhandler color profiles. http://www.drycreekphoto.com/Learn/profiles.htm
God fornøjelse. Det tager noget tid at lære. Omvendt så er det svaret på mange farveproblemer i den digitale verden.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-04-07 16:09

Du bruger vel ikke uoriginalt blæk/patroner....de kan være slemme til at lave et gulligtgrønt skær på billederne.

mvh dova

Kommentar
Fra : 1991

Dato : 12-04-07 18:29

Det som undrer mig er, at det ændrede sig for et stykke tid siden.
Jeg har hele tiden fra jeg købte printeren haft fine fine fotos printet ud.
Det er det samme fotopapir jeg har haft hele tiden.
Derfor undrer jeg mig.
Den burde vel også printe grønne fotos på almindelig papir, når den gør det på fotos?..
Jeg har hele tiden fra begyndelsen brugt kopi patroner - uden problemer.

mvh 1991

Kommentar
Fra : 1991

Dato : 12-04-07 18:30

Jeg har printet A3 fotos og A3+ uden problemer.
Men nu ........

Kommentar
Fra : fk2001

Dato : 12-04-07 20:44

Citat
Det er det samme fotopapir jeg har haft hele tiden.

Samme pakke? eller en nyindkøbt?

Samme går for blækket. Kommer det fra samme dunk, eller er det købt ind på ny?

Prøv at købe en anden pakke papir, evt. et andet mærke, og lav en sammenligning. Det samme gælder for blækket. Finder du forskel når du skifter papir eller blæk, så ved du hvad du er oppe imod - hvis du har nået at læse lidt om color profiles

Kommentar
Fra : 1991

Dato : 15-04-07 09:19

Det er samme pakke fotopapir og den samme pakke blæk.

Kommentar
Fra : jensthybo

Dato : 15-04-07 22:11

Hej, jeg har en i990 vist næsten samme prineter bortset fra papir størrelsen.
Du kunne jo prøve at genindlæse printerdriveren igen. I opsætning af printeren kan du også vælge hvilken type papir du printer på, altså hvis du printer på Canon papir. Jeg kan kun anbefale at bruge Canon papir, alt det andet billige er ikke særlig godt.
Ja du har vel checket at det ikke er en af farverne der er gået tom
Du kan prøve at trykke lidt på farvepatronerne når de ikke sidder i printeren, så skulle der gerne blive vådt der hvor den sidder ned i printhovedet.
Held og lykke.
/Jens

Accepteret svar
Fra : fk2001

Modtaget 500 point
Dato : 19-04-07 13:41

Citat
Det er samme pakke fotopapir og den samme pakke blæk.

Jeg skulle nok lige have spurgt hvor gammel det så er? Blækket og papirets karaktere kan godt ændre sig når det bliver gammelt men så gammelt er det nok ikke. Jeg bruger selv blæk der er to år gammelt og har ikke oplevet nogen forskel. Det betyder selvfølgelig ikke at det samme gælder i din situation.

Så hvis ikke noget er ændret så er noget blevet defekt. Jeg ved bare ikke hvad når der er tale om en jævn grønlig tone jævnt fordelt over hele papiret.

Der er nok ikke andet for at du må igennem en systematisk fejlfinding hvilket vil sige at du skifer én ting ad gangen indtil problemet ophører. Siden du ikke oplever problemet på alm. papir ville det da mest oplagt at prøve photopapir fra andre fabrikater.

Godkendelse af svar
Fra : 1991

Dato : 19-04-07 17:53

Tak for svaret fk2001.
Jeg bliver nok nødt til at skifte alle farvepatroner samtidig og smide alt mit fotopapir ud.

Kommentar
Fra : fk2001

Dato : 20-04-07 10:11

Velbekom. Glad for at jeg kunne hjælpe

Husk at skifte én ting af gangen, så du ved præsis hvilken ting der er problemet. Det er jo også det mest økonomiske