/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Fjernelse af træbeskyttelse.
Fra : Myns
Vist : 2545 gange
300 point
Dato : 12-04-07 00:07

Er der en eller anden på Kandu, der kan svare på om man kan fjerne træbeskyttelse på gule mursten?

Kommentar
Fra : pømske

Dato : 12-04-07 00:26

10 % Saltsyre på 1 liter vand .eller let stærker opløsser skidt fra mursten ov.
pømske

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 12-04-07 07:17

Da det er Oliebaseret, er det sikkert bare Terpentin der skal til

http://renthjem.tv2.dk/brevkasse/svar/index.php?id=2427364

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 12-04-07 07:20

Denne er taget fra et andet forum

Pletter på mursten.

--------------------------------------------------------------------------------

Jeg har faktisk med held fjernet nogle store pletter og et malet nummer fra en murstens væg, midlet hedder en gasbrænder og en god stålbørste. Og meget vigtigt kun skure lodret på stenen, der skal ikke trykkes nærmest bare børstes, varmen fra gasbrænderen trækker malingen ud af stenen, så den koger på overfladen af stenen. når stenen igen er kold kan der lige skrubbes med en stiv børste og koldt vand.

V.h Håndværkeren

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 12-04-07 08:28

ellers kan man jo til en begyndelse eksperimentere med først acetone (det blødgør selv cyanolim og epoxy) evt. siden med cellulosefortynder. Terpentin er til grin, når først alkyden eller olien er hærdet. Det er kun et fortyndingsmiddel, ikke et opløsningsmiddel.
Efter blødgøring kan man prøve at suge af med trækpapir/kattegrus/savsmuld.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 12-04-07 08:29

PS glem saltsyren. den er kun til kalkstænk (mørtel) og opløser fugerne.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 12-04-07 08:30

fotæl lige, om den der beskyttelse er olie, alkyd eller acryl (plastic). Acetone og fortynder gør noget ved dem alle, men i forskelligt tempo

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 12-04-07 08:34

det er vist mere dig der er til grin pbp, tag det roligt, du er ikke alt vidende. Det ses tydeligt.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 14-04-07 03:59

>troldenesdhb: Jeg ved udmærket, jeg ikke er alvidende. Jeg kender skam udmærket mine begrænsninger; kender du dine?