/ Forside/ Karriere / Erhverv / Andet erhverv / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 475
Klematis skummer fløden!!
Fra : dansk.no
Vist : 823 gange
100 point
Dato : 11-04-07 22:12

Min lillesøster har for nylig udgivet en hobbybog gennem forlaget Klematis.Jeg undrer mig dog over hvordan lagkagen deles mellen de to.Bogen som sælges overalt i DK koster 248kr.Min søster får dog hele 7kr for hver solgt eksemplar.Rester scorer Klematis.Det er jeg sku noget muggen over.Ja jeg vil da gå så langt som at kalde det noget forbandet svineri!!!.
Jeg har sagt til min søster at hun lige skal undersøge mulighederne for at starte hendes eget forlag og udgive den næste bog selv.Selvf. er der en del bøvl og udgifter forbundet med den slags, men der er sku også en væsentlig forskel på indtjeningen.Hendes bog har været på markedet i DK i ca. 7 mdr og er solgt i over 10000 eksemplarer indtil videre.

Er her nogen som har erfaring med selv at udgive bøger/starte eget forlag?

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 11-04-07 23:00

Hun har vel skrevet under på en kontrakt hvor hun var opmærksom på forholdene, og så har hun heller ike udgifter til løn, produktion, distribution, markedsføring osv, ligesom hun heller ikke risikerer at brænde inde med et lager af usolgte bøger, hvis det ikke skulle vise sig at være et hit

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 11-04-07 23:01

ps.

Det er nemt at starte et forlag, det kræver blot en forfatter og en bogtrykker, men det netværk som de eksisterende forlag har, kan du ikke bygge selv, det er det de får penge for fr aforfatteren, og det er det netværd der sikrer at bogen rent faktisk kommer på hylderne i butikkerne

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 12-04-07 04:30

Hvis jeg uden at have forstand på det, opstiller en teoretisk fordeling af de 248,- så kunne det se sådan ud:

Den første 50'er er moms til statskasen og boghandleren leverer den vel ikke gratis til køberne, så der smutter vel en 100 mand for ulejligheden.

Forlaget har nu 100,- at gøre godt med. For disse penge skal de afholde de resterende udgifter incl. deres egen avance, som kunne sættes til en 50'er, samt din søsters 7 kr. Alt i alt er der så 43,- kr. tilbage at gøre godt med til afholdelse af de udgifter, som kortoververden nævnte. Det virker da ikke helt skævt.

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 12-04-07 09:36

Her er en anden model

http://www.underskoven.dk/udgivenbog.html

Citat
Et regneeksempel:
Du har bestemt at din bog koster 250 kr. hos boghandleren. 50 kr. går til moms. Bogens nettopris er 200 kr. Af disse 200 kr. går 20% til boghandleravance og 13% til distribution hos os eller DBK. Restbeløbet (67%) er din fortjeneste, dvs. 134 kr. for hver solgt bog.

Ved afregning holder vi et beløb svarende 2 eksemplarer i reserve for eventuelle bøger, der returneres og udbetaler beløb for salg af minimum 2 bøger derudover. Ved årsskiftet afregner vi al tilgodehavende.

Ziggy99

Kommentar
Fra : dansk.no

Dato : 24-04-07 23:37

Klumme.
Øhhh!! Hvor har du lige gået i skole!!
Jeg er selv selvstændig håndværker og har en avance på op til 1200%.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 25-04-07 02:32

Jeg har i hvert tilfælde ikke lært i skolen, at en håndværker beregner sig 1200 % i avance.

Hvis det er tilfældet, håber jeg at det er papirclips som du sælger stk.vis og derfor beregner denne ågeravance.

Du fortjener at gå konkurs, men det kommer nok af sig selv, da man kun på den korte bane kan holde sådan en avance. En forbrugers dumhed har osse en nedre grænse...... trods alt

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 25-04-07 08:23

Citat
Jeg er selv selvstændig håndværker og har en avance på op til 1200%.

Enten er du fuld af løgn eller også er du ikke selvstændig håndværker, man kan ikke være så dum og samtidig eje en virksomhed....... Jeg tror faktisk ikke man kan være så dum og samtidig binde snørebånd

Kommentar
Fra : dansk.no

Dato : 26-04-07 21:23

Det er sku ikke meget i fatter.Jeg har da personligt valgt denne branche primært pga den store avance der er.Der er vel en ca. 100 freelancer foruden 4 rigtige store i DK.samlet omsætning i DK er omkring 2 mia kr om året.Skal i købe vores produkt kan det kun fås gennem en af os.Kunderne er desuden ovenud tilfredse med produktet.
Og det er sku dansk kvalitets håndværk af bedste skuffe!!

Konkurs..Hvordan skulle det kunne lade sig gøre??

Kommentar
Fra : dansk.no

Dato : 26-04-07 21:29

klumme.
Når du mener at man kun kan holde den avance i kort tid, så må feks. 30 år være et splitsekundt???
Og jeg vil vædde med at du har "betjent" vores produkt masser af gange...du ved det bare ikke!