/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hængepil og myrer
Fra : blank
Vist : 3572 gange
100 point
Dato : 11-04-07 17:48

Hej

Sidste år blev vores hængepil voldsomt angrebet af myrer. Ja faktisk var stammen og flere af grenene sorte af dem.

Nu er vores pil sprunget ud (flot) og vi har allerede fundet de første myrer kravlende op at stammen.

Jeg ved godt, at myrerne ikke skader vores hængepil, men hvordan fjerner jeg dem - uden at skade vores hængepil og hvad er det lige myrerne tiltrækkes af...

Vil bare gerne have glæde af vores flotte pil - uden de forbannede myrer, som jo også forvilder sig ud på vores stenterrasse.

Accepteret svar
Fra : valde.

Modtaget 110 point
Dato : 11-04-07 17:59

Myrer lever ikke af hængepile! Men i høj grad af bladlus. De er der for at hjælpe dig af med bladlusene. Det er ikke nemt at lave om på naturens orden, du kan ikke bekæmpe bladlusene uden at skade dine venner myrene! Det er dem du kan takke for at du har den flotte hængepil:

Kommentar
Fra : blank

Dato : 11-04-07 18:05

Hej valde

Vil det sige med andre ord, at vi har bladlus i vores hængepil?

Nope du, har lige tjekket - og ingen lus

Kommentar
Fra : pve

Dato : 11-04-07 18:14

Aner ikke hvorfor de er der, men her er et link til bekæmpelse: http://www.ask-alex.dk/3394_Effektiv_insektbekaempelse_som_dufter_godt.html

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 11-04-07 18:51

næe det er jo ikke rigtig lusesæsong endnu, men der er vel nogle efterladenskaber. Du kan være sikker på at myrene ikke æder din hængepil. Myrbekæmpelse er ingen nem sag, jeg har aldrig set at resultatet svarer til anstrengelserne, Lusene forsvinder når man spuler med koldt vand indtil de er væk. De har brug for varme og de dukker først op når vi har sommer.

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 11-04-07 19:31

Den Gule Fare:

2Den gule myre lever i store underjordiske samfund, og arbejderne kommer kun sjældent op. Boet anlægges ofte mellem rødderne på enligt stående træer. Fra boet går der meterlange underjordiske gangsystemer ud til planternes rødder. De gule myrer spiser små insekter, men lever overvejende af at malke de rodlus, der findes på planterødder. Rodlusene suger saft fra planternes rødder, og myrerne ernærer sig af de sukkerholdige ekskrementer (honningdug), som rodlusene udskiller"

http://www.dpil.dk/dpil2005/HTML/gulmyre.htm

Ziggy99

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 11-04-07 19:33
Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 11-04-07 21:32

Der er myrer, et eller andet sted, enten på træet, eller holdt på stald af myrerne, og ellers er der noget sødt, sukkerstof. Under du undersiden af bladene?

Spul din pil med koldt vand, og lad den tørre lidt, medens du blander sprit og brun sæbe. og sprøjter pilen med det. I begge tilfælde: [B]Husk undersiden af bladene![/B]

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 11-04-07 21:39

A.C. Rosmond - du mente vist lus, ikke?

Godkendelse af svar
Fra : blank

Dato : 22-04-07 16:53

Ups har helt glemt mit spørgsmål. Undskyld den sene besvarelse.

Har egentlig ikke fundet årsagen til min myrer, men vælger at leve med disse små sorte kryp.