/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Mellem uddannelser / Spørgsmål
10  erling_l 510
Blodtypespg.:Rhesus negativ...
Fra : Pigen2
Vist : 5112 gange
50 point
Dato : 11-04-07 15:07

Jeg sidder lige og læser på noget biologi og pludselig bliver jeg usikker...
Hvis et barn er rhesus negativ, så kræver det da at begge forældre også har været det, da rhesus positiv er dominerende, ikke sandt?

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 11-04-07 15:26

Jeg er ikke biolog

Men jeg er negativ; jeg mener bestemt, at min mor er negativ og min far positiv.

Jeg er tredje barn, og min mor fødte mig på hospitalet i stedet for hjemme, fordi det tredje barn af negativ/postiv forældre kunne være problematisk.

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 11-04-07 15:30
Kommentar
Fra : Pigen2

Dato : 11-04-07 15:44

Frieda: Det fangede jeg ikke helt... håber virkelig nogen kan skære det ud i pap.

Jeg vil gerne bede om en forklaring med det der "dominerende", hvis tilfældet er at man godt kan blive negativ med en positiv forælder.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 11-04-07 15:50
Kommentar
Fra : hightowernr1

Dato : 11-04-07 15:56

Jeg er barn af en rhesus-negativ mor og rhesus-positiv far... Både min søster og jeg er reshus negativ.... Jeg har fået to børn med en rhesus-positiv far, hvor den første er rhesus-negativ og sidste er rhesus-positiv....Forvirret...det kan jeg godt forstå, jeg har heller ikke lige fattet andet, end at efter min anden fødsel kom der en "led" sygeplejerske og gav mig et stik med et eller andet... Dette er nok ikke til meget hjælp, men underligt ikk´?

Kommentar
Fra : Pigen2

Dato : 11-04-07 15:57

e.c. der står også bare hvad der kan ske under graviditeten, men det er ikke mit spørgsmål... :(

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 11-04-07 16:00

JA, en positiv mor/far kan sammen med en negativ far/mor få et negativt barn

Kommentar
Fra : Pigen2

Dato : 11-04-07 16:05

Okay, nu tror jeg måske jeg er med. Håber der er nogle biologi-eksperter som kan rette mig, hvis jeg er galt på den:

En RHnegativ har generne rr. En RHpositiv har generne Rr eller RR.
Det vil sige, at en mor med generne rr og en far med generne Rr har chance for både et positivt og negativt barn, hvor en mor med generne rr og og en far med generne RR altid vil få et positivt fordi den positive dominerer...!?

Puuuh, jeg har læst hele dagen og kan slet ikke holde styr på det længere...

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 11-04-07 16:14

Fra mit link:
My sister is RH neg and her husband is RH pos. They have four children. Two of them are RH neg and two of them are RH pos.

Kommentar
Fra : Pigen2

Dato : 11-04-07 16:24

e.c. Nåååh, undskyld.
Det overså jeg lige...

Kan du svare på mit andet spørgsmål lige over dit indlæg?

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 11-04-07 16:27

hvis begge er positive, får de positive børn, jep

Kommentar
Fra : Pigen2

Dato : 11-04-07 16:29

frieda: Hvad hvis moren er rr (negativ) og faren RR (positiv)

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 11-04-07 16:29

Næ der melder jeg pass.

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 11-04-07 16:45

MIG

(negativ)

Min søs

positiv

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 50 point
Dato : 11-04-07 18:06

Hvis mor er rr (rhesus negativ) og far er RR ("dobbelt" rhesus positiv)så vil de altid få positive børn, nemlig rR børn da rhesustypen er dominant arvelig.

Hvis mor er rr (rhesus negativ) og far er Rr (rhesus positiv) så vil halvdelen af børnene blive rr (negative) og halvdelen vil blive Rr (positive)

---men det er vist også hvad du selv er nået frem til Pige2..

hightovernr1, både din far og din mand har været Rr så de har kunnet lave både negative og positive børn med en negativ kvinde. At din far har lavet to negative, det er bare en tilfældighed. Ved hver undfangelse er der 50% chance for hver mulighed.

Kommentar
Fra : gert_h

Dato : 11-04-07 18:15

Den ENESTE mulighed for et rhesus negativ barn er at både far og mor er rhesus-negativ.
Og det skyldes, som du skriver, at rhesus positiv er dominerende.

Så hvis rhesus positiv = R
og rhesus negativ = r

Giver: (moders rhesus-type nævnt først)

RR = R
Rr = R
rR = R
rr = r

VH gert_h

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 11-04-07 18:24

NEJ... Hvis far er Rr så er han positiv, men han har både et positivt gen og et negativt gen at dele ud af.

Far giver jo R til halvdelen af sine børn og r til den anden halvdel... Og mor giver r til alle børnene fordi hun er rr negativ.

Så halvdelen af børnene fra den Rr positive far vil blive negative..

Godkendelse af svar
Fra : Pigen2

Dato : 11-04-07 18:34

Tak for den detaljerede forklaring, Birgitta.

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 11-04-07 18:42

Her bliver det beskrevet meget godt:
http://www.apoteket.dk/servlet/apoteket/leksikon?id=351

Jeg er selv rhesus negativ og uanset hvad farren til mine børn er, så skal jeg have en sprøjte med Humant Anti-D Immunglobin hver gang jeg har været gravid uanset om jeg aborterer eller gennemfører. Det er det med at forhindre at et foster tager skade hvis jeg bliver gravid igen. Jeg får så et kort med dato på for hvornår jeg har fået den.

Jeg har 2 børn og aner ikke hvad blodtype de har. PÅ kortet står der at man giver kvinden det når hun har født et rhesus positivt barn eller aborteret, for at beskytte rhesus-negativ moderen mod rhesus-immunisering. Derfor gætter jeg på at min førstefødte er rhesus positiv.

Kommentar
Fra : tc_mortensen

Dato : 28-10-09 20:24

Hejsa... nu er dette godt nok en gammel tråd.. men faldt over den i mit søgen på evt komplikationer i forbindelse med rhesus negativ og fødsel....

gert_h svarede et sted i tråden;
"Den ENESTE mulighed for et rhesus negativ barn er at både far og mor er rhesus-negativ."

Dertil vil jeg så lige tilføje, at BEGGE mine forældre var Rhesus POSITIVE, mens jeg selv er rhesus NEGATIV!!!

Det kan altså åbenbart lade sig gøre... men aner ikke hvordan. (måske er jeg bare et misfoster )

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 28-10-09 20:51

Eller også må jeg vist hellere konfrontere min 91 år gamle mor med spørgsmålet om hvem min "rigtige" far er

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 29-10-09 13:14

tc_mortensen, det er ikke så mystisk.

Begge dine forældre er måske Rr, altså positive med et skjult negativt gen, Og begge kan så give et R eller et r til deres børn.
Hvis de får en masse børn, så vil der være disse fire muligheder:
1) Både mor og far giver et R til barnet, der bliver RR, -altså positiv.
2) Mor giver et R og far giver et r til barnet, der bliver Rr, altså positivt men med et skjult negativt gen.
3) Mor giver et r og far giver et R til barnet, der igen bliver Rr, altså positivt med et skjult negativt gen.
Og 4) Både mor og far giver deres skjulte r til barnet, der derfor bliver rr, og altså er ægte negativ,

Så hvis forældrene er Rr positive begge to, så vil ca. en fjerdedel af børnene blive rr negative.

Den eneste mulighed for at få et rhesus negativt barn er at både far og mor har et rhesus negativt GEN.