/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
Indikatorpapir/ph-papir
Fra : jmj123
Vist : 711 gange
20 point
Dato : 11-04-07 13:06

Hvorfor mister indikatorpapiret farven kort tid efter målingen ?

Kommentar
Fra : SimonGjer

Dato : 11-04-07 13:37

Hej

Jeg kender ikke svaret, men jeg mener at farve kan blive opløst i væsken.

Der er også den mulighed at f.eks. konc. svovlsyre / konc. base ødelægger farvestoffet i indikatorpapiret.

Mvh. Simon

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 11-04-07 15:50

Det er primært fordi reaktionen er slut og desuden bliver papiret tørt - så kan det ikke være farvet......

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 11-04-07 16:22

Der findes jo mange forskellige slags indikatopapir, jeg mener da ikke de alle mister farven når de bliver tørre. Den indikator der påviser ammoniak, kan man forklare det med at ammoniak er meget flygtigt og let opgages af fugtig luft og vand.

Kommentar
Fra : SimonGjer

Dato : 11-04-07 23:21

Syre/base-reaktioner foregår næsten altid på en tidsskala der er hurtigere end hvad vi kan opfatter. Det er derfor noget vrøvl at påstå at reaktionen er forløbet til slut. stoffet (indikatoren) i et stykke indikatorpapir kan være en base, syre eller amfolyt (syre + base). Farveskiftet fremtræder fordi indikatorstoffet har forskellig farve om det er på baseform eller syreform.
Desuden bør pH i indikatorpapiret ikke blive mere neutral hvis papiret tørre ind. Kun i de tilfælde hvor syren (f.eks. kulsyre) eller basen (ammoniak) kan fordampe fra papiret kan papirets farve skift til det oprindelige.

Kommentar
Fra : jmj123

Dato : 12-04-07 07:55

Spørgsmålet står lidt endnu, jeg er efter et konkret svar