/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Een PC - to operativsystemer ?
Fra : bennymanden
Vist : 1940 gange
200 point
Dato : 11-04-07 00:48

--------------------------------------------------------------------------------
Hejsa.
En god ven har netop købt en ny PC med Windows Vista - nu vil han gerne have installeret en ekstra harddisk med Win XP som han skal bruge til at afvikle nogle video-programmer han arbejder meget med.
Han anvender en mediaplayer som ikke kan bruges i Vista.
Kan man uden videre isætte en ekstra intern harddisk og så installere Win XP på denne ?
Han skal kun bruge denne HD off-line.
Er der nogen særlige forhold man skal tage hensyn til ?
på forhånd tak
Bennymanden

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 11-04-07 03:09

Du kan have to styre systemer på samme harddisk, og under opstart vælge hvilken du vil starte, det har jeg, Windows XP og Linux Ubuntu, det fungerer udmærket, jeg tvivler på at du kan starte en anden styre system fra en anden harddisk, men måske så vent til eksperterne kommer

Kommentar
Fra : lawitt

Dato : 11-04-07 09:06

Hej,

Det kan i godt men i skal have fat i en "rigtig" boot manager da der er tale om 2 forskellige diske, så noget a la den her:

http://www.osloader.com/

Mvh. Lars

Kommentar
Fra : bja2

Dato : 11-04-07 11:17

Jeg mener det ældste skal installeres først. Altså XP og derefter Vista

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 11-04-07 11:52

Den nemmeste og mest sikre måde at have flere styresystemer på samme computer er skuffer.
Køb en harddiskskuffe til indbygning og en ekstra skuffe. (øverst)
Nu kan de to styresystemer hygge sig på hver sin harddisk.

Kommentar
Fra : fk2001

Dato : 11-04-07 12:36

Citat
Den nemmeste og mest sikre måde at have flere styresystemer på samme computer er skuffer.
Køb en harddiskskuffe til indbygning og en ekstra skuffe. (øverst)
Nu kan de to styresystemer hygge sig på hver sin harddisk.

Det kan da aldrig være det nemmeste når man skal flytte HDerne ind og ud af maskinen. Men det er muligvis det sikreste.

Jeg vil forslå at du bruger grub bootloader. Den vil boot alle OSer, kan installeres på en CDR hvis noget går galt. Du kan starte med at explore http://www.gnu.org/software/grub/

Jeg har anvendt grub i mange år til Win2000, win98, XP, og flere linux systemer. Aldrig et problem.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 11-04-07 13:29

grub styrer ikke Vista ordentlig..........................

Det tager ca. 5½ sek. at bytte harddiskskuffe inden opstart af comp.

Hos mig er der flere skuffer som jeg skifter med.

ubuntu (linux)
Vista
XP
Xp til lager af styresystembackup.

Kommentar
Fra : frostys

Dato : 11-04-07 13:38

Du kan godt have 2 harddiske og 2 systemer, Bott select kan foregå med program, eller vælge bootselect i startup alt after bundkort/bis F8 eller måske F12. Flere oplysninger om bundkort

Kommentar
Fra : fk2001

Dato : 11-04-07 14:30

Citat
grub styrer ikke Vista ordentlig..........................

Nå, det vidste jeg ikke. Typisk M$

Men jeg vil aldrig blive tilhænger af at skifte HDer, blot for at boote et at andet OS. Chancen for at tabe en HD og dermed ødelægge den er stor. Derforuden er det jo ganske upraktisk hvis man skal dele data mellem OSerne.

Til gengæld er det smart for backup. Det vil jeg faktisk overveje

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 11-04-07 14:48

Så må jeg hellere fortælle hvordan min comp er indrettet.

2 stk harddiskskuffeholdere
8 løse skuffer
en del harddiske
alle harddiske er sat som CableSelect
Alle harddiske har styresystem og en partition til lager
Øverste HD holder = CS 1 bruger harddiskens styresystem
Næste HD holder = CS 2 bruges som lager / overførsel.
Alle harddiske kan læse/skrive på de andre HD
+ USB harddiske som ekstra backup, og lager sammen med et par gamle bærbare comp.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 11-04-07 23:02

Foreløbig tak alle sammen - jeg har kikket lidt i de foreslåede link, og glæder mig over at der ser ud til at være muligheder for at hjælpe min ven.
Jeg vender tilbage med flere oplysninger om bl.a. bundkort som <frostys> efterlyser så snart jeg får lavet en aftale med vennen, som så vil besøge mig medbringende sin nye PC og en nyindkøbt HD, som jeg også har lovet ham at hjælpe med at montere.
Så snart jeg har flere oplysninger, og sidder med "opgaven" foran mig hører i mere herfra.

Tak indtil nu
mvh
Bennymanden

Kommentar
Fra : frostys

Dato : 13-04-07 11:40

1. E.C. Hardisk skuffer, der skuffer du mig, troede du var kommet videre bruger externe usb2 boxe idag, snart extern sata boxe, skuffer er skiftet for længe siden.

[boot loader]
timeout=5
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS="XP DVD" /fastdetect /noexecute=optin
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="XP Spil" /noexecute=optin /fastdetect

sådan ser min boot ud i xp 5 sekunder til at vælge, ellers starter den hardisk 0 partion 1 spil op ved tryk cursor op/ned vælger jeg hardisk 1 partion 1 dvd og den starter først ved enter/return

Harddisk 0 er til spil og andet useriøst harddisk 1 er til seriøse ting da nogle spil ikke vil acceptere dynamiske drev og clonecd/dvd copy programmer.

Har hos kammerrat copy text og tilrettet tal i setup, prøv dig frem med at ændre rdisk efter dit behov

Kommentar
Fra : frostys

Dato : 13-04-07 11:57

fk2001

Du kører med alle diske så du kan sagtens dele data, men programmer skal install på begge. og hvis du navngir dine drev logisk f.eks system spil eller system dvd og andre sigende ting er det faktisk ok og nemt at hente data du skal bruge

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 13-04-07 13:54

Med skuffer har jeg total styring over partitioner.
Og jeg er ikke afhængig af boot-loader / boot manager / og lign.
Jeg geninstallerer / afprøver temmelig tit og så er det godt at styresystemerne ligger helt alene.
Eksterne boxe - ja da ................ og en løs USB harddiskcontroler i åben tilstand.