/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
CO2-emissionsfaktoren
Fra : Malfoy
Vist : 697 gange
120 point
Dato : 10-04-07 18:49

Halløj...
Jeg vil høre om der er nogle der ikke havde tid til at kigge på denne kemi opgave:

På et mindre fjernvarmeværk skal man fyre med en brændsel, som giver varmeafgivelse på 30*10^8kJ/døgn. Antag, at man kan vælge mellem 2 brændsler, nemlig methan og pentadecan:

CH4(g) + 2O2(g) ---> CO2(g) + 2H2O(g) Delta H_m = -803 kJ/mol
C15H32(I) + 23O2(g) ---> 15CO2(g) + 16H2O(g) Delta H_m = -9090 kJ/mol

a) Hvor mange mol reaktion skal der gennemføres pr. døgn, hvis man fyrer med methan?

Mit bud:
3,74*10^5 mol reaktion
Der dannes 3,74*10^5 mol CO2

b) Besvar de samme spørgsmål med pentadecan.
Mit bud:
3,30*10^4 mol reaktion
Der dannes 4,94*10^5 mol CO2

c) Sammenlign resultaterne og kommentér. (Forbrændingen af methan er den typiske reaktion, når der skal fyrer med naturgas, mens forbrændingen af pentadecan kan betragtes som en typisk reaktion ved fyring med olie)

INTET BUD

d) Beregn CO2-emissionsfaktoren for methan og pentadecan. Kommentér resultatet.

INTET BUD

På forhånd mange tusind tak
Bjarkee

Kommentar
Fra : Malfoy

Dato : 10-04-07 18:56

Hovsa... Reaktionerne blev ikke lige vist, som jeg havde regnet med. Her kommer de:

CH4(g) + 2O2(g) ---> CO2(g) + 2H2O(g):
Delta H_m = -803 kJ/mol

C15H32(I) + 23O2(g) ---> 15CO2(g) + 16H2O(g):
Delta H_m = -9090 kJ/mol

Det var det
Bjarkee

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 120 point
Dato : 11-04-07 00:37

Du har jo næsten løst opgaven

med faktoren menes formentlig vægtdele CO2 pr Mj energi.

diskusionet går på at naturgast for den samme energi giver mindre CO2 . Det skyldes at CH4 ar mere brint pr C atom end de højere kulbrinter. Derfor kommer energien i videre omfang fra vanddannelse end for andre kulbrinter.

Sluttelig kan du bemærke at man med naturgast kan øge udbyttet ved at kondensere vandet ved forbrændingen delvist. Det er eksta flot hviss du beregner hvor neget man vinder ved en røggast med mættet damp (dugpunkt) på 40 ° . Det kan man ikke med olie da den aldrig er helt så ren og man ikke har så stor vanddampkoncentration i røgen.
I praksis bruger i dag næsten alle store varmeværker med naturgas kondensation af vand i røgen.

Godt udbytte af denne proces forudsætter at fjernvarme returvandets temperatur er forholdsvis lav.

Godkendelse af svar
Fra : Malfoy

Dato : 13-04-07 13:23

Tak for svaret transor.