/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Mellem uddannelser / Spørgsmål
10  erling_l 510
matematik
Fra : asdfasdfasdfasd
Vist : 1335 gange
40 point
Dato : 10-04-07 12:33

Angiv definitionsmængderne for g(x)=(x^2) +1 og f(x) = kvd(3-x)

Bestem derefter definitionsmængderne for f ° g og g ° f og angiv en forskrift for hver af dem...

Undersøg om g^ -1 og f ^ -1 eksisterer, og angiv i givet fald en forskrift..

er helt på bar bund..

hjælp..!

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 10-04-07 12:51

Jeg har desværre ikke lige tid til at hjælpe dig 100% igennem...

Men måske der er lidt hjælp at hente her for dig:
http://ga.randers-hf-vuc.dk/matlex/funktioner.html#sammensatte

Held og lykke

Accepteret svar
Fra : berpox

Modtaget 40 point
Dato : 15-04-07 10:48

Hejsa, fandt du ud af det?

Ellers så kommer noget af løsningen her:

Citat
Angiv definitionsmængderne for g(x)=(x^2) +1 og f(x) = kvd(3-x)

f(x)=(3-x)^0,5
g(x)=x²+1

Dm(g) = { x=R } (x kan antage alle værdier tilhørende reelle tal)
Dm(f) = { R | x = 3 } (x kan antage alle værdier tilhørende reelle tal, hvor x = 3 )

Citat
Bestem derefter definitionsmængderne for f ° g og g ° f og angiv en forskrift for hver af dem...

Da g(x) bruges som input for f(x) må det kræves at g(x) = 3.
Dvs. x = 2^0,5

Definitionsmængden for f o g(x) må derfor være:
Dm(f o g) = { R | x = 2^0,5 }

Ligeledes kan opstilles definitionsmængden for g o f(x):
Dm(g o f) = { R | x = 3 }

f o g(x)=(3-g(x))^0,5 = (3-(x²+1))^0,5 = (3-x²-1)^0,5 = (2-x²)^0,5

g o f(x)=f(x)²+1 = ((3-x)^0,5)²+1 = (3-x)+1 = 4-x

Kommentar
Fra : Anamuser

Dato : 26-04-07 23:13

dmf: kvd(3-x) er da kun de x der er større end eller lig med 3. Da man ikke kan tage kvadratroden af negative tal. I hvert fald ikke uden at skulle bruge komplekse løsninger.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 01-05-07 21:36

Jep - jeg indsatte tegnet "mindre end eller lig med" ... men det er åbenbart blevet "oversat" til = af Kandu

Dm(f) = { R | x <= 3 } (x kan antage alle værdier tilhørende reelle tal, hvor x <= 3 ) (dvs. x mindre end, eller lig 3) ... og så fremdeles....

Godkendelse af svar
Fra : asdfasdfasdfasd

Dato : 10-05-07 17:47

Tak for svaret berpox.