/ Forside/ Interesser / Helbred / Sorg & Krise / Spørgsmål
10  clou 510
Hjælp til vejrtrækning
Fra : Mille35
Vist : 5375 gange
50 point
Dato : 10-04-07 12:12

Hjælp til vejrtrækning
Nu har jeg ellers haft det fint meget længe, men nu lure angsten igen igen og jeg kan ikke kontrollere min vejrtrækning
Jeg føler ikke der kommer ilt il fødder og hoved.
Har haft en forfærdelig påske hvor jeg føler at jeg skal besvime konstant.
Jeg kan slet ikke finde ro,føler min sidste time er kommet,kan ikke trække vejeret rigtigt.
Er her nogen der har nogen gode fif ?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-04-07 12:20

Du skal trække vejret stille, roligt og dybt, sådan helt ned i navlen, og puste ud lige så langsomt men igennem næsen.

Du skal gøre sådan hver gang du fornemmer angsten komme

Rigtig god bedring

Kommentar
Fra : No1Here

Dato : 10-04-07 12:28

Det må virkelig være rædsomt for dig, når det står på. Jeg googlede på "vejrtrækning" og "angst" og fik dette frem.

Citat
For at bringe mere ro i din vejrtrækning i den aktuelle angstsituation, hvor du let kommer til at hyperventilere, kan du udføre en af de følgende 2 øvelser. Følg nøje instruktionen, hvor det centrale i øvelserne er at holde spændingen i muskulaturen lidt tid.

Knyt dine hænder, bliv ved med at spænde, hold spændingen, bliv ved med at holde spændingen lidt endnu – fint, slip spændingen langsomt på en udånding. Mærk roen i dit åndedræt.

Med samme effekt kan du i stedet for at knytte hænderne udføre følgende øvelse: Træk dine skuldre op mod ørerne, bliv ved med at holde spændingen, hold spændingen, bliv ved med at holde spændingen lidt endnu – fint, slip spændingen langsomt på en udånding. Udfør øvelsen nogle gange.

Her er en lille let øvelse til at afhjælpe din angstbetonede vejrtrækning, hvis du f.eks. befinder dig i et transportmiddel: Start med at trække vejret langsomt og roligt ind gennem næsen på en indånding samtidig med, at du tænker: ”et tusind”, og pust ud igennem den let åbenstående mund på en udånding samtidig med, at du tænker: ”to tusind.”

"et tusind" (træk vejret ind) "to tusind" (ånd ud) "et tusind" (træk vejret ind) "to tusind"(ånd ud)

herfra http://home18.inet.tele.dk/doerum/angstpj.html

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-04-07 12:29

Citat
Er her nogen der har nogen gode fif

Ja, at tale med din læge og få noget kvalificeret råd og hjælp.

mvh dova

Kommentar
Fra : Mone

Dato : 10-04-07 12:31

Hej Mille35

Uhhh, kender det alt for godt, det er bare så forfærdeligt.

Når du mærker du ikke kan trække vejret, så træk vejret i en pose.
Hold posen for mund og næse, og pust luften ud i den og træk så vejret
i den et stykke tid, til du mærker at du falder til ro igen.

Derudover kan du "til hverdag" (altid) øve dig i at trække vejret "normalt".
Som Nordsted1 skriver, så skal det være helt ned i maven, når du har trukket
vejret ind igennem næsen, (og helt ned i maven) så tæl til 10, før du puster ud
igennem munden igen. Gør dette op til flere gange om dagen, til det bliver en
vane.

Og så lige! Får du noget hjælp mht. de angstanfald?
Det kan være utrolig svært at klare alene.

Håber du kan bruge dette til noget.

Mange hilsner og tanker.

Fra en der har prøvet det,
men heldigvis er sluppet af med det.
Mone

Kommentar
Fra : No1Here

Dato : 10-04-07 12:33

Her er lidt mere om, hvordan man kan påvirke og "styre" sin vejrtrækning og angst http://www.malka.dk/sundhed/angst.html

Citat
Hvis man har en tendens til hyperventilation, er det vigtigt at få kontrol over sin vejrtrækning. Dette kræver en del øvelse og gøres bedst under supervision.

Kontrolleret vejrtrækning betyder, at man tager lange, langsomme, regelmæssige og rimelig svage (ikke dybe) åndedrag. Træk vejret ind igennem næsen og ud gennem munden i regelmæssig (ind-ud) cyklus.

Tolv cyklusser pr. minut er ofte hjælpsomme, men bedst er det at finde sin egen behagelige vejrtræknings rytme.

Disse cyklusser regulerer den mængde ilt, man indtager, så man ikke oplever den prikken, besvimelse og svimmelhed (hjertebanken osv.) som er forbundet med hyperventilation.

At benytte disse anti-angst holdninger og teknikker, såsom kontrolleret vejrtrækning, kræver desværre megen øvelse, men man gør som regel stædige fremskridt (omend tilbageskridt sker og skal forventes), og jeg vil forudsige, at hvis man nøje følger disse retningslinjer, kan man bryde ud af sin egen onde cirkel af angst.

Kommentar
Fra : Mille35

Dato : 10-04-07 12:37

Hej Alle
Tak for alle de gode råd og søde hilsner
Det er bare så skrækkeligt når man ikke har kontrollen og sig liv,at det er angsten der overtager

Kommentar
Fra : clou

Dato : 10-04-07 12:57

Hej Mille35

Det er skrækkeligt når ens angst påvirker vejrtrækningen - taler af erfraring. Hvis du begynde at hyperventilere, så prøv at ånde ned i en plasticpose et par gange, det kan afhjælpe noget af problemet. Har selv prøvet det, med godt resultat - og rådet kom fra en læge på sygehuset.

Varme tanker fra

Clou

ps: der åbner et chatforum for angst på Internettet - hørte om det i radioen i morges!

Kommentar
Fra : No1Here

Dato : 10-04-07 13:02

Jeg vil anbefale dig, at du i en periode, hvor du ikke hyperventilerer øver dig på vejrtræknings øvelserne, hvor du spænder i muskulaturen. Det er mere trygt, at du kender til metoden, sådan at du næste gang, når du oplever en situation hvor din vejrtrækning bliver ukontrolleret ved præcis hvad du skal gøre. Brug KUN metoden med papir/plasticposen, i de tilfælde hvor det er så slemt, at du bliver ør i hovedet eller svimmel pga for meget ilt til hjernen.

Og træk også kun vejret ved hjælp af en placticpose 2-3 gange, da det skulle være nok til at slippe af med overskud af ilt du ophober ved at hyperventilere.

God vind til dig

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 10-04-07 13:54

Jeg bruger at trække vejret ind gennem næsen, helt ned i mavenog ud igen af munden efter 10 sekunder.

Og det gør jeg fast flere gange om dagen - det lindrer også på astma og uro, nervøsitet før sang, eksamen mv.

Og lungerne har godt af det!

Hanne

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 10-04-07 14:17

Jeg troede lige, det her var noget, jeg havde forstand på: Jeg har en svær nedsættelse af lungekapasiteten. Men når jeg læser de råd du får, så tror jeg ikke det er dem alle jeg ville overleve Jo Dova råder dig til at gå til lægen. hos ham fik jeg mange gode råd og blev indlagt på en lungeklinik. Der oplevede jeg at mine medpatienter havde mange forskellige årsager til deres åndedrætsbesvær. De fik stort set forskellig behandling. Så det eneste, af de fif du har fået er: gå til lægen, så bliver du nok vist videre til de rigtige specialister: God bedring

Accepteret svar
Fra : jomfruane

Modtaget 50 point
Dato : 10-04-07 14:45

ved du hvad, jeg synes det er forkert at råde dig vedrørende hvordan man trækker vejret, det er vi jo født med en refleks til - jeg vil langt hellere anbefale dig at få behandlet din (irationelle) angst og dette skal der proffesionel hjælp til.
Find dig en god psykolog i dit nærområde og giv dig selv den omsorg der kan holde resten af dit liv - og bliv fri af angsten. Angsten har et helt andet udgangspunkt end hvordan man trækker vejret uden at opleve ubehag.

Godkendelse af svar
Fra : Mille35

Dato : 19-04-07 13:45

Tak for svaret jomfruane.

Kommentar
Fra : quaiert_cool

Dato : 07-10-07 19:28

hej Mille
jeg lider selv af panik angst og det er hårdt og yderst ubehageligt
men her er et par råd til at mindske den:
1 find ud af hvad der gør dig bange...åbne pladser, lukkede rum etc
2 tal med nogen både venner og profecionelle og få hjælp og gode råd og støtte til at beabejde det
prøv at blive din egen venlige men bestemte vejleder midt i angstens kaos sig fks så rooolig, rooolig inden i dig selv...
og sidst men ikke mindst: når du føler at et andfald er på vej skal du aldrig nogensinde ligge dig ned aldrig!! i stedet skal du sætte dig ret op og ned med hænderne på knæene og trække vejret dybt og roligt tag evt et tæppe omkring dig til varme og beroligelse hvis dine hænder ryster så acepter det det er helt i orden...jo mere roligt du tager det jo hurtigere er det ovre...
vær stærk tag kontrollen over angsten, lad ikke den tage kontrol over dig
knus og god bedring quaiert_cool