/ Forside/ Interesser / Fritid / Lystfiskeri / Spørgsmål
10  arne.jako.. 660
Kajak eller skydepram?
Fra : f.elsborg
Vist : 4207 gange
300 point
Dato : 10-04-07 08:42

Hej alle sammen.

Jeg har, lige som så mange andre "savlet" lidt over de nye kajaktyper, der er kommet frem på det sidste, og har da også med stor interesse læst div. artikler og indlæg alle mulige steder, om netop disse små fartøjers fortræffelighed.

Jeg kan godt se, at de har mange fordele, men - Har kajakkerne overhovedet nogen fordele, som man ikke også har i en skydepram?

Jeg har aldrig sejlet med kajak, men derimod meget med skydepram. Jeg skulle mene at skydeprammen giver mere plads indenbords, større stabillitet (pga. større bredde), den kan ofte bære en lille benzin eller el motor (så man ikke altid behøver at ro selv - det gider vi mellemfede danskere nemlig ikke altid), kan søsættes af en mand næsten overalt, har plads til næsten alt det udstyr man kan finde på at hænge på sådan et lille fartøj, den kan sejle næsten overalt bare der er 10cm vand, og nogle af dem, er meget sødygtige (selvom de så nok skal have mindst 20cm vand for at sejle). Skydeprammen er dybere/højere, så man sidder mere i læ/mere beskyttet for vandsprøjt etc.. Den vil så måske nok drive hurtigere end kajakken (det kan man så råde bod på med et drivanker - man har jo plads til at have det med), og sidst, så har man mulighed for at have ting med, uden at det hele bliver gennemblødt (der er ikke noget der kan ødelægge min fiskedag, som et stykke rugbrød med æg og salt-vand )

Kajakken derimod, er nok en del lettere at ro/padle, man behøver ikke at have trailer med - den kan ligge på taget af bilen (den vejer kun 50 - 75 % af en skydepram af glasfiber), og kan fåes i matterialer, som bedre kan tåle lidt knubs (plastic (hvorfor er der ikke nogen, der har lavet skydepramme af det endnu?)). De største af dem kan bære en lille elmotor - men så er de også lige så store som skydeprammene.
Er der andre fordele???

Hva' Syns I ?

Vh.
Finn
PS: jeg er ikke tilbage før fredag, så forvent ingen points før da.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-04-07 10:10

Citat
Har kajakkerne overhovedet nogen fordele, som man ikke også har i en skydepram?

Næ, det synes jeg ikke, udover som du selv nævner, at de ikke er så tunge, men det afhænger jo af hvad den skal bruges til.

Jeg vil ikke mene en kajak er velegnet til fiskeri, hvilket jeg går ud fra er formålet, eftersom spørgsmålet er stillet i den kategori??

Og det er altså sværere at sejle en kajak end en pram

mvh dova

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 10-04-07 11:00

Du kan da ikke "gemme" dig i en kajak.
Der er ikke så god plads til våben i en kajak.
Det er lidt svært at håndtere en kajak.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 10-04-07 11:30

I mine øjne er det lidt at sammenligne en motorsejler og en kitesurfer. En skydepram er primært et transportfartøj hvor en kajak om det så er havkajak eller andet er noget man bruger for at nyde selve sejladsen.

Dog kan en egentlig havkajak have den fordel at hvis du er dygtig nok så kan den klare bølger langt bedre end en skydepram.

VH

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 15-04-07 00:00

Så er jeg tilbage igen - en dag senere end forventet.

Mit spørgsmål er afledt af, at der de sidste par år, med mellemrum har været artikler i de fleste fiskeblade, om kajakkens fortræffelighed, til netop at fiske fra.
Sidst i et af magasinernes aprilnumre, hvor kajaken nærmest skamroses som fiskemaskine, til den kystfisker, der altid lige mangler de sidste 10 meter i sine kast, eller lige mangler 25 cm's højde i sine vaders.
Den beskrivelse passer meget godt på mig, samtidigt med, at jeg alt for tit føler mig overbevist om, at fiskene og jeg ikke har den samme opfattelse af, hvilke kyster der er værd at besøge .
Jeg har til gengæld aldrig set nogen artikkel i noget blad om fiskeri fra skydepram.

Så var det at jeg tænkte; jeg kender til skydeprammene. Jeg har haft et par stykker af slagsen, ved hvad de kan og ikke kan. Er det da muligt, at en kajak, som godt nok er lettere, lavere, smallere og for nogle af dem væsentligt længere end en skydepram, kan give nogle fordele, som jeg ikke kan resonere mig frem til?

Til dova: De der magasiner påstår altså, at det bare er blevet så let at sejle kajak

Til Thomas.Haugaard: Som du kan se ovenfor, var det primært for at fiske fra "skuden". Jeg har sejlet en del med skydepramme, og ved, at den rette pram klarer langt mere sø, end jeg agter at bevæge mig rundt i (jeg har bla. krydset Roskilde fjord i en JAFI pram med en firehestes med indbygget tank på hækken en dag, hvor det trak sammen til storm inden jeg opdagede det, og tro mig, da motoren løb tør for benzin midt i inderbedningen, i 1,5 meter høje bølger og modvind, og der derfor skulle hældes lidt mere saft i den indbyggede tank, da var det ikke prammen, der satte begrænsningerne - det var fjolset, der sad i den).

Der er jo bare det der med kajakken, at den koster ligeså meget som en skydepram, med en trailer til at fragte den rundt på - og så kan traileren jo også bruges, når "lillemor" lige har fundet nogle af ens uerstattelige ejendele, hun mener skal en tur på genbrugen (Du ved, sådan noget som ikke helt nyt fiskegrej, reservedele til den forrige bil man havde, nogle af de der bræddestumper man har gemt fordi de egentligt er for gode at smide ud o.lign).
Kajakken må da have nogle fordele frem for skydeprammen, ellers er det da penge ud af vinduet.

Vh
Finn

Kommentar
Fra : kochamok

Dato : 15-04-07 01:22

Hej... Vil starte med at sige at jeg kun har ca 10 timers erfaring med at sejle kajak.
Fordele som jeg ser dem:
Den er praktisk talt synkefri pga. lufttætte stuverum for og bag.
I de selvsamme run kan man opbevare sit grej så det er tørt (også madpakken)
Med et spraydeck (presenning med elastik mellem dig og kajakken) undgår du vand i cockpittet
Med noget øvelse kan man hvis man kæntrer vende sig om og kun være blevet våd på overkroppen.
Jeg vil slutte af med at sige at en havkajak er utrolig let at sejle i modsætning til de kajakker man ser til kaproning.

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 15-04-07 18:30

Hej kochamok

Det lyder meget godt det der, men - en skydepram kan da også gøres synkefri, enten med skum eller lufttætte rum (mange af dem leveres faktisk med indstøbte lufttanke). Skulle der mangle et rum eller to til opbevaring af grej etc. er det ret nemt at lave dem selv. De er jo oftest lavet af glasfiber. Samtidigt kan man nå alt sit grej/udstyr, mens man sidder i båden.

Jeg kan godt se fordelen ved et spraydeck og det at kunne vende en væltet kajak, men i en skydepram risikerer man faktisk kun at vælte, hvis man enten bærer sig meget dumt ad, eller absolut synes, at man skal stå op og tisse i rum sø (de fleste druknede strandjægere findes formentlig med gylpen åben).
Husk på, at en skydepram er meget bredere end end kajak - typisk er bredden 100 - 120 cm, nogen af dem bredere - og derfor også meget mere stabil sideværts.
Samtidigt kan man være i prammen med neoprenwaders og, hvis man synes det er koldt nok, endda med flydedragt på.

En anden fordel jeg ville mene der er ved skydeprammen er, at man ikke er låst til at sidde i den samme stilling hele tiden. Man kan bevæge sig lidt rundt (så meget cockpittet nu tillader - afhænger af typen af pram), og man kan sætte sig på cockpitkarmen eller en stol/kasse (kun i magsvejr) eller sågar lægge sig ned og få en lille lur (for anker eller trukket op på stranden). Jeg har endda oplevet strandjægere overnatte i deres pramme for at sikre de bedste pladser ved jagt-premieren d. 1/10.

Jeg ved godt, at kajakken ikke er bygget til dette, men er der nogen fiskemæssige fordele ved den?
Skræmmes fiskene mindre og såd'n no'et?

Vh.
Finn

Accepteret svar
Fra : kochamok

Modtaget 300 point
Dato : 16-04-07 00:01

Det tør jeg ikke sige noget om og det var også kun set fra min erfaring med kajak. Jeg har ingen erfaring med skydepram (jo en gang i en mose som dreng) Men det lyder næsten som om man skulle overveje at prøve.

Kommentar
Fra : per_jacobsen

Dato : 17-04-07 10:53

Hvis du gerne vil en tur i baljen, skal du bare bruge en kajak, for et skud affyret på tværs af kajakken, kan jo godt være medhjælp til at lortet kæntrer.

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 17-04-07 22:53

Hej igen kochamok:
Jeg sætter skam stor pris på, at du bidrager med dine erfaringer, også selv om du måske ikke har det store sammenligningsgrundlag. Det har jeg jo sådean set heller ikke selv.
Det er derfor jeg forsøger at få lidt oplysning her inde på kandu. Det er trods alt mange år siden, jeg holdt op med at tro på alt jeg læser i bladene, så lidt praktiske erfaringer skader ikke - heller ikke, selv om det ikke er ens egne

Til per_jacobsen:
Ud over de vel efterhånden ganske mange grændlændere/eskimoer der har benyttet (og udviklet) kajakken til jagt gennem generationer, er der faktisk nogle velvoksne (syd)danskere der benytter kajak til det den oprindeligt var tænkt til - også med en velvoksen 12'er ombord. Se evt. her:

http://www.strandoghavjagt.dk/readarticle.php?article_id=263

http://www.strandoghavjagt.dk/readarticle.php?article_id=264

Så med mindre disse gæve samfundsborgere er meget glade for vinterbadning, så må det da kunne lade sig gøre

Vh.
Finn

Godkendelse af svar
Fra : f.elsborg

Dato : 22-04-07 22:54

Der er tilsyneladende ikke flere meninger om emnet, så pointsene må gå til kockamok, for at forsøge at besvare problemstillingen ved at dele ud af de erfaringer han har.
Tak for svaret kochamok, og tak til Jer andre for Jeres deltagelse.

knæk og bræk

Finn

Kommentar
Fra : per_jacobsen

Dato : 22-04-07 23:20

F. Elsborg. Hvis du ellers har bemærket det, så skyder disse grønlændere på langs af kajakken, men prøv dog selv at dreje dig på tværs af kajakken, affyre en cal. 12 x 75 og samtidig holde balancen, for alene det, at sidde drejet på tværs i en akavet stilling og holde balancen samtidig, kræver en kajakroer, der kke helt er amatør.