/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Beskære guldpil?
Fra : sonjajensen
Vist : 4512 gange
50 point
Dato : 09-04-07 20:29

Vi har en guldpil i haven, som gerne skulle blive et træ, men det har mere form som en busk.. Jeg har hørt engang, at man ikke skal begynde at beskære en pil, da den så sætter masser af nye skud.. Vi vil dog gerne have "busken" opstammet, så det bliver et træ istedet..

Kan vi gøre det, uden det giver bagslag i form af en endnu tættere busk?

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 09-04-07 21:20

Ja men den vil jo gerne sætte fem til ti skud for hver et du klipper af, så der har du et arbejde for dig. Skuddene skal fjernes helt nede ved basis - der hvor de deler sig - De skal rives af så der ikke bliver en staf som den vil skyde en masse nye skud fra.
Du kan jo bruge nogle af de afrevne skud, som stiklinger, så kan du se om der er en af de nye der er mere villige til at danne stamme, når du holder den opstammet lige fra starten:

Kommentar
Fra : vienne

Dato : 13-04-07 00:29

Valde har ret i, at pil altid sætter flere skud der hvor man klipper og det er jo ideelt når man skal bruge pil til flet eller andet, men en helt anden sag når i gerne vil have et træ.Jeg tror det bliver svært at få jeres pil opstammet som i gerne vil. Hvor gammel er pilen ( hvor tyk er grundstammen?).
Jeg har med stor succes fået lavet noget flotte træer af pil ved at bruge en stikling på 1½ - 2 cm tyk og ca 1 meter lang uden sideskud ( vigtigt), denne stikkes ca. 20 cm ned i jorden. Når den begynder at sætte sideskud vil det typisk være øverst oppe i snittet foroven af stiklingen. Disse lader i sidde det første år og året efter klipper i nogle af skuddene af, så de kan blive til flere skud. Kommer der skud længere nede af stammen skal i klippe dem af med det samme. Tjek gerne stammen flere gange i løbet af sommeren. I løbet af 2 - 3 år har i et træ med en grundstamme på ca. 3 cm og nogle stabile sideskud og man kan nu se det er et træ. Så altså vil jeg anbefale at i tager en stikling ( som beskrevet ovenfor) fra jeres nuværende guldpil og starter forfra.