/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
"Floppy diskette seek failure"
Fra : acilia
Vist : 1027 gange
100 point
Dato : 09-04-07 18:25

Sådan skriver min computer når jeg starter den og så kan jeg vælge F1 for at gå videre og F2 for at gå i set-up.
Det plejer jo så at være fordi man har glemt en floppy disk sit disk drev - men nu er problemet bare at sådan eet har jeg ikke?
Det er en dell computer - med CD rom drev osv.
Jeg aner ikke hvad jeg skal gøre
hjælp?

kh
Acilia

Accepteret svar
Fra : e.c

Modtaget 110 point
Dato : 09-04-07 18:56

Et eller andet sted i din bios er den sat til at boote på diskettedrev.
Funktionen er der selvom der ikke er monteret noget drev.
Har du været inde i bios og stille på noget.

Du kan godt lige gå ind i bios (setup) og se hvad der er sat til at boote først.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 09-04-07 19:01

Ja floppy disken er nok kaput, men du kan koble den fra manuelt eller stille biosen til at lade være at søge at opstarte fra den.
Hold esc nede under opstart, så skulle biosen komme, og der skal bootrækkefølgen være c-drev og evnt senere cd-rom drev, men floppy skal ikke være nævnt, så gem og exit med F10
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : acilia

Dato : 09-04-07 19:07

Ja problemet er jeg ikke ved hvad der er sket - pc'en har været brugt af en veninde imens jeg selv har været på ferie.
Nå men jeg må lige prøve at gå ind i set-up men jeg er simpelthen så dum til det her så hvad er det jeg helt præcist skal ind under når jeg kigger? Jeg synes nemlig jeg har kigget og der stod at floppy-drev var inactivated.
Kan jeg gå ind i set-up uden at slukke computeren?

Kommentar
Fra : kettedk

Dato : 09-04-07 19:25

Nej, du kan ikke gå ind i setup/BIOS uden at slukke computeren.
Du skal genstarte compen og holde ESC nede som pallebhansen siger.
Så skulle du gerne komme ind i BIOS, og så skal du kigge efter BOOT.
Derinde skal du så indstille computeren til at boote fra harddisken,
og ikke diskettedrevet - som jo ikke eksisterer.
Gem derefter ændringerne og genstart computeren.

//Kettedk

Kommentar
Fra : kettedk

Dato : 09-04-07 19:26

Citat
...holde ESC nede som pallebhansen siger.

Det er muligt at du skal bruge tasten Del/Delete istedet for.
Prøv dig frem.

//Kettedk

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 09-04-07 19:44

Øh læs lige spørgsmålet.............................................

Computeren vil jo selv gerne ind i bios (setup F2)
så det er den vej du skal ind og i første omgang bare kigge.

Er du usikker inde i bios...........så NEJ / NO til accept af ændringer.

Ind og kig og så her ud og spørg............

Kommentar
Fra : disken

Dato : 09-04-07 19:48

HAR du et Floppy drev,? eller skal du i Bios,
og have slettet / ændret den den som Boot device
og den skal IKKE stoppe ved FEJLMELDING,
muligt den ikke er tilstede hos dit BUNDKORT...

Ellers, var en´´ !" mulighed, at nulstille dit bundkort / BIOS
Men kan andre sikker kommentere bedre end mig.

Kommentar
Fra : disken

Dato : 09-04-07 19:49

Stopper her

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 09-04-07 19:55

Altså:
computeren har ikke diskettedrev.
Computeren har mulighed for at køre med diskettedrev hvis det monteres
På bærbare uden diskettedrev kan CD/DVD drevet udskiftes med diskettedrev

Stationære computere har i bios diskette som første boot fra fabrikken
Så hvis diskettedrevet er pillet ud vil den lede efter drevet, men det kan afbrydes i bios.

Citat
Computeren vil jo selv gerne ind i bios (setup F2)
så det er den vej du skal ind og i første omgang bare kigge.

Er du usikker inde i bios...........så NEJ / NO til accept af ændringer
.

Ind og kig og så her ud og spørg............

Kommentar
Fra : disken

Dato : 09-04-07 20:47

RIGTIGT
Ellers kommer du slet ikke ind på din PC.
Men sæt din HD som første BOOT

Og SLET FLOPPY eller skift stilling,
DA DEN PÅ INGEN MÅDE skal stå som første BOOT device

Men spørg_______________

Kommentar
Fra : disken

Dato : 09-04-07 20:53

Har prøvet en Vista, eller par stykker,
da jeg på et tissepunkt, blev bedt om at installere
mit NYE = floppy drev, EFTER genstart - kom JEG til at tænke.

Noget galt med ???

Og jeg HAR ikke et Floppy drev,
men det har sikkert noget med noget andet
at gøre - tror jeg DA................

HA det

Kommentar
Fra : disken

Dato : 09-04-07 20:55
Kommentar
Fra : serpyc

Dato : 09-04-07 21:18

Hvis alle de råd du har fået, ikke har hjulpet dig med at løse dit problem kig i brugsanvisningen.

Har du prøvet at trykke på F2?

I opsætningen af din computers BIOS burde der være at sted hvor du kan "nustille" eller sætte den til DEFAULT.

Ellers gå hen til det sted hvor du kan angive i hvilken rækkefølge du ønsker at maskinen skal starte.
Vælg her din HardDisk.

Et andet sted i indstillingsmulighederne kan du angive hvad der installeret i din PC.
Under floppy disk kan du vælge at slå den fra.

Håber det kan hjælpe dig.

God Påske

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 10-04-07 02:15

gentagelser fremmer forståelsen

Kommentar
Fra : acilia

Dato : 10-04-07 12:02

Kære Alle
Tusind tak for hjælpen jeg fik pludselig uventede gæster igår så jeg nåede ikke at arbejde videre i sagen..
Nu har jeg været inde og opstarte - og JA den sørger af sig selv at stoppe op så jeg bare skal trykke F2 for at gå i set-up.
Her fandt jeg så (skal lige huske at sige at da jeg første gang læste ordet BIOS anede jeg ikke hvad det er.. Jeg er sådan en kontorfidus der altid har haft en edb afdeling at ringe til når tingene ikke fungerede. Det betaler jeg så nu med min uvidenhed)
Nå men her fandt jeg et punkt med BOOT og floppy stod ganske rigtig nævnt som det første - men der stod også at den ikke eksisterede selv om den havde et tal som om at den bootede ud fra det. Så jeg har altså fjernet tallet og nu booter den på 4 andre ting jeg ikke kan huske. Jeg prøver at genstarte min computer nu og så ser vi lige hvad der sker. Men desværre er mit internet også ved at gå sig en tur så måske kan jeg ikke komme på nettet igen. tsk tsk tsk.

Kommentar
Fra : serpyc

Dato : 10-04-07 13:30

Hvis du slår BIOS op er forklaringen ifølge Wikipedia, den frie encyklopædi:

BIOS er i computerterminologi en forkortelse for Basic Input Output System. BIOS er det program som din pc kører for at få kontakt med diskenheder og tastatur, når den starter.

BIOS'en indeholder alle de oplysninger computeren skal bruge for at anvende den tilsluttede hardware. Før i tiden skulle man selv definere ny hardware i BIOS; nu er det blevet noget nemmere, da den selv finder ud af det meste. Dog er der stadig nogle situationer, hvor man skal hjælpe BIOS lidt på vej.

Hvad mener Wiki med at hjælpes på vej? Det gør man ved at installere små programmer på sin HardDisk, CD eller diskette. Disse små programmer hedder: "drivere".

Hvad Wikipedia ikke nævner er at de fleste Microcomputere (PC) er forsynet med en EPROM, en microchip hvor programmet opbevares og adresseres eller undersøger forskellige komponenetr når du starter computeren, også kaldet: "Boot up". Denne betegnelse stammer fra at tage støvler på. (Ret mig hvis jeg er blevet forkert informeret.)

Bare lidt info vedrørende vore herlige små maskiner, der gør hverdagen lettere for mange.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 10-04-07 14:08

Kommentar
Fra : acilia

Dato : 11-04-07 21:41

Jeg bliver da helt sindssyg af det her - den spørger stadigvæk om det samme. Jeg må lige se om jeg kan finde ud af at sætte den til det der default ellers vender jeg tilbage. pyhhhh

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 11-04-07 21:48

Vent lige

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 11-04-07 21:50

Når du går ind i bios F2 og ændrer noget, så skal det også gemmes.
Så prøv lige at gå i bios igen og se hvad den står til.
Du skal ikke sætte til default endnu.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 11-04-07 21:54

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 11-04-07 21:58

Der kan være en anden indstilling i bios der kan hedde noget med floppy seek(kommer and på bios)vis marker> klik enter og se om der er muligheden Disable,kan måske også gøres der hvor boot rækkefølgen er>marker>enter se om der er den mulighed(disable)der er som reglen indstillinger i undermenuerne,bios specefikt.

Kommentar
Fra : acilia

Dato : 11-04-07 23:11

pyhhh altså een ulykke kommer sjældent alene - lige for tiden er det et spørgsmål om yderst held hvis jeg kommer på nettet.
MEN MEN god herlig ting er at jeg tror sq det lykkes for mig. Først satte jeg default til. Det hjalp ikke noget. (mærkeligt nok)
Så var jeg inde og ændre så den kun booter på SATA harddrive og USB CD ROM Drive. Før bootede den også fra floppy og noget der hedder IDE harddrive selvom der stod at de er 'non present'

TAK igen for al hjælpen - jeg venter lige med at lukke spørgsmålet indtil jeg rebooter igen.. man ved jo aldrig.

Godnat og sov sødt.
kh
Acilia

Godkendelse af svar
Fra : acilia

Dato : 12-04-07 09:41

Mange tak - endelig lykkes det og da jeg tændte for min pc her til morgen gled den lige igennem systemet HERLIGT..
Og så som en ekstra bonus var TDC manden forbi og ordnede mit internet og fordoblede min hastighed. også HERLIGT..

Hav en dejlig dag.
- også tak til Jer andre -

Acilia

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 12-04-07 10:08

- du er nu på vej ind i den store nørd-verden.

Kommentar
Fra : HanneLov

Dato : 28-04-07 12:59

Hej

Tak for de gode råd. Jeg har nu fået, efter flere timers arbejder, min datters maskine til at virke igen. Næste problem er bare at jeg ikke kan finde netværketkortet i XP og det selv om det sidder i maskine, selv med device drivers diskette fra Dell virker det ikke.
Jeg prøver videre.

de bedste hilsner

HanneLov

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 28-04-07 16:30

Hvis netværkskortet er indbygget i bundkortet. (sidder opp ved siden af mus/tastatur)
Så findes der drivere som passer til bundkortet og de kan ligge på en CD utility eller skal hentes på nettet til netop denne comp.

Hvis netværkskortet er et ekstramonteret ( sidder nede i en af tværrillerne)
Så hører der en CD til netkortet eller driverne kan hentes på nettet.

Dette lille program kan se ind i comp. og fortælle hvad eks. netkortet hedder.
http://www.majorgeeks.com/download4181.html
klik på >MajorGeeks TX - |

Kommentar
Fra : HanneLov

Dato : 28-04-07 21:11

Jeg fik den til at virke, man skal jo læse det der står på skærmen.

men tak for dit råd, jeg gemmer det til en anden gang, jeg kommer i problemer.

De bedste hilsner
HanneLov

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 28-04-07 21:54

Yes - går alt galt så læs anvisningerne eller til nød brugervejledningen.