/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Vores hund trækker - er det for sent?
Fra : Angelica
Vist : 579 gange
200 point
Dato : 16-01-03 07:18

jeg vil gerne have råd og hvordan jeg får vores familie hund til at lade være med at trække nrå vi går tur med hende.. hun er ca 7 år gammel og er en blandings race: foxterrie og en rå håret gravhund.. den hun ligger tættest på hvis er enten en jackrussel terrie eller en dansk/svensk gårdhund.. og det er både mig selv og min mor der går med hende.. da min far boede hjemme kunne han godt gå med hende uden snor og så holde styr på hende.. det kan jeg også en gang imellem.. jeg har selv prøvet med god bider give hende kort snor.. men det hjælper ik.. håber i kan hjælpe mig.. *S*

På forhånd tak
Angel

Kommentar
Fra : philipf

Dato : 16-01-03 08:19

Jeg tror ikke det er for sent. Du skal sørge for IKKE at kæden strammer om hundens
hals når i går. Strammer det vil hunden forsøge at undslippe, og det gør den ved at
trække væk fra dig. Gå ind foran hunden og "spær" for den i stedet.

Læs evt. nogle af disse nyhedsbreve - der står utrolig meget godt i dem :)

http://nyhedsbrev.jubii.dk/arkiv/hund.asp

/Philip

Kommentar
Fra : Angelica

Dato : 16-01-03 23:47

sorry har læst det indlæg men fik ikk meget ud af det da der er forskel på racer og små samt store hunde.. og nu var det også mere om det var for sent at få hende til at ikk trække.. og om det var fordi hun bliver forvirredet når familien skiftes med at gå med hende..

angel

Accepteret svar
Fra : jytteras

Modtaget 200 point
Dato : 17-01-03 05:23

Kære Angelica

Jeg forstår ikke at du afviser Ke´Firs meget fine henvisning til svar på et lignende spørgsmål - men okay, valget er dit.

Det er aldrig for sent at lære en hund nye regler og en hund kan også sagtens finde ud af at forskellige familiemedlemmer har forskellige grænser - de er såmænd ikke anderledes end børn (børn ved jo også hvem der er til at lokke og hvem der ikke er - ikke?).

En hund kan lære alt det, som dens ejer finder vigtigt !!
Derfor kunne din far gå med hunden uden snor og måske derfor at du og din mor ikke kan???

Hvis du gider læse bøger, vil jeg meget anbefale dig bogen "Hundelytteren" der i nærmest romanform fortæller om hvordan man lærer sin hund de ting man ønsker og forbliver lederen for den.
Den er letlæst og bestemt hverken hellig eller kun for indviede ............. prøv den.

Og så lige din kommenta´r om at racer er forskellige - du har helt ret
Din hund hører ikke til den type, der for alt i verden vil gøre sin fører tilpas fra fødslen, men hvis du lærer at blive en god leder for den vil den helt af sig selv vælge at gøre dig tilfreds for at opnå din anerkendelse (igen sammenligneligt med vi menneskers higen efter accept af dem vi beundrer)

NÅR din hund løber frit i en hundeskov, ved strand eller lignende så lad være at kalde på den hele tiden - lad den have fuldstændig fri.
Hvis du går den tur du har sat dig for uden at kalde ad den, vil du opdage at den faktisk har et øje til dig det meste af tiden og du kan jo bukke dig ned og "finde" en rigtig, rigtig lækker godbid (fisket op af din lomme).
Din hund vil nu tro at du er langt bedre end den til at finde noget godt på turen og hvis du så begynder at koble indkald på de situationer vil den af sig selv vælge at komme til dig, fordi den ved at du er dygtig til at finde ting, den ikke selv kan.

Håber du kan bruge noget af dette, men al lydighed afhænger af hvor vigtigt ejeren selv synes det er .

venligst Jytte

Godkendelse af svar
Fra : Angelica

Dato : 21-01-03 23:08

tak for det.. den har hjulpet mig meget.. og bogen den går på runde i familien hvis ikk vi sidder og læser den sammen..*S*

knus
angel

Kommentar
Fra : Eifelvuf

Dato : 19-02-08 15:09

"Vores hund trækker - er det for sent ?"

Ja.