/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Mad.
Fra : nanahund
Vist : 695 gange
200 point
Dato : 08-04-07 21:34

Hunde elsker kallun, men kan de også nøjes med at blive fodret med kallun og så vitaminpiller efter deres vægt. Jeg mener er der næring nok i så de får sunde knovler og lignende.

Hilsen Nanahund.

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 08-04-07 21:43

Eet tilskud af vitaminer og kalk bør anvendes når der fodres med kallun især i vokse aldreren er det vigtigt at de får den rette mængde vitaminer og kalk.

Men du har da ret ved at tilføje grøntsager til kallun sammen med ris eller kartofler og et godt vitamin tilskud kan de sagtens leve på det, men variation vil være at fortrække.

Mvh Bevi54

Kommentar
Fra : sannedot

Dato : 08-04-07 21:48

Hunde har faktisk ret godt af kalkun, men en varieret kost er vigtig også for hunde. Vi taler både tænder, knogler, pels, fordøjelse m.m.m. men hvis du supplerer med et godt tørfoder-produkt så går du ikke helt galt i byen. Held og lykke med vovsen

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 210 point
Dato : 08-04-07 22:15

Nej, de kan ikke kun leve af kallun, for så får de alt for mange proteiner, som kan gøre hunden syg med hudproblemer m.m..

Det er kun ca det halve af hundens foder der bør bestå af kød/animalske produkter, resten skal være grønt, ris o.s.v.

mvh dova

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 09-04-07 06:40

Jeg ville ha' skrevet det samme som dova.

Så jeg vil bare lige tilføje, at jeg har engang set en hund med proteinforgiftning, netop af og blive fodret med kallun og anden indmad.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 09-04-07 14:24

Hunde kan ikke leve af kallun og vitaminpiller.

Jo, de kan sikkert godt overleve på det, men man risikerer meget let fejludviklinger og sygdomme. Det høje proteinindhold kan give for voldsom vækst for unge hunde, medførende ledproblemer som HD og AA osv. Og nyreproblemer for ældre hunde. Og mange hunde får eksem ved kost med højt proteinindhold.

Derudover vil der kunne opstå mangelsygdomme, når hunden hverken får livsvigtige fedtopløselige aminosyrer og heller ikke alle de mange former for fyldstoffer og fibre som er indeholdt i kulhydratrige plantestoffer. Vitaminpiller er IKKE nok. I visse tilfælde har kunstige vitaminer vist sig at gøre mere skade end gavn. Bare tænk på betacaroten, som er sundt i gulerødder, men som kan give forøget risiko for kræft hos rygere hvis det spises som kosttilskud.

JEG elsker osse røde bøffer... Men det prøver jeg da ikke på at leve af..

Kommentar
Fra : Feilx

Dato : 10-04-07 05:31

Jeg synes måske at det er lidt synd, at hunden kun får en "ret" mad gennem hele sit liv. Min lille Cocker har tørkost til at stå hele døgnet rundt, og om morgenen får han toastbrød med leverpost og så om aftenen får han enten hvad vi får eller også koger jeg noget lever eller hjerter med kartofler. Jeg vil jo også være ked altid at få det samme, så hvorfor skulle han. Han fik vitaminer det første år af hans liv, men dyrlægen siger at det ikke er nøgvendigt længere.

Godkendelse af svar
Fra : nanahund

Dato : 14-04-07 09:11

Tak for svaret dova.