/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Andet familie & relationer / Spørgsmål
10  clou 540
Påskens historie...
Fra : sannedot
Vist : 663 gange
100 point
Dato : 08-04-07 21:19

Jeg er lidt flov, synes jeg... Hér sidder jeg og mæsker mig i alverdens frokoster og slænger stængernde på sofaen i en bunke dejlige fridage, men ak,- jeg aner ikke hvorfor.
Jo altså, Jesus blev korsfæstet.. men hvad skete der på Skærtorsdag? Så vidt jeg er fortalt var det fredag han blev korsfæstet, derfor ordet Langfredag.
Og hvad skete der lørdag, søndag og mandag?
Nogen der har en forklaring, så samvittigheden kan dulmes.
Og p.s. hvad er årsagen til store Bededag, hvorfor hveder?
Kristi Himmelfartsdag?
Pinsen?

Julen HAR jeg styr på

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-04-07 21:29

Pu ha det er nogle lange historier, så for at gøre det kort, får du "kun" et link

http://www.duda.dk/Grundfag/Kristendom/Paske/paske.html

Der skulle stå det hele

God læselyst

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 08-04-07 23:25

En hare...en påskehare lagde en masse æg og betroede gemmestederne til 12 af sine venner. En af disse var en mår i hareklæder som røbede i et gækkebrev hvor på kaninbjerget æggene lå skjult til den tyraniske førerkanin og da denne hørte om løjerne sendte han alle hærlammene ud for at finde og fortære godterne.

Førerkaninen indså at påskeharen med sin godgørenhed på sigt ville udgøre en trussel udi selvskabslege og besluttede at fange haren i en snedigg fælde og opstillede en mikroovn hvor døren stod på klem med teksten "afslapning og ingen fare"

Haren, der var naiv og i god tro entredede ovnen og blev snart sprødstegt og derfor har vi den dag i dag påskefrokost, påskeæg og sjove gækkebreve...og grunden til at vi spiser lammesteg er simpelthen HÆVN

Ziggy99

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 09-04-07 05:21

sådan lige bortset fra at nordsted1 har lagt et brugeligt svar til dig - så findes der en bog om det - bibelen

Kommentar
Fra : ans

Dato : 09-04-07 12:17

Der er også læsestof her, hvis du ikke har mod på Bibelen

http://jesusnet.dk/paaske/paaskehist.php

Kommentar
Fra : ans

Dato : 09-04-07 12:26
Accepteret svar
Fra : berpox

Modtaget 100 point
Dato : 10-04-07 08:53

Palmesøndag (starten på påsken): Jesus red ind i Jerusalem på æselryg, og blev hyldet af befolkningen der stod med palmeblade...

Skærtorsdag: Den aften Jesus blev forrådt af Judas.
Langfredag: Dagen for korsfæstelsen og døden.
Påskedag: Jesus genopstandelse
2. påskedag: 2 af diciplene møde den opstandne Jesus.

St. bededag: I gamle dage (før den lutherske reformation) var der mange "bodsdage".
De mange dage blev samlet til en enkelt, nemlig st. bededag i slutningen af de 17 århundrede.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-04-07 12:28

Kristi himmelfart:

Kristi Himmelfart er ikke bare et kirkeligt stopover 40 dage efter påske (Jesu opstandelse) og 10 dage før pinse (Helligåndens komme), men er den hændelse, hvor Jesus giver missionsbefalingen: "Gå ud i alverden og prædik evangeliet (det glædelige budskab) for hele skabningen" (Markus 16:15). Og her menes ikke bare noget, som kristne skal gøre; det er derimod en invitation til at arbejde sammen med Gud i hans sendelse, skriver FaithLinks, der er en episkopal side.

Varme hveder:

Hvorfor spiser man varme hveder?
Skikken med at spise varme hveder Store Bededagsaften kan dokumenteres i midten af 1800-tallet, men er sandsynligvis ældre. Baggrunden er, at selve Store Bededag jo skulle være en arbejdsfri bede- og bodsdag. Derfor skulle bagerne også have fri, og kunne altså ikke bage brød m.v. på selve dagen. Derfor bagte de hvedetvebakker aftenen før, som folk kunne købe for at spise (og evt. varme) dagen efter.

Så er alle dine spørgsmål vist besvaret

Nå nej der mangler Pinse

Pinse kommer af græsk pe?t???st? pentekoste´, der betyder "halvtredsindstyvende" (dag efter påske) og er en kristen højtid, der holdes årligt til minde om Helligåndens komme

Hvilket du kan læse mere om her

http://da.wikipedia.org/wiki/Pinse

Godkendelse af svar
Fra : sannedot

Dato : 10-04-07 20:06

Kort og præcist.. Tak for svaret berpox.