/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Puds falder af ved skorsten
Fra : ThomasEp
Vist : 2144 gange
50 point
Dato : 08-04-07 15:41

Hej.

jeg er igang med renovere mit soveværelse, og der er jeg igang med at pille det gamle tapet ned, vi har en gammel skorsten, den skorsten er jo midt i huset, og da jeg kom længere op mod loftet begndte pudset at falde ned, der er meget mere puds der er løst kan jeg høre når jeg banker på det!.. Hvorfor er det dog det? jeg skal jo selvfølgelig pudse det op igen, men skal jeg gøre andet end at pudse det op eller hva? der må jo være en grund til at det er løst næsten hele vejen fra loftet og ned til gulvet?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-04-07 16:22

Det er meget almindeligt at ældre puds løsner sig og går i stykker så det drysser af...også andre steder end på skorstene.
du skal bare fjerne alt det løse puds og så putte nyt på

Kun hvis der er tale om følgeskader af fugt o.s.v. er der grund til at være på vagt, det kan du se hvis pudset og muren er misfarvet, sortskjoldet o.s.v..
Så skal du have fundet evt. fejl inden du pudser op igen.

mvh dova

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 09-04-07 08:07

Tit og ofte vil puds falde af en skorsten pga den er blevet opvarmet af røgen. Hvis du skal bruge skorstenen efterfølgende og der ingen isokern er i, vil det være en god ide at få i. Hvis den derimod ikke skal bruges, er det bare at banke alt løsthængende puds af og det skal være alt. Derefter kvasten den over med vand med lidt rent cement i for at bedre vedhæftningen og der er så bare at pudse den op igen. Vær opmærksom på at der altid er vand nok på den for ellers kan det let slippe igen.

Accepteret svar
Fra : nilsg

Modtaget 50 point
Dato : 09-04-07 08:11

Når du har fået det løse puds ned, skal du checke om fugerne er i orden. De kan være meget porøse - så de består af det rene sand, syre har ædt kalken i fugen. Syren kommer fra røgen i skorstenen, så der dannes løbesod.
Så måske skal du skrabe de gamle fuger ud, fuge igen og så pudse.
Nilsg

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 09-04-07 08:24

Helt korrekt nilsg, det glemte jeg lige.

Kommentar
Fra : anders_bak

Dato : 13-04-07 09:44

Ang. fijala´s kommentar.

Jeg er helt enig, pånær et punkt. fijala skriver at du skal rense skorstenen, og så "Derefter kvasten den over med vand med lidt rent cement i for at bedre vedhæftningen ".

Jeg ville umidelbart vælge at pusse med en kalkmørtel (helst baseret på en god kulekalk) istedet, da den er mere smidig, og dermed bedre kan klare de bevægelser der kommer som følge af temperatursvingninger i skorstenen uden at revne og slippe. Kalken har imidlertid svært ved at binde på cement, og jeg ville derfor bruge kalkvand istedet.

Som sagt er det hvad jeg umidelbart ville vælge, men jeg har rent faktisk aldrig prøvet at bruge kalkmørtel på en skorsten der er i brug (kun på lukkede skorstene og vægge), og jeg er heller ikke murer, så det er meget muligt at der er andre der har bedre erfaringer med dette end jeg.

Så kommentaren er mest ment som en overvejelse om materialevalg, og hvis der er andre der har flere erfaringer end jeg er det nok en god ide at lytte til dem.

Godkendelse af svar
Fra : ThomasEp

Dato : 14-04-07 23:52

Tak for svaret nilsg.

Kommentar
Fra : murermike

Dato : 20-07-07 10:52

Hej,

Jeg ville gøre følgende:

1.   fjern alt det gamle puds – hvis det er løst kommer det nemt af
2.   forvand med kalkvand se på www.kulekalk.dk
3.   Påfør sandkalk se på www.sandkalk.dk
4.   Eftervand ved at praye kalkvand på

That is it

Mike