/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
pålægning af glafiber
Fra : samarit1
Vist : 882 gange
100 point
Dato : 08-04-07 14:36

hej jeg har en åben motorbåd hvor jeg har forstillet mig at lægge glasfiber på et lille fordæk, det med at konstruere træ og skabelon er klaret men hvordan med glasfiber. Det ved jeg intet om. skal der form til? hvormeget skal tykkelsen være? kan man smøre det ud næsten som magarine på et brødstykke? hvor købes det? hvilket blandningsforhold er der? kan det overmales? hjælp hvis nogen kan jeg er på herrens mark i denne sag
Torben

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 08-04-07 14:40

Hej Torben
Her kan du få hjælp.
http://www.glasfibercenter.city-map.dk/
Ellers kan du prøve at google glasfiber.
http://www.google.dk/search?hl=da&q=glasfiber&btnG=Google-s%C3%B8gning&meta=

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 08-04-07 17:47

PAS PÅ glasfiber, epoxy m.m. det er helvedes farlig at arbejde med.

Med venlig hilsen
hawaii7

Accepteret svar
Fra : trimare46

Modtaget 100 point
Dato : 08-04-07 22:43

glasfiber er ikke farligt at arbejde med. der skal selvfølgelig være god ventilation, men det er ikke farligt i de mængder der kræves, for at lave et lille fordæk.
du skal sørge for, at fladen der skal belægges med glasfiber, er ren og tør. så smører du polyester på og lægger måtten på. derefter polyester igen, i så stor mængde, at måtten bliver helt gennemvædet. man bruger en metalrulle med riller til at massere polyesteren ind i måtten med og samtidig får man herved alle luftblærer ud af polyesteren. når det så er tørt giver du det et lag mere på samme måde. du skal nok forvente, at der skal 5-6 lag på hvis det skal holde til at gå på.
polyesteren blandes med hærder i et forhold der hedder 2% hærder. endelig ikke mere, og heller ikke ret meget mindre. ved 20 grader, har du ca 20 minutter til at arbejde med polyesteren, inden den hærder, så bland ikke for stor portion ad gangen. der sker ikke noget ved, at du får for lidt polyester til at gøre et lag helt færdig. du blander bare noget mere, og fortsætter hvor du slap.
et godt råd er, at lave en prøve på en stump plade, så du får en fornemmelse af, hvordan det er at arbejde med glasfiber. det er faktisk lettere end du tror. og huss at bruge gummihanssker, for det er forbandet svært at få af fingrene igen. værktøjet gøres rent i acetone, og får du polyester på huden, kan du rense det af med acetone inden det hærder. når glasfiberen er hærdet kan du slibe i det med alm sandpapir, og det kan males med ganske alm autolak.
har du flere spørgsmål, så bare kom med dem.

Godkendelse af svar
Fra : samarit1

Dato : 09-04-07 15:18

Tak for svaret trimare46.det er muligt at jeg vender tilbage men forløbig tak