/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
bass og subwoofer
Fra : Tamilan
Vist : 1331 gange
200 point
Dato : 07-04-07 12:59

hej allesammen
Nu har jeg længe gået og spekuleret på det, men hvad er forskellen mellem en subwoofer og en bass?
hvad mener folk når de siger jeg har en bass liggende i bilen og når de siger de har en sudwoofer liggende?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 07-04-07 14:02

http://da.wikipedia.org/wiki/Subwoofer
http://www.hardware-test.dk/test_show.asp?id=3311
Ordene subwoofer og bas benyttes i flæng, men subwoofer er normalt en basenhed der klarer de allerdybeste toner, i et snævrere område en de fleste basenheder. Subwoofere er altid i en kasse, som også tit har et hul ind bag højtalerenheden, for at give den bedste effekt.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Tamilan

Dato : 08-04-07 17:56

Til Palle Hansen
hvad kan du så sige til mig, hvis jeg tænker på at jeg skal have et rimeligt slagkaraftigt anlæg i bilen.... udover de almindelige højtalere i bilen, kan jeg jo tilsllutte en forstærker for at få bedre lyd, men hvilke fordele opnår jeg ved at tilslutte en subwoofer?

Hvad menes så når man siger man har en baskasse tilsluttet?

Kan godt være jeg gentager mig:s

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 08-04-07 20:44

De alm. højtalere tåler ikke noget andet slagkraftig anlæg.
Subwooferen som kun skal give den dybe bas, kaldes også baskasse, den sidder omme i baggagerummet, og skal normalt have sin egen forstærker.
Mit anlæg til 16000kr, består af Pioneer radio/cd/MP3 og 4 JBL højtalere i kabinen, et hav af dyre ledninger en sub i bagagerummet, 2 kuffert-forstærkere a 600W, og alligevel må jeg ikke skrue helt op, da højtalere og trommehinder springer.
De billigste (Dårligste) anlæg købes ved thansen.dk
De andre fåes ved specielfirmaer, og starter omkring 10000kr. http://www.carsound.dk/nyheder.asp?id=113
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 08-04-07 20:45

Subwoofer er det samme som baskasse.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-04-07 09:07

Ikke korrekt.

Sub-bas området er karekteriseret som 20 -80 hz Basområdet er 80 - 160 hz og mellembas er 160 - 350 hz. En subwoofer tuner man således normalt ikke til at kunne spille bas, og en subwoofer der virkelig kan gå ned i subbas-området lyder oftest ikke god i basområdet og slet ikke i mellembasområdet. Så korrekt set opbygger du et anlæg af bas + mellem/højtone OG bruger en subwoofer til at give dunkeriet. Sub'en deles normalt ved 70 - 80 hz således den slet ikke spille i basområdet. Sidesystemerne kan du vælge at dele af, ligeledes ved 70-80 hz, men sådanne højttalere til indbygning i biler har dog sjældent noget output i subbas området, hvorfor deling af denne oftest kun er for at opnå forbedring i belastbarhed.

Men lidt er der om det Palle skriver. Ordene bruges i flæng. Men en baskasse og en subwoofer er to forskellige ting. Du kan i nogen tilfælde "trylle" en baskasse til at gå ned i subbasområdet, hvorimod at få sub'ben til at spille bas og mellembas sjældent er vellykket.

Valg af kabinettyper afhænger helt og aldeles af anvendte enheder. En enhed har et idealkabinet, når du snakker basrefleks, jvf Thiele og Small. Du kan tune et kabinet til at spille længere ned end enhedens egenresonans. I et trykkammer, kan du ikke spille lavere end enhedens egenresonans. En tredje mulighed er båndpas subwoofere, hvor du udnytter sammenhængen mellem et trykkammer og et ventileret kammer. Som nævnt har disse et afgrænset output i området de tunes til. Disse bruges oftest til sub, idet de i nogle tilfælde kan komprimeres noget, ikke mindst ved push-pull konfiguration af enhederne. Samtidig udmærker de sig ved ret voldsom akustisk afskæring af de højere frekvenser.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-04-07 16:09

http://www.thielesmall.com/default.asp her kan du finde thiele/small parametrene. Med dem i hånden kan du så beregne om du forventet kan få et fornuftigt output i subbas området.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-04-07 16:18

http://www.autohifi.dk/artikler/subudregn.htm og her bliver man meget klogere omend det er tungt stof og trælse formler.