/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
reperation af legavæg
Fra : diskofis
Vist : 1040 gange
200 point
Dato : 05-04-07 16:35

Da jeg har overtaget et hjem opført i legasten, isolret med flamingo på indvendig side har jeg et par yderst tekniske spørgsmål ( for mig om ikke andet )

Opgaven er opstået bag ved en ældre brændeovn, som der imidlertidig ikke er taget højde for af tidligere beboer, min ide er først at skære flamingoen væk i et fornuftigt område omkring denne brændeovn, så jeg tydeligt kan se og arbejde med væggen herbagved.

mit spørgsmål lyder så hvordan gøres dette rigtigt har tænkt på at mure multiplade på, er der nogle gode ideer eller andre og bedre løsninger, da jeg som sagt ikke er mure, men har haft det ret koldt
grundet dette byggesjusk...

vil gerne vide hvilken slags (smat jeg skal bruge, for mig er det nok bedst med et produkt jeg blot skulle kunne håndblande..

Hvordan skal jeg så bære mig ad med at få det ordnet så det ser pænt ud

Diskofis

Kommentar
Fra : repe1961

Dato : 05-04-07 16:43

Hej uden at vide hvordan man gør, så tror jeg nok at jeg ville henvende mig i et byggemarked, der kan man nok få råd om det, desuden hvis der stadig skal være brændeovn, så ville jeg nok anbefale at du sætter noget ilfast op på væggen.

Kommentar
Fra : diskofis

Dato : 05-04-07 16:54

takker for dit indlæg, venter lige og ser tiden lidt an om der kunne komme lidt mere med noget mere kød på, men takker da mange gange for din interesse

Diskofis

Kommentar
Fra : kissan

Dato : 05-04-07 17:30

Hej

Hvad er tyggelsen på din flamingo?

Mvh Kissan

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 05-04-07 17:36

Jeg vil råde dig til først at lave beregninger på U værdien af det arbejde du vil udføre - dels er det spild af tid og kræfter at sætte forkerte materialer op og dels har du en lovgivning på området som du skal følge, når det drejer sig om et området med varmepåvirkning.

Jeg tror den korrekte stavemåde er Leca og du kan henvende dig til producenten, din skorstensfejer eller til et af de spørgeforums på nettet der har fagmænd som rådgivere.
Du kan også starte med at få fat i den gratis folder "den lille lune".

Kommentar
Fra : kissan

Dato : 05-04-07 17:47

Undskyld tykkelsen på flamingo

Kommentar
Fra : diskofis

Dato : 06-04-07 10:51

Til jomfuane !!

aner ikke en bjælde om uværdier, er der ikke nogen der kender reglerne 100%, mht
varmepåvirkning, eller findes der ikke et link til den slags på nettet ???
Kan du evt fortælle hvor jeg kan få den lille lune...

Mange tak for dit svar

Diskofis

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 06-04-07 10:54

det lyder somom du skal have proffesionel hjælp, men her kan du da blive lidt klogere:

http://www.rockwool.dk/sw64303.asp

Kommentar
Fra : diskofis

Dato : 06-04-07 11:02

hej kissan tykkelse på flamingoen er ca 5 cm , tænkte på om man kunne direkte ovenpå lega med et eller andet og så evt. eftermonterer fliser af en slags... bare lige en strøtanke..

Diskofis

Kommentar
Fra : diskofis

Dato : 06-04-07 11:05

Hej jomfruane

Prøver lige at læse lidt først inden jeg lukker spørgsmålet, det kunne jo at andre havde været
udefor samme opgave, men mange tak

Diskofis

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 06-04-07 12:22

jo der er jo lidt vej endnu, men du kan også se på producentens hjemmeside www.leca.dk

Accepteret svar
Fra : kissan

Modtaget 200 point
Dato : 06-04-07 22:11

Hej

Jeg ville tage flamingoen af et par meter omkring brændeovnen, og så lime 5 cm lecablokke på
vægen med lip multiklæber,spartle og male dem.

Problemet med flamingo nær brændeoven er løst, senere skulle du få mere isolering indv. evn en dobbelt gipsbeklædning indv.

Måske skulle du se på om der var muglighed for et sagsanlæg mod sælger.

MVH

Kissan

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 06-04-07 22:55

lecablokke findes slet ikke i 5 cm tykkelse og dether med at sætte gips blokke eller andre materialer op bag en ovn, skal nok anbefales af fagmand

Kommentar
Fra : kissan

Dato : 06-04-07 23:13

Lecablokke i tykkelse 5 cm findes som standart, og hvilken fagmand vil du spørge, en murer?

Kissan´s mand murer

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 07-04-07 08:38

så må vi vist lige få præciseret hvad du mener en lecablok er i produktoversigten?

http://www.leca.dk/leca/we/home.nsf/pics/produktoversigt.pdf/$file/produktoversigt.pdf?openelement

Ved du særligt meget om brandsikring fordi din mand er murer? ja undskyld, men min vejledning vil altid dreje sig om at folk skal søge den rigtige vejledning istedet for at spørge folk der enten går efter point, eller efter at få ret for en hver pris...

Kommentar
Fra : diskofis

Dato : 08-04-07 06:25

takker for alle svar og mener at jeg med rette at have fået den vejledning ,jeg har kunnet
mangle. tak endnu en gang ville bare lige vide hvad der kunne gøres inden, jeg selv skal i gang
et sidste spørgsmål, mht legablokkene på (5cm) jeg synes nu heller ikke at jeg har set den slags, hvor kan jeg købe dem her på ??

diskofis

Kommentar
Fra : kissan

Dato : 09-04-07 16:59

Hej diskofis

Prøv at spørg efter 5 cm leca blokke på trælasten, er de ikke på lager, kan du købe 5 cm multiplader (gasbeton)

Jeg har ofte købt 5 cm lecablokke, til forskellige mureropgaver.

God fornøjelse

MVH Kissan

Godkendelse af svar
Fra : diskofis

Dato : 15-04-07 20:41

Tak for svaret kissan. dine point er velfortjente

diskofis