/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Underlig HD opdeling??
Fra : metteto
Vist : 491 gange
500 point
Dato : 05-04-07 12:03

HVad sker der liige her.
Har en helt ny maskine:

Mobile AMD Sempron(tm) Processor 3400+
896 MB RAM
Nvidia GeForce Go 6100
Jeg kører med Vista Home Basic

Kigger så lige på Computer opdelingen.
Har to partitioner, er det det det hedder. Hvor der INTET, fraset en tom myworks-mappe ligger på D-drevet, data: 40,2 GB. Og C-drevet, OS-install, 29,4 GB er Halvfuldt, på trods af at alle data er lagt på ekstern HD.
Dette har jeg ikke en kæft forstand på!!
Årsagen til at jeg overhovedet begynder at kigge på Hukommelses opdelingen er at jeg skulle køre et program, men maskinen påstod der ikke var hukommelse nok??. Det mærkelige er at min CPU-måler sagde ca 43% ( den har jeg ellers rigeligt problemer med, Cpu-en Peaker næsten hver gang jeg åbner IE7, og jeg har IKKE noget malware) og RAM-måleren nærmest står fast på knap 50 %.

Undskyld hvis spørgsmålet blev noget indviklet formuleret, men når jeg ikke fatter en 1 meter har jeg svært ved at formulere det fornuftigt.

Hjælp mig

En dame i nød

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-04-07 12:09

Citat
Hvor der INTET, fraset en tom myworks-mappe ligger på D-drevet, data: 40,2 GB. Og C-drevet, OS-install, 29,4 GB er Halvfuldt

Den må du lige uddybe...

Er Ddrev TOMT eller der data på det - du skriver begge dele.....

Har du brændt CD/DVD ud fra maskinen (der har muligvis ligget en Winkopi på Ddrev)

At det er delt i 2 er der sådan set ikke noget mærkeligt i.....

Kommentar
Fra : metteto

Dato : 05-04-07 12:41

Hej REFI
Nej, jeg undrer mig ikke spor over at den er delt, MEN over fordelingen af pladsen.
De andre maskiner jeg har med delt HD har en lille bitte del til Restore af Windows. Denne har hovedparten af pladsen i D-drevet, men har ikke noget liggende i den ene mappe, den har lagt der. Men ifølge stifinder bliver der brugt 0,3GB af D-drevet, men det må være skjulte filer eller???

Jeg har Window Vista Restore CD'er, så jeg har ikke brændt noget ud.

Har allerede engang været nødt til at formatere skidtet, fordi Norton havde lavet ulykkker. Derfor ved jeg at den restore, der ligger i maskinen også gemmer en Vista,samt div. shareware-programmer, jeg IKKE installerede i anden omgang. Og det kan vel ikke ligge på de 0,3 GB eller???

Da det ikke er noget jeg har forstand på beder jeg om hjælp!

Og jeg føler mig virkelig som en

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-04-07 12:50

Citat
Derfor ved jeg at den restore, der ligger i maskinen også gemmer en Vista,samt div. shareware-programmer, jeg IKKE installerede i anden omgang. Og det kan vel ikke ligge på de 0,3 GB eller???

Den plads du nævner der indeholder HØJST noge shareware programmer..... IKKE Vista...

Hvad er maskinen solgt som (harddiskstørrelse osv)

896 mb ram lyder heller ikke helt rigtigt (hvor har du de data fra?) - det er nok nærmere 1024

Kommentar
Fra : metteto

Dato : 05-04-07 13:26

Enig, det lyder helt forkert. Den er også købt som 1024, men jeg er ikke klog på disse dele, ved kun hvad jeg var nødt til at sætte mig ind i for at opgradere sønnens maskine. Jeg ringede til forhandleren og så vidt jeg forstod har det noget at gøre med at nogle af RAM'ene er dedikeret til Grafikken?????????
I Vista er der en "velkomst" med Computer oplysninger, og der påstår den at der er de 896 MB RAM.

Dette er maskinbeskrivelsen på EDBpriser:
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=315703

Jeg var tilfreds i starten, men er blevet lidt træt af de underlige ting jeg oplever.
Men når man ikke er en supernørd er det svært at nå at teste en maskine indenfor de første 14 dage før udløb af returretten.

Kommentar
Fra : serpyc

Dato : 05-04-07 13:50

Hukommelse:

RAM ("korttids hukommelse") der slettes når man slukker for computeren.

HD ("langtids hukommelse") der kan du gemme dine data og programmer.

Da der ikke er hukommelse i grafikdelen på jeres PC, bruges en del af din RAM til grafik.
God Påske

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-04-07 13:50

Som ventet... 1Gb ram (at den viser andet er fordi noget er i brug)

Der mangler 10 Gb harddisk..... Så det er der din Vistakopi ligger..... Den er åbenbart skjult....

C og D kan du jo bare lægge sammen til EET drev (70 Gb )

Kig lige her

http://www.tweakvista.com/article38991.aspx

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 05-04-07 14:00

myworks>mappen på min pc bliver dannet af mine forskellige DVD programmer
fra cyberlink>

PowerDirector

PowerProducer Express

MakeDVD

Der gemmer disse programmer de forskællige tin
jeg laver i programmerne som standart.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 05-04-07 14:01

G

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 05-04-07 14:04

C:myworks og det er også arbejds mappe for programmerne
Work dir(temp)

Kommentar
Fra : metteto

Dato : 05-04-07 14:35

Kigger senere idag. Skal lige være mor lidt

Kommentar
Fra : metteto

Dato : 05-04-07 15:55

Så Manse, det du mener er at hvis jeg rippede DVD'er og gemte, ville cyberlink, der BTW har lagt sig på C-drevet, gemme til D-drevet??
Hvis det er tilfældet kan jeg under alle omstændigheder godt lægge de to HD'er sammen, for jeg vil nok altid gemme tunge filer på Ekstern HD.

Serpyc, altid dejligt med begrebsafklaring, men så langt var jeg nu også kommet

Jeg tror jeg forsøger din løsning REFI, pointafgivelse når jeg har testet resultatet.
Bliver nok ikke i dag.

Kommentar
Fra : metteto

Dato : 06-04-07 07:37

Øv REFI, det virkede ikke.
Jeg kunne fint reducere D-drev, men ikke forøge C-drevet.
Og jeg kunne heller ikke udvide D-drevet udover hvad det var som udgangspunkt.
Har du andre gode bud?

KH MEtte

Har lige været inden på http://www.vistaguide.dk/ for at prøve at oprette spørgsmålet der. Men der kan jeg ikke finde et brugernavn de vil acceptere, jeg tror deres forum er "sygt" igen.
Men alle har jo børnesygdomme engang imellem
Som den forb... send-knap, nu var den gal igen

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 500 point
Dato : 06-04-07 09:00

Ja du kan jo bruge PartitionMagic......

http://www.softpedia.com/get/System/Hard-Disk-Utils/Partition-Magic.shtml

Den kan med sikkerhed.....

Det andet var kun fordi det "faktisk" er indbygget i Vista......

Men hvad er der galt med at lade det være som det er....

Det kan være en stor fordel (hvis der sker noget) at have flere drev.....

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 06-04-07 09:15

enig med refi,gem de vigtie filer på drev nr2,man kan
f.eks.
Flytte sine dokumenter>start>dokumenter>egenskaber>flyt
så bliver ens dokumenter som standart lagt på drev 2.
Man kan også lægge sin e-mail mapper på drev 2 som standart så man ikke mister disse vis man skal formaterer.
Du kan også oprette en mappe på nr2 drev og kalde
den f.eks. Programmer 2 og så installerer dine kommende programmer der,jeg har alle store programmer liggende på end anden patition end systemdrevet(hurtigere system drev vis det er på en patition på en anden HDD) f.eks.
open office/arobat reader/spil o.s.v o.s.v
formaterer man så sit system drev så sletter man bare indholdet af mappen Programmer2 og genindstallere dem.
Du kan også gå i disk håndtering og slette patitionen og så formatere den igen så du har en hel ny og frisk pattition.

Kommentar
Fra : metteto

Dato : 06-04-07 09:35

God idé.
Hvordan gør jeg nu smart, sletter nogle af de tunge programmer på C-drevet og geninstallerer på D-drevet.
Som jeg har beskrevet kører jeg stort set alle tunge data-filer ind på Ekstern HD, da jeg ved at denne maskine formentlig overgår til barnebrug indenfor de næste år.

KH Mette

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-04-07 09:42

At lægge store programmer på en EXTERN harddisk er ikke det optimale.....

Den er jo tilsluttet via usb og dermed "langsommere" end den interne.....

Brug en partition til styresystem (c)

En anden partition til programmer og dokumenter (d)

Den externe til film-billeder og ting der ikke bruges så ofte....

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 06-04-07 09:43

ja,og kør et regcleaner program efter afinstallationerne
og geninstaller,jeg går altid med livrem og seler
når det gælder regedit.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 06-04-07 09:45

du skal vælge gennemse og vælge mappen på pattition 2
genveje vil blive lagt som de plejer>start>alle programmer/skrivebord

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 06-04-07 09:46

ups,nogle programmer skal man oprette en mappe til dem før man begynder installationen

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 06-04-07 09:48

refi>
tunge data-filer

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-04-07 09:53

Citat
refi>
tunge data-filer

?????? Ikke forstået

Bortset fra det er der "visse" programmer og spil der ABSOLUT kun vil ligge på drev C.....

Så sørg lige for der er "lidt" mere plads end styresystemet skal bruge

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 06-04-07 09:57

Bortset fra det er der "visse" programmer og spil der ABSOLUT kun vil ligge på drev C.....
Har jeg ikke oplevet endnu uden at kunne omå det.

tunge data-filer>er behøver ikke at være programmer,
video/doc o.s.v o.s.v

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 06-04-07 09:59

omgå
Man går under avanceret/brugerdefineret installation.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 06-04-07 10:16

Med hensyn til Partition Magic som jeg bruger meget.
PM kan ikke umiddelbart anvendes til Vista, men måske fra "disketterne"

Her er lidt om emnet, hvor der også står om ændring af partitionerne inde fra Vista.

http://techreport.com/forums/viewtopic.php?t=43811

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 06-04-07 10:20

Start > h-klik på computer > administrer > diskhåndtering > nu kan harddisken ses ned til højre.
H-klik på partitionen > vælg forminsk eller forstør..........................JEG HAR IKKE PRØVET da jeg endnu ikke har lavet backup af min HD og det taget et stykke tid at installere.

Kommentar
Fra : metteto

Dato : 06-04-07 10:36

Hej E.C
Har prøvet, se længere oppe.
REFI: Gemmer selvfølgelig ikke programmer på ekstern,godt nok er jeg indimellem ret ubegavet, men så langt er jeg alligevel kommet, men kan godt se jeg fik formuleret mig tumpet. Mente at det var lyd og billedfiler jeg lagde på ekstern HD, Sorry.
Jeg vil lege lidt med at flytte filer efter påske, det er en tidssluger, og det skal jo ikke gå ud over ungerne at mor leger

Tak for hjælpen til både REFI og Manse, ser lige hvis råd jeg anvender mest.
Manse trænger jo mest til pointerne, ikk´REFI

God Påske

Kommentar
Fra : metteto

Dato : 06-04-07 10:40

Åh, shit min touch pad er oversensitiv. Det var IKKE min mening at forhøje.
Nå nu er da en af jer der får nogle gode points efter påske

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 06-04-07 10:44

Poænger nej tak, de er overvuderet.

Jeg kommer kun i fem kategorier,så det er begrænset hvad jeg svare på,har ikke tid til at abo på flere.

Manse abo5skialtumuligmand 9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 06-04-07 10:45

Jeg roder ikke en gang rundt på kandu i min verden
består kandu kun af fem kategorier

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-04-07 10:49

Det er HELT op til dig selv hvem du deler ud til......

Hovedsagen er "vi alle" bliver klogere

Og ja du har ret - det tager tid at flytte filerne og programmer rundt så der også er lidt logik i det man laver, men børnene FØRST....

Fortsat God Påske

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 06-04-07 10:53

netopski refski

jeg har fået ski på hjernen i dag

Godkendelse af svar
Fra : metteto

Dato : 14-04-07 20:14

Tak for svaret refi.
Du kom med det der kom tættest på en løsning,men takfor hjælpen til Manse også.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-04-07 08:33

Selv tak