/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Trægulve, hvad skal man vælge?
Fra : rubberduckone
Vist : 8196 gange
60 point
Dato : 04-04-07 23:51

Hej,

Har besluttet at lægge trægulv på ca 30m2 i vores stue.
Vi har hund og barn (8 år).
Vi hælder mest til en lamelplank, ASK - Hvid mat i en god kvalitet, formentlig 14-16mm.

Har bla. kigget på Junckers, Wiking, Skagen, Tarkett, Fjordal, Pergo, Moland, Timberman og har
været en del i diverse butikker og studeret materiale og websider fra diverse producenter.

Men jeg synes det er vanskelig gennemskueligt. Som med feks. biler må der vel også inden for trægulve være segmenter á la økonomi/luksus (f.eks Hyundai/Mercedes?)

Men hvem er i hvilken klasse og hvad får man for pengene?
Er der nogle der har erfaringer på området og vil dele ud af disse?

Rubberduckone

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 05-04-07 06:22

hvad du vælger er mest et temperamantspørgsmål
lidt fordele og ulemper er der ved alle typer gulve
ASK er en udmærket træsort at vælge hvis du kan lide den , den har en rimelih hård overflade
så kan du vælge mellem olie og lak
oliebehandlede gulve får langt nemmere ridser og mærker , men er også langt nemmere at rede småskader i , og så skal det efterbehandles en gangimellem

lak er der 2 typer af , den alm lak er meget blank , og ses nemt hvis der er ridser i , matlak der bruges mest i dag ser du ikke så nemt de småridser i som der vil komme , og ser mere naturligt ud
for begge typer lak gælder det at de kan holde til langt mere end olie , men kommer der småskader er det også meget svære at rede uden det kan ses

så er der plank som du selv siger i forhold til en trestavs
her vil det også være meget svære at reberere i en plank , end en trestavs

nu vil jeg ikke anbefale det ene fra det andet , uden at have en fornemmelse af din egen holdning til at bruge tid og kræfter til vedligeholdelse olig

men kan siger at ud af de ca 10.000 m2 jeg selv montere hvert år , vælger langt de fleste matlak i trestavs , men det er stadig et temperamantsspørgsmål og smag og behag hvad du vælger
så tag dit eget valg ud fra de oplysninger du kan få , og spørg igen hvis du er i tvivl om noget af det

Kommentar
Fra : metteto

Dato : 05-04-07 08:05

Vi lagde matlak, trestavs Ask for snart to år siden og det eneste jeg har fortrudt er at jeg ikke fik givet det et par ekstra lag lak inden vi tog det i brug.
Fabrikslakeringen er liige tynd nok. Og 30 kvm er vel til at overskue at lakere.
Se dig godt for, se især på tykkelsen af træet, hvor meget kan man slibe i det før det er slidt igennem?
Med en stor hund og en almindelig dreng er der et forholdmæssigt stort slid på gulvet. Det er rart at kunne slibe det op istedet for at skulle skifte det ud.

KH Mette

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 05-04-07 08:36

Du skal vælge gulv efter den brug det skal udsættes for.

Med barn og hund skal du f.eks. ikke vælge det dyre Junkers paket gulv, for det bliver særdeles ridset efter kort tids brug og er er ikke så nemt at rengøre som visse af de andre.

Jeg er kommet frem tll, at et kvalitets laminatgulv er bedst til børn og hunde, det forbliver pænt og er særdeles nemt at rengøre.

Det jeg sidst har købt er Pergos kvalitets mat ask med 50 års garanti. Det fungerer super, er nemt at lægge og renholde. Den matte overflade og lydisolering fjerner også karakteren af laminat.

Prisen er nogenlunde det samme som lamelgulve.

mvh
qfha

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 05-04-07 09:07

Uha! Vi har hund og barn (8 år).
Nej det er da helt OK, men måske et trægulv ikke ligefrem er det bedste valg.
Vi har lige lagt "Megastrong" http://www.falckdesign.com/Tra.htm lagt som skibsdæk med sorte fuger og bord langs væg.
Falck Design http://www.falckdesign.com/
Billeder på hjemmesiden yder ikke produktet retfærdighed, på hjemmesiden er det lidt "plastic agtig" at se på - i virkeligheden skal man ned på alle 4 (med lup) for at se, det ikke er træ.
Årsagen til vores valg er, at de har det på min tidligere arb. plads, og her blev gulver overrendt af alt og alle... og stod stadig flot efter 5 år + at vi selv har 2 hunde. Gulvet kan simpelthen tåle alt på nær cigaretglødet. Jeg har kort "test" på en løs stump med: rødvin, ketchup, madkulør, klorin, farveblyanter, speedmarker, kuglepen... og alt kunne fjernes uden det kan ses bag efter - "pletterne" fik lov til at trække i ca. 24 timer.
En anden fordel er at man, hvis man fortryder, eller bliver træt af gulvet, kan lægget et tæppe ovenpå, og hvis man senere ønsker det, kan få trægulv igen - "træet" bliver ikke ødelagt af gummibeklædningen bag på tæppet. Til orientering så er der 15 års garanti på gennemslid.
Fortsat god påske
Søren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 05-04-07 09:21

NB: Her i Grenaa forhandles/pålægges gulvet af Dan-Bo Møbler

Kommentar
Fra : rubberduckone

Dato : 05-04-07 10:58

Tak for de foreløbige svar.

Mht. valg af gulvtype er vi nogenlunde afklarede med hvad vi gerne vil have.

Mit spørgsmål er primært relateret til de forskellige mærker og den kvalitet de hver især står for.
Hvem er at betragte som luksus, hvem er discount - eller med andre ord hvordan ser forholdet mellem pris og kvalitet ud blandt de forskellige mærker og er der efter jeres erfaring nogen man helt bør undgå??

Accepteret svar
Fra : bredker

Modtaget 60 point
Dato : 05-04-07 11:43

med hensyn til de forskellige fabrikater , så passer pris og kvalitet for det meste sammen
personligt vil jeg nok vælge et gulv der prismæssigt ligger i mellemklassen , mange af de helt dyre betaler du lidt ekstra for navnet
det eneste jeg erfaringsmæssigt vil holde mig fra er tarkett , selve gulvet er en god kvalitet , men deres kliksystem er ikke alt for godt , det giver jævnligt problemer i endesamlingerne

Kommentar
Fra : maskinsnedker

Dato : 05-04-07 16:35

bredker har ret, jeg forhandler gulv fra scanparkett ( det ligger i den dyre ende). forskellen på gulv ligger oftest i hvilken sortering træet er i F.eks en "rustiksortering" er et fint ord for skodgulv, og det gælder alle mærker. der er ikke nogle der er bedre end andre, da det hele stort set bliver lavet i Kina eller ungarn. Du kan med lidt sund fornuft komme langt, hvis gulvet virker billigt at røre ved, er det oftest et dårligt gulv. Uanset hvilket gulv du vælger, når det drejer sig om lak, er du nødt til at vælge UV-lak, når du har hund. Det vil holde sig pænt lidt længere end alm lak, og er oftest tykkere. Men lad dig ikke narre, alt trægulv bliver ridset af hundepoter inden der er gået 1 år.

Kommentar
Fra : maskinsnedker

Dato : 05-04-07 16:37

nå jo en god kvalitet på lamelplank i F.eks ask eller eg koster omkring 500 kr pr m2

Kommentar
Fra : mariafrederiksen

Dato : 05-04-07 17:44

CLAN - kan man også få gulvet uden skibsfugerne? OG hvad er prisen ca?

Godkendelse af svar
Fra : rubberduckone

Dato : 09-04-07 23:44

Tak for svaret bredker.

Første svar var ikke lige svar på mit spm. Men den efterfølgende dialog var nyttig. Derfor point til dig.
Eftersom jeg er helt ny herinde bugner min konto ikke just med point. Så jeg kan desværre max. give dig 60 pt.