/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Manglende diæter
Fra : jesperyk
Vist : 701 gange
50 point
Dato : 03-04-07 17:10

Hej

Jeg er voksenlærling i et mindre el-firma i Jylland som bl.a. har opgaver i København.

Min makker (svend) og jeg får ikke diæter, da vores Mester undskylder sig med, at dette ikke er medregnet i den entreprise han har givet for at få opgaven. Firmaet betaler dog for vores logi og transporttiden til og fra Jylland.

Ville høre om der er noget juridisk grundlag for at kræve disse diæter. Mener at taksten er ca. 400 kr pr overnatning som vi har tre af hver uge, så det løber jo op, når arbejdsopgaven løber omkring et halv år.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 03-04-07 18:01

Det kommer ganske an på hvilket overenskomst i er ansat på!

Spørg jeres fagforening!

At jeres mester regner forkert er ikke jer vedkommende.

Accepteret svar
Fra : trimare46

Modtaget 25 point
Dato : 03-04-07 20:11

du kan kræve, at din mester betaler for kost og logi + transporten til og fra arbejdsstedet samt lokaltransport. mange vælger, at mester betaler for logi, og får så udbetalt et beløb til dækning af kost. dette beløb er normalt rigelig stort til, at man kan leve for det. og hvis du er sendt ud af din mester, altså ikke selv har søgt rejsearbejde, skal han betale. at han er glemsom eller ikke kan regne, er ikke dit problem.

Kommentar
Fra : jesperyk

Dato : 03-04-07 20:17

Tak for svarene indtil videre, men var egentlig på jagt efter hvad loven siger herom. Må vel en tur omkring fagforeningen for at høre hvad de siger.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 04-04-07 11:31

Det er det du betaler dit kontingent for. Så fagforeningen skal selvfølgelig hjælpe.

Godkendelse af svar
Fra : jesperyk

Dato : 04-04-07 12:10

Tak for svaret trimare46.