/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
stamtavle
Fra : camillatee
Vist : 626 gange
100 point
Dato : 03-04-07 11:59

Min sælger vil ikke give mig, min stamtavle. selvom der er blevet skrevet på min "kvittering"

hvad gør jeg????????

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 03-04-07 12:20

Helles engle hjælper gerne.

Kommentar
Fra : camillatee

Dato : 03-04-07 12:22

Hvordan det?

Kommentar
Fra : camillatee

Dato : 03-04-07 12:26

Hvem er helles engle? og hvordan kan hun hjælpe?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-04-07 14:07

Teil spiller bare smart, han mener Hells Angels

Når der står i dine købspapirer, at du har købt katten med stamtavle, har du selvfølgelig krav på at få den.
Har du i det hele taget set papirer på katten, så det ikke er en eller anden svindler der sælger katte der ikke er rigtige papirer på alligevel.

Hvad giver opdrætteren som begrundelse for at du ikke har fået/må få stamtavlen?

mvh dova

Kommentar
Fra : camillatee

Dato : 03-04-07 14:13

det er fordi da jeg købte katten, havde hun både moren og faren, så kunne jeg vente til katten blev 10 mrd, til at købe stamtavlen. nu har hun så solgt faren og hende der har købt faren, ville hjælpe mig med at få stamtavlen... men hende der har moren havde ikke chipmærket sin kat og har først fået gjordt, det i torsdags. hun er ikke så sammenarbejdsvillig og hun vil ikke give sende de sidste oplysninget til hende med faren, så jeg kan få stamtavlen...

håber det er til af forstå

Kommentar
Fra : akle

Dato : 03-04-07 15:34

Hej 'camillatee'
Det lyder som noget forfærdeligt rod mht. din killings forældre, stamtavle og dét du har fået oplyst!
Her er de reelle facts:
Stamtavle skal ALTID følge katten, uanset om det drejer sig om salg eller gave!
Stamtavler kan ansøges indenfor 3 - 6 - og 10 mdr. vedr. killingens alder. (Her gælder forskellige prisneivauer). Der kan ikke udstedes stamtavle til katte over 10 måneder.
Alt dette under forudsetning af, at opdrætteren er medlem af én af katteklubberne, og dermed er underlagt hovedorganisationen Felis Danica's regler.
Mit råd til dig er, at du kontakter han- og hunkatteejer, for at få oplyst forældrekattenes FDLO nr. samt fødselsdata. Forhør dig også om hvilken klub hunkatteejeren/opdrætteren var/er medlem af. Kontakt der efter denne katteklub, eller også hovedklubben, for at få nærmere råd og anvisninger om hvad du kan gøre. Du har nemlig mulighed for at ansøge om stamtavle til din killing hvis denne ikke er over de 10 mdr.
Skulle alt dette være håbløst, så har du ret til at få handelen refunderet, men i så fald bliver det nok ved hjælp af købs- og salgsloven, eller forbrugerstyrelsen. Katteklubberne kan nemlig intet gøre, hvis opdrætteren ikke er medlem af en af disse.
Der findes følgende katteklubber:
JYRAK: www.jyrak.dk
DARAK: www.darak.dk
KATTEKLUBBEN: http://www.katteklubben.com/
RACEKATTEN: www.racekatten.dk
Hovedklub: FELIS DANICA: www.felisadanica.dk

Håber dette kan være dig til lidt hjælp.
MVH Akle

Kommentar
Fra : camillatee

Dato : 03-04-07 16:08

tak akle.. problemet er bare at hende der har moderen ikke havde chipmærket sin kat, og så kunne vi ikke lave stamtavlen. så har hun fået chipmærket sin kat og mangler bare at sende den nye stamtavle, med chipmærket nr. på.. hun er bare ikke så sammenarbejdsvillig. og min kat er ved at blive 10 mrd.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-04-07 16:53

Altså, der er noget der slet ikke passer sammen.

HVIS der er stamtavle på moderkatten (og faderen) , er det altså fuldstændig uden betydning for at få lavet en stamtavle på din kat, om moderkatten er chipmærket eller ej.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 03-04-07 17:10

Som jeg fortalte dig, er chip-mærkningen ligegyldig mht. de katte, der er født FØR 1. januar 2007, da denne regel først trådte i kraft fra denne dato. Dét relevante i denne sag er, om moderkatten har stamtavle og om opdrætteren er medlem (eller var medlem) af en racekatteklub.
Alt andet, du får fortalt er kun "udflugter".
Få ren besked mht. stamtavle og FDLO nr. (= registreringsnummer på katten) samt fødselsdata. Dette gælder for BEGGE forældre. Skynd dig, så du kan nå det inden din kat bliver 10 mdr.
(Hvis du får fortalt noget andet, så er det usandt)!
MVH Akle

Kommentar
Fra : akle

Dato : 03-04-07 17:15

Du kan selv sørge for ansøgning af stamtavlefor din killing, hvis bare du har FDLO nr. på begge forældre. Få dette, og kontakt en af klubberne.
MVH Akle

Kommentar
Fra : akle

Dato : 03-04-07 17:18

PS. Din killinge er ikke forpligtet til at blive chip-mærket, da den er født før 1/1-07, - men det er da betryggende at få det gjort alligevel, event. i forbindelse med re-vaccination.
MVH Akle

Kommentar
Fra : camillatee

Dato : 03-04-07 18:03

hende der har faren er opdrætter og er medlem af FIF.

min kat er født sidste år..

Kommentar
Fra : camillatee

Dato : 03-04-07 18:39

i er helt sikkre på at morkatten ikke skal chipmærkes?

Kommentar
Fra : akle

Dato : 03-04-07 21:29

Ja, naturligvis er din kat født sidste år - siden den snart er 10 mdr. - pointen var bare, at du skal til at skynde dig, hvis du vil have stamtavle på den.

Og naturligvis er jeg sikker på, at moderkatten ikke behøver at være chip-mærket. Som sagt; Denne regel gælder for katte, født fra og med 1. januar 2007, da regelen trådte i kraft.

Nu skal du have fat på personen der solgte dig killingen og få opgivet stamtavlens FDLO nr. på moderkatten, (hvis du kan få kattens fulde navn og fødselsdata og farve, vil det også være fint nok), men FDLO nr. er immervæk det vigtigste. Blæs på chip-mærke mm., da det ingen betydning har i den her forbindelse.

Ja, jeg er sikker! ... da jeg selv er opdrætter og mangeårig medlem af en racekatteklub.

Måske kan hankatte-ejeren hjælpe dig med ansøgning af stamtavle, da hun muligvis kender lidt til det, i og med hun er medlem af en racekatteklub. Alle disse førnævnte klubber er tilknyttet Felis Danica (hovedklubben i Danmark), som igen er tilknyttet FIFe (den internationale katteorganisation).

Din ansøgning skal være skriftlig og modtaget af rette vedkommende inden fristen. Kontakt en af stambogssekretærer eller simpelthen en af formændene. F.eks. JYRAK, v/Jørgen Jensen (formand).
MVH Akle

Kommentar
Fra : camillatee

Dato : 04-04-07 12:15

hvis hankatte-ejeren er medlem af darak, kan det så stadig lade sig gøre..

Kommentar
Fra : akle

Dato : 05-04-07 00:06

Ja, men læs nærmere under privat indlæg, hvor du har stillet samme spørgsmål.
MVH Akle

Kommentar
Fra : camillatee

Dato : 05-04-07 08:30

Tak for det... Morkatten har aldrig været medlem af noget.. men hun har heldigvis sende en kopi til hende om disse oplysninger...

Men du skal også have fat på hunkattens data. <--- hvad mener du med det?

Kommentar
Fra : akle

Dato : 05-04-07 12:36

Hej.
"Morkatten", som du kalder det, går jeg ud fra er moderen til din snart 10 mdr. gamle kat.
Hvis ejeren af moderkatten har sendt dig kopi af denne kats stamtavle, burde du kunne klare resten.
Kontakt den klub som har udstedt stamtavlen og henvend dig til enten formanden, stambogssekretæren eller stambogsføreren. Dette fremgår af stamtavlekopien, - eller - du kan gå direkte ind på en af de link jeg gav dig tidligere (racekatteklub), og forhøre dig nærmere om hvad du videre bør foretage dig for at få stamtavle til din kat. Det er fint hvis du også kan få en kopi af hankattens (faderkatten) stamtavle. Begge disse stamtavlekopier sender du ind vedr. ansøgning. Men som sagt; SPØRG DIREKTE MED HENVENDELSE TIL ÉN AF KLUBBERNE, da de kan give dig eksakt besked om det viedere forløb.
Dét vigtige hér er: Data på moderkat og faderkat, dvs. de firbenede forældre til din kat.
Håber jeg nu har skrevet, så det er til at forstå.
MVH Akle

Kommentar
Fra : camillatee

Dato : 05-04-07 12:54

tak.. jeg skrev til en stambogssekretæren hos darak og han henvidste mig til formanden der..

1000tak for hjælpen...

Kommentar
Fra : akle

Dato : 05-04-07 14:33

Det er fint at du skrev til DARAKs stambogssekretær. Var det selve ansøgningen, eller bare forespørgsel? Var det pr. brev eller pr. e-mail? - da du jo nok er ved at være i tidsnød.
Held og lykke med foretagende!
MVH Akle

Kommentar
Fra : camillatee

Dato : 05-04-07 14:47

det var bare en forespørgelse og over email... en ansøgning kan man finde den inde på deres hjemmeside, eller skal man bare skrive at man vil søge om stamtavle?

hvad skal sådan en annsøgning indholde?

Kommentar
Fra : akle

Dato : 05-04-07 14:56

Du burde have forespurgt ved DARAK hvordan du skal forholde dig. (Jeg er jo ikke 100% inde i om noget er belvet ændret henad vejen). Men i første omgang skal du selv skrive din ansøgning. (Skema til ansøgning af stamtavler på kuld killinger er på hjemmesiden, ja, men gælder kun opdrættere, dvs. de er medlem af klubben).
Forhør dig også om du skal være medlem af klubben for at de vil udstede en stamtavle.
Tag fat i telefonen og få alt at vide ved formanden for DARAK. Dét er det nemmeste og det hurtigste!!! Formanden er "opdateret" om alt!
MVH Akle

Kommentar
Fra : camillatee

Dato : 05-04-07 14:58

Okay

Kommentar
Fra : camillatee

Dato : 05-04-07 15:17

hvis morkatten ikk er medlem af nogen klub, kan farkatten så ansøge om stamstavle til min kat?

Kommentar
Fra : akle

Dato : 05-04-07 15:55

Hør nu her: DET ER DIG DER SKAL ANSØGEikke, hverken fader- eller moderkat. DU SKAL ANSØGE OG VEDLÆGGE OPLYSNINGER OM MODERKAT OG FADERKAT TIL DIN KILLING, som jeg har forklaret tidligere!!!
MVH Akle

Kommentar
Fra : camillatee

Dato : 05-04-07 16:47

okay...

Kommentar
Fra : camillatee

Dato : 05-04-07 17:00

1000tak for hjælpen.. du har været en rigtigt god hjælp..

Accepteret svar
Fra : akle

Modtaget 100 point
Dato : 06-04-07 09:31

Det er i orden, - så burde du afslutte dit spørgsmål.
MVH Akle

Kommentar
Fra : camillatee

Dato : 06-04-07 17:27

hvordqan gør jerg det?

Godkendelse af svar
Fra : camillatee

Dato : 06-04-07 17:54

Tak for svaret akle.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 06-04-07 19:21

Selv tak, 'camillatee' og håber det hele vil lykkes for dig og din kat.
Ser, du selv fandt ud af at afslutte spørgsmålet.
MVH Akle