/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Samliv / Spørgsmål
10  Trille7 350
ophør af samliv
Fra : Birgitta
Vist : 1714 gange
100 point
Dato : 01-04-07 17:52

Kan min veninde smide sin samlever ud?

De står begge på huslejekontrakten, men han har fra d.d. stoppet sin indbetaling til deres budgetkonto...

Hvad gør man?

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 01-04-07 17:57

smider ham ud. det er jo misligholdelse af kontrakten. og mon ikke han også godt ved det selv. hun skal jo da i hvert fald hverken lave mad til ham eller vaske hans tøj og hvad ved jeg. så kommer det nok af sig selv, at han finder et andet sted at bo.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 01-04-07 18:04

Jo, men er det lovligt? Hun vil vel være nødt til at skifte låsen..... Og han står jo på huslejekontrakten. Vil han ikke bare kunne lukke sig ind igen med en låsesmed??

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 60 point
Dato : 01-04-07 18:16

Hun kan ikke smide ham ud og skifte låsen når han står på kontrakten....desværre.

Og boligselskabet/udlejer kan være bedøvende ligeglad med, hvem der betaler pengene, for selv om de begge bor der, skal lejen jo betales uanset hvordan.......hun kan ikke engang få ordnet så kun den ½del hun står for bliver betalt og så få ham smidt ud på den måde..

Hun kan kun bede manden om han godt vil flytte i stedet for at bo gratis....og vil han ikke det, må hun gøre op med sig selv, om hun bliver nødt til at sige lejligheden og og finde noget andet...alene.

mvh dova

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 01-04-07 18:18

hej birgitta

vi har en ligende situation i vores familie, hvor min svigerinde fik skiftet låsen mens hendes samlever ikke var hjemme, og det var faktisk ikke lovligt han ringede efter en låsesmed og da han kunne dokumentere at han boede på adressen blev han låst ind. jeg syntes hun skal snakke med det boligselskab de bor i og høre om hvordan hun kommer ud af det, for det kan måske i sidste ende være hende der bliver nødt til at flytte. hvis de har hjemme boende børn kan det godt være det er anderledes.

venlig hilsen chicapigen

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 01-04-07 18:28

Men hvis hun framelder ham på folkeregistret... ?
Hun er ved at søge om forældremyndighed og retten til lejligheden....... Men sådan noget tager jo tid...

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 01-04-07 19:05

Lignende situation, dog ikke helt... men
http://www.familieadvokaten.dk/Breve-400/b400-44.html
Stil evt. spørgsmål her, eller søg efter andre lignende situationer http://www.familieadvokaten.dk/ hvis ikke andre her på Kandu, kan hjælpe.
Under alle omstændigheder, så er det ikke noget "man" ordner natten over - heldigvis

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 01-04-07 19:12

Hun FÅR lejligheden... Men nu og her betaler han hverken husleje eller underhold til deres fælles søn...
Hun er ikke højtlønnet... --Men hun kan jo f.eks. ikke få sat boligsikringen op så længe han bor i lejligheden...

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 01-04-07 19:55

Du kan ikke lovligt smide ham ud, da han står som lejer af lejligheden.

Lad være med at lave mad til ham, vaske han tøj m.m.

Få evt. din veninde til at inviterer nogle veninder på besøg hver dag, hygge jer og gå sent hjem, og til sidst bliver han måske irriteret. Hun bor der jo også.
Prøv at foreligge sagen med udlejer og lav evt. en aftale om at du betale halvdelen af huslejen. I får så en rykker og efter nogle dage en skrivelse at I skal forlade lejligheden inden sagen går til fogedretten. Så flytter han måske frivilligt og du lejer så lejligheden iegn af udlejer kun med dig som lejer og udlejer får så resten af huslejen som du har sat på en konto i et pengeinstatut. Det er selvfølgelig lettest hvis det er en privat udlejer og ikke en boligforening, men prøv, det er en mulighed.
I min tid som udlejer fik jeg også nogle beboere til at fryse en lejer ud af en ejendom. Jo der findes nogle måder uden at man overtræder lovgivningen.

Prøv, det er da et forsøg værd. Din veninde hænger på den, for at sige det kort og godt.

Med venlig hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 01-04-07 20:01

Huslejekontrakten ses under et, nemlig hvis betalingen ikke bliver lagt vil lejemålet ophøre og restance vil blive pålagt begge underskrivere 50/50

Citat
Men hvis hun framelder ham på folkeregistret... ?
.....det kan kun personen selvfra egen adresse, medmindre der foreligger et polititilhold.

Hun kan ikke skifte låsen til en fælleslejlighed, da han er retmæssig bruger, selvom han ikke betaler.

En sag har altid flere sider så fyren har også rettigheder...måske ikke så indlysende men sagen er vel ret klassisk og må have en række fortilfælde

Hun bør opsøge http://www.djsr.dk/ som er en af de foretagender der yder gratis retshjælp og i hvertfald kan give gode råd...

denne lyder også god: http://www.friproces.dk/ngr/index.html

Københavnske Advokaters Retshjælp Gråbrødretorv 17 1154 København K ti og to 17-19

Københavns Retshjælp Stormgade 20, 1. sal 1555 København V tlf.: 33 11 06 78
fax: 33 11 53 60
ma-to 18.30-21.00
fr 18.45-20.00

Kritisk Retshjælp Enghavevej 57 1674 København V. 33 22 33 44
ti og to 19-21

Retshjælpen i Vestergade Vestergade 51, 1. sal 5000 Odense C. 66 12 09 44
ti-on 13-16
to 15-18

Århus Retshjælp Vester Allé 8 8000 Århus C 86 19 47 00

Mødrehjælpens Retshjælp Mejlgade 8 8000 Århus C 86 19 50 99

Studenterrådets Retshjælp Nordre Ringgade 3 8000 Århus C 89 42 54 60

Arbejdernes Retshjælp Ørnsøvej 5-7, 8600 Silkeborg 86 81 03 00

Man må have proffisionel hjælp til juridiske problemer...det er derfor de er der!

Ziggy99

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 01-04-07 20:09

Det er en stor boligforening...
Min veninde går på arbejde tidligt hver dag og kan ikke også have gæster. Manden sidder og drikker og hører HØJ musik. Naboerne klager. Alting sejler når hun kommer hjem. Og han render rundt uden en trævl på.
Hun har jo også sønnen og indkøb og tøjvask og alt sådan noget. Hun og sønnen skal jo leve. Hund og sønnens kaniner gør, at hun ikke bare kan flytte hjem til hendes forældre til hun får retten til lejligheden... --Og jeg bor i en lillebitte 2-værelses...

Det er bare helt urimeligt, at det skal tage SÅ lang tid. Og det går jo også ud over sønnen.

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 01-04-07 20:18

hej igen

ja det er en trist historie, som jeg håber hun får løst hurtigst muligt, har hun overvejet at spørge boligforeningen om de har en anden ledig lejlighed hun kan flytte over i , og så bliver han jo automatisk nød til selv at betale husleje ellers ryger han ud. din veninde står i en grim situation fordi samleveren også har de samme rettigheder til lejligheden som hun har.
hun kan også gå på kommunen og sige at forholdet til barnets far er ophørt og høre om de kan få hende og sønnen i en anden lejlighed da kommunen har ret til hver fjerde lejlighed i almennyttigt byggeri. hun skal sige at hun fra dags dato er enlig mor og at hun gerne vil have noget hjælp og håbe på at det lykkes den vej.
venlig hilsen chicapigen

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 01-04-07 20:19

ziggy, hun HAR kontaktet advokat. Der er ved at blive søgt om fri proces. Og først derefter begynder man at søge om retten til lejligheden.
Samtidig søger hun statsamtet om hele forældremyndigheden. HAN forhaler sagen ved ikke at møde op. Så bliver mødet udsat.
Og hun tager forgæves til møder, som hun må tage fri fra arbejdet for.

Jeg håber hun får kontakt med sin advokat i morgen... men det er jo tæt på påske, og der kan være ferielukket.
Nåmen jeg er gammel og garvet... Jeg må snakke med hende om at besøge hende om eftermiddagen...
Men konflikter med manden er jo heller ikke det bedste for sønnen...

Optrapningen lige nu er jo på grund af hans manglende indbetaling til de daglige udgifter.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 01-04-07 20:26

Hun kan GODT få en anden lejlighed... måske ikke øjeblikkeligt. Men uden hund og kaniner.
Og han har (vistnok) en lejlighed fra 1-6. Men det betyder, at han intet betaler i TO måneder...

Hvis de begge ender med at flytte, så koster det hende jo både et stort indskud og istandsættelse af den fraflyttede lejlighed... Som han vil ødelægge endnu mere hvis hun forlader den.

Og mon det er til at få fat i en sagsbehandler så tæt på påske...

Stadigvæk har hun sit arbejde, hun skal passe.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 01-04-07 20:51

Hvornår er det hele startet, nærmere betegnet hvornår søgte hun om forældremyndigheden, fri proces, lejligheden o.s.v ?

Forældremyndigheden kan hun kun få på nuværende tidspunkt, hvis han giver sit samtykke. De har samme bopælsadresse.

Hun kan ikke så længe de begge står på lejekontrakten framelde ham adressen, det har hun ikke myndighed til. men i det øjeblik lejligheden er hendes alene, så kan hun rette henvendelse til folkeregistret.

Har hun rettet henvendelse til kommunen ?

Om manden går rundt uden tøj på i sin egen lejlighed (han står jo stadig på lejekontrakten) kan der ikke gøres noget ved med mindre han er provokerende overfor sønnen. De fleste børn har set deres forældre uden tøj på.

Hvor gammel er drengen ?

Du skal ikke være sikker på at der kommer en afgørelse før påske, men det er jo også først fra den 1. april, han ikke vil betale.

Det er meget svært at udtale sig i en sag, som jeg intet kender til. Begge parter har deres udlægning. Jeg har kun læst din, og du er ikke en af parterne.

Jeg håber da, at det hele går op i en enhed for de involverede.

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 01-04-07 21:38

Du kan se, der er rigtig mange meninger, og når alle har en mening om tingene, så har du som regel brug for at tale men en ekspert. Det bedste råd foran er rådet om at søge retshjælp, så kommer man til at tale med en advokat, der arbejder med disse emner hver eneste uge. Det er bedre end alle de råd du kan få andre steder fra. (Jeg siger dette som forhenværende advokat, i mere end 30 år har jeg drevet advokatfirma og alt for ofte rådgivet klienter, der først havde foretaget sig alle mulige uheldige ting selv, baseret på råd fra venner og bekendte, før de - til sidst - søgte advokatbistand. Hvis folk vidste, hvor mange bekymringer de kunne spare sig selv for. .... Men prøv at bruge retshjælp, det er gratis eller næsten gratis.....så er I på rette spor. Med venlig hilsen, Oldboston

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 01-04-07 22:03

Nåmen så ER vi på rette vej, for hun HAR søgt advokathjælp. Men det lyder lidt underligt, at hun ikke skulle kunne få forældrmyndigheden så længe de har fælles bopæl. For det er jo den, der får forældremyndigheden, der sandsynligvis også får lejligheden.

Kommunen ER indblandet. På grund af problemer med drengen. Men alt trækker ud på grund af aflysninger af møder, sygdom hos drengens sagsbehandler, og sygdom hos skolepsykologen, som der også skal være møde med... Og når så møder kan udsættes fordi HAN ikke møder op (på grund af druk) SÅ kan det jo blive ved i det uendelige..

Det hele er startet i efteråret. To gange er han blevet anmeldt til politiet på grund af trusler på livet og trusler om vold... Men han truer "kun", så de kan intet gøre.
Drengen er 9 år og går i en specialklasse...

Selvfølgelig kan manden gå rundt uden tøj på i sin egen lejlighed selv om han ikke betaler. Men det gør det jo LIDT svært for min veninde --og for hendes søn-- at invitere venner indenfor.

---Har lige talt med hende... Hun er på randen til et sammenbrud...

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 01-04-07 22:13

Birgitta det lyder jo til at du har styr på tingene selv så hvorfor spørger du?
Den drypvise info viser jo at du/I har undersøgt de muligheder der findes...og du godeste...det koster at have tillid til "Den Eneste Ene" og så må hun lære det på den hårde måde.

Hvis vi ikke lærer af fortiden (og der er masser af fortilfælde) må vi selv tage tæskene

Det næste du fortæller er vel at et tæskehold er revikreret uden held

Ziggy99

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 02-04-07 08:38

Citat
Hvis de begge ender med at flytte, så koster det hende jo både et stort indskud og istandsættelse af den fraflyttede lejlighed... Som han vil ødelægge endnu mere hvis hun forlader den.

Tag fat i ejendomskontoret, forklar sagen og bed dem om at komme og kigge på lejlighedens nuværende tilstand (lidt som et fraflytningssyn i utide), og bed dem om at notere det ned. Det kan hun så (måske) bruge imod manden, hvis det bliver nødvendigt. Både med hensyn til istandsættelse, men måske også i forbindelse med forældremyndigheden...

Det kan under alle omstændigheder ikke skade, at få tredjemands dokumentation på sagen. Lidt som syn og skøn i retssager. Noget, som dette her godt kunne ende med.

Og han får altså ikke lov til at blive ved med at blive væk fra møder om forældremyndighed. Har selv været igennem noget lignende for mange år siden. Min mand ville ikke komme omkring en separation. Det endte med en anholdelse!

Men det er en sur situation at stå i.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 02-04-07 14:05

ja, ziggy... hvordan kunne du gætte det? Han påstår han har hyret et "tæskehold"...

---Jeg spørger fordi jeg ikke synes, der er udvikling nok i sagen. Og jeg håber på input, som vi kan bruge til at komme videre.

Og jeg FÅR jo også input.
I hvert fald vil jeg foreslå min veninde at jeg tager billeder af lejligheden til evt. senere brug, hvis han skulle smadre noget... Jeg har et ret godt kamera. Men han flipper nok ud over det også.

Og jeg vil snakke med hende om at få en vurdering af lejligheden. Det er bare ikke SÅ sjovt for hende at blande flere mennesker ind i det hele.. --Mon ikke det er lige så godt med billeder? Vi kunne især være bange for at han smadrer vægge og døre og måske vinduer som en afskeds"gave"..

Ysseven, hvor mange gange udeblev din mand inden han blev anholdt?

Jeg vil også gøre mere ud af at være hos dem, selv om det er sk.... ubehageligt.
Hun har talt om at tage hjem til sine forældre i påsken... Så kan jeg evt. passe hundene... Men hun arbejder også i påsken..
Nu får vi se..

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 03-04-07 17:15

Så har jeg tre hunde...
Og de har forhåbentlig en stille og hyggelig påskeferie med drengens bedsteforældre...
Det var meningen, de skulle af sted i går, men drengen var "blevet væk" i går eftermiddags og dukkede først op igen ud ved 21.30 tiden. Han VIDSTE at de skulle "på besøg".... Hun turde ikke fortælle manden, at hun havde tænkt sig at holde ferie hos sine forældre...

Drengen var totalt hysterisk da de så tog afsted i morges... Han ville blive hos sin far... Og det kunne så ikke lade sig gøre, for både mor og far skulle til møde om forældremyndighed... For anden gang. Og far mødte igen ikke op... Så nu skulle sagen blive afgjort i retten.
-----Nåjah, og kommunens sagsbehandler holder påskeferie........
Jeg kan godt frygte, at faderen i sin fuldskab har sagt til drengen at han tager sit liv hvis drengen forlader ham... --Han har flere gange truet med selvmord overfor min veninde.. Hun TROR ikke, at drengen har hørt det, men han VAR hjemme.

Nå, men der er nok ro en uges tid, så jeg vil lukke spørgsmålet med tak til alle.

Godkendelse af svar
Fra : Birgitta

Dato : 03-04-07 17:16

Tak for svaret dova. Ikke lige det svar jeg ønskede, men det er der jo ikke noget at gøre ved...

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-04-07 17:34

Citat
Hun TROR ikke, at drengen har hørt det, men han VAR hjemme.

Jeg tror, at drengen har hørt det. Forældrene har været uvenner, så de har sikkert talt højt.

Bor du i samme beboelsesejendom, hvis ja, så kan du jo se om der er "liv" Jeg tænker på manden.

I dette tilfælde kan man jo frygte det værste, men håber da at alle besinder sig.