/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / PhotoShop / Spørgsmål
10  bentjuul 915
smart måde at sende store pic
Fra : briseogstorm
Vist : 765 gange
100 point
Dato : 31-03-07 13:22

Jeg skal sende store billeder i pdf. format, hvert billede er ca 4 -6 mb i Adope photoshop, de skal sendes til trykkeri, derfor skal kvalitetten være god.
Er der nogen måde hvorpå jeg gøre dem mindre (nemmere at sende) uden at foringe dem?
Havde først brændt dem på cd og sendt med snailpost.
Den første cd kom aldrig frem.
Sendte igen med -R- post, og den kom frem men var beskadiget. Nu er der deadline på, og jeg kan ikke nå at sende andet end over nettet. Men det går meget langsomt og der er mange billeder.
Nogen der har et godt forslag??MvH Brise&storm

Kommentar
Fra : Niederhof

Dato : 31-03-07 13:24

Selv PDF-filer kan vel zip'es ??

Kommentar
Fra : larshau

Dato : 31-03-07 13:44

Du kan sandsynligvis sende det gratis via http://www.yousendit.com

Kommentar
Fra : iah

Dato : 31-03-07 14:26

Der er jo også det udmærkede program Picasa...
http://picasa.google.com/

Kommentar
Fra : disken

Dato : 31-03-07 15:19

Du kan komprimere det hele med denne.
http://kgbarchiver.net/
Nogle siger den kan komprimere en Cd ned til omkring 10 mb.
Men det tager lige så lang tid at komprimere, som at sende.
Kræver at modtager også har den...

Ellers denne, og vælg bedste måde.
http://www.7-zip.org/

Accepteret svar
Fra : larshau

Modtaget 100 point
Dato : 31-03-07 16:18

Du skal da ikke komprimere dine billeder. For så bliver kvaliteten jo ringere, specielt når modtager er et trykkeri. De ønsker jo fotos med høj opløsning for at kunne lave kvalitetstryk.

Jeg forslår derfor fortsat, at du sender det via http://www.yousendit.com/ hvor kvaliteten ikke ændres.

Kommentar
Fra : dk

Dato : 31-03-07 17:09

spørg trkykkeri'et om de ikke har en FTP hvor du kan uploade til istedet.

grunden til det går langsom for dig kan være fordi du har en lav upload (128Kb)

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 31-03-07 19:44

Du skal sende dem i PDF format for at holde kvaliteten. Et billed der fylder 6 mb i photoshop fylder jo en del mindre som en pdf fil. For mig at se er det mindre billeder da et almindelig foto som er scannet til 4-farvet tryk fylder ca. 12 mb i photoshop. Send dem i pdf format og du beholder kvaliteten uden forringelse. Med en lidt hurtig internet opkobling tager det ikke ret lang tid.

For det meste bliver kvaliteten forringet hvis en fil skal komprimeres, men når det drejer sig om større billeder til farvetryk betyder det ikke noget at der går nogle bit tabt. Gem dem som eps fra fotoshop og lav derefter en pdf fil af dokumentet eller hæftet og send det til trykkeriet.

Glem alt om jpg.

Med venlig hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : disken

Dato : 31-03-07 20:00

Citat
og jeg kan ikke nå at sende andet end over nettet. Men det går meget langsomt og der er mange billeder.
Nogen der har et godt forslag?

Nemmere, at have lagt det på nettet, før du sendte det, = med post. +
Det må da være et ELENDIGT firma du bruger.
Eller kunne det ''være' at det var dig, der muligvis var bagud-

Har sendt mange ''skiver'' med Post DK, UDEN en ridse i.

Og det kommer frem til tiden.
Nogenlunde, ALTSÅ.
HAR ALDRIG - fået klager... over post der ikke er kommet frem.

Hej.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 31-03-07 21:25

du kan også prøve www.yousendit.com så kan du sende selv store filer.

Ole P. Bielefeldt
www.familytreemaker.dk

Kommentar
Fra : briseogstorm

Dato : 31-03-07 22:07

OK venner, her kommer det, tak for mange og gode forslag.
Picassa ødelægger billederne.Kan kun sende jpeg.
Sendit er god men selv mod betaling kan man kun sende 5 filer af gangen, men jeg valgte så dem da de kan tage pdf. Det koster så 5 dollars for en mdr.
Ellers kan jeg kun sende 1 op af gangen.
Det tager en hulens tid, har sendt siden kl 12 formiddag og netop sendt den sidste.22.00
Til disken: Det er malerier, billederne er til en udstilling i Tyrkiet, trykkeren er tyrkisk. HVer gang jeg skal "tale med ham" skal jeg have tolk på.
Den første cd jeg sendte med postDK forsandt. Den næste glemte min serkretær at skrive DATA på, hvorfor den blev gennemlyst og ødelagt.
Lægge dem på nettet? I nat forsøgte jeg at lægge dem ud på side, kl. 03.00 hvorpå server kollapsede..Nej jeg var ikke bagud, er normalt i meget god tid, men er udsat for andre tiltag som jeg ikke er hersker over.
Så tak til og point til larshau der først var så venlig at lede mig på sporet. MvH B&S

Godkendelse af svar
Fra : briseogstorm

Dato : 31-03-07 22:10

Tak for svaret larshau.mvh B&S

Kommentar
Fra : disken

Dato : 31-03-07 22:17

Citat
Til disken: Det er malerier, billederne er til en udstilling i Tyrkiet, trykkeren er tyrkisk. HVer gang jeg skal "tale med ham" skal jeg have tolk på.
Den første cd jeg sendte med postDK forsandt. Den næste glemte min serkretær at skrive DATA på, hvorfor den blev gennemlyst og ødelagt.

SORRY - da...

Men på den igen

Kommentar
Fra : disken

Dato : 31-03-07 22:19

Men hvis han allerede har dem, kan jeg så ikke forstå, hvorfor han IKKE
kunne tage ET billede af dem, med til trykkeriet...

Men sikkert noét jeg har misset, nu igen...

Kommentar
Fra : disken

Dato : 31-03-07 22:20

TLF og tolk,, sorry