/ Forside/ Karriere / Job / Faglige organisationer / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 460
Valg af fagforening
Fra : GertrudGertrud
Vist : 2536 gange
20 point
Dato : 30-03-07 08:49

Hej,

Jeg ahr fået afvide at det vl være en god idé, hvis jeg var medlem af en fagforening, så jeg kan få dagpenge, hvis jeg skulle blive arbejdsløs...

Jeg har været lidt rundt på nettet, og jeg kan jo godt se at Kristlig er billigere end HK, men man hører bare så meget skidt omkring kristlig!

Så jeg vil gerne hører hvorfor jeg ikke skulle vælge kristlige?

Accepteret svar
Fra : alka

Modtaget 30 point
Dato : 30-03-07 09:06

Der er noget der hedder en fagforening, som er en faglig oprganisation, som varetager ens faglige interesser som fx overenskomst, fagretslige sager osv. Hvis man skulle få problem med sin arbejdsgiver, er det en god idé, at være medlem af en faglig organisation, inden ofr ens arbejdsområde.

Hvis man vil sikre sig en hvis økonomi i forbindelse med ledighed, skal man melde sig ind i en statsannerkendt arbejdsløshedskasse. Alle A-Kasser der er statsannerkendte koster det sammen i A-Kassebidrag til staten, men ud over dette, må den enkelte A-Kasse tage et administrationsbeløb - og det er dette beløb, der ALENE giver forskellen på medlemsbidraget i A-Kassen

Noget man også bør se på i forbindelse med medlemskab af en A-Kasse er, hvilke uddannelsestilbud mv. den enkelte A-Kasse har. Jeg står selv i HK-forbunde og HK-A-Kasse, som du nævner. Jeg ved ikke hvilke tilbud den Kristlige A-Kasse kører med ude i de lokale afdelinger.

Held og lykke - og vælg den bedste - for dig!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-03-07 09:19

Citat
Så jeg vil gerne hører hvorfor jeg ikke skulle vælge kristlige?

For at være solidarisk med dine arbejdskammerater

Rent teknisk kan du vælge den du har lyst til

Din løndækning ved arbejdsløshed er den samme uanset hvilken du vælger.....

Men det er ikke sikkert klimaet på arbejdspladsen er det

Kommentar
Fra : MacMadsen

Dato : 30-03-07 09:40

Som Alka nævner så husk at skelne mellem fagforening og A-kasse.
Det du har behov for er en A-kasse, da det er den økonomisk sikring i tilfælde af arbejdsløshed du har behov for.
Hvad angår valget, tjaa, der er frit valg. Tag den billigste. Og du behøver jo ikke fortælle nogen hvilken en du er medlem af.
Hvad angår valg af fagforening, er det nok en fordel at vælge en fagforening som har forstand på det du laver, da det ofte vil gøre spørgsmål rettet til dem lettere. Men igen, det er en smagssag. Og der er ikke krav om at man skal være medlem af det ene for at være medlem af det andet.
Held og lykke i junglen.

MacMadsen

Kommentar
Fra : teqwhrvl

Dato : 30-03-07 09:48

HK forholdler din overenskomst samt yder juridisk bistand - forbedre dine faglige kvalifikationer hvis du ønsker, at deltage i deres kursuser osv..

Kristlig fagforening nyder godt af, at andre forhandler overenskomst derfor kan de sætte kontigenten til selve fagforeningen laver, da det kun er juridisk bistand du betaler for.

A-kassen skal vi alle betale til for, at kunne modtage arbejdsløshedsunderstøttelse hvis vi bliver ledig. Er du ikke medlem af en A-kasse da skal du søge om kontanthjælp og der er mange regler for at kunne modtage f.eks. bistand eks. er du under 25 år bor hjemme, da kan du kun modtage ca. kr. 2500- du skal altså bevise at du er selvforsørgende når du er under 25 år, så for at kan modtage ca. kr. 10.000- i bistand skal du være selvforsørgende eller over 25 år gammel og ugift, ikke eje en formue der er større end kr. 10.000- samt husk på, at hvis man er gift da har man gensidig forsørgerpligt.

Så det vil altid kunne svar sig at være medlem af en A-kasse, da man er berettiget til ledighedsydelse efter 12 mdr medlemskab af en anerkendt A-kasse.
Som fuldtidsforsikret medlem have haft beskæftigelse som lønmodtager i en samlagt tid svarende til 52 uger indenfor de sidste 3 års medlemsskab af A-kassen.

Så mit råd til dig er meld din ind i den fagforening som dækker dit arbejdsområde så du kan få råd og bistand hvis du får brug for det. På et eller andet tidspunkt kan vi alle få brug for fagforeningen samt meld dig ind i den A-kasse som hør med til fagforeningen.

Hilsen Henrik

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 30-03-07 09:56

Citat
Jeg ahr fået afvide at det vl være en god idé, hvis jeg var medlem af en fagforening, så jeg kan få dagpenge, hvis jeg skulle blive arbejdsløs

NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ!

Der er fagforeninger og der er a-kasser.

Er du medlem af en a-kasse, så kan du (efter visse regler) få dagpenge hvis du bliver arbejdsløs.

Nu er det sådan at de fleste fagforeninger drives sammen med en a-kasse. Fagforeningerne (og KUN fagforeningerne og deres proselytter) vil meget gerne bilde folk ind at det er een og samme sag. Det lykkes i meget høj grad (du har selv fået denne opfattelse). Alene bedømt på dette forhold må man altså konstatere at fagforeningerne varetager EGNE interesser frem for MEDLEMMERNES interesser. De er en flok pampere, der kun er interesseret i at mele deres egen kage. Man skal gøre alt for at bekæmpe dem. Du kan da ikke støtte foreninger der lyver overfor dig under dække af at ville hjælpe, kan du?

Ovenstående bandlysning skete under overskriften 'Alene bedømt på dette forhold'. Men fagforeningerne gør jo også andet. Forhandler overenskomst (som du ofte vil komme ind under, selvom du ikke er medlem af fagforeningen) for eksempel. Bistår dig ved uoverensstemmelse med din arbejdsgiver. Mobber ikke-medlemmer. Modarbejder individuelle løn- og arbejdsvilkår m.v.. Mens der ikke er ret stor forskel på de forskellige a-kasser, så er der stor forskel på de forskellige fagforeninger. Du må selv vurdere om du vil være medlem af en fagforening. Jeg har aldrig været i en situation hvor fagforeningsmedlemskab har/ville have gavnet mig, og jeg har sammenlagt kun været medlem af en i 5 år (ud af 30 på arbejdsmarkedet). Men for nogen vil det sikkert være en fordel at være med i en fagforening. Til gengæld har jeg for et år siden meldt mig ind i en a-kasse efter 20 års pause.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 30-03-07 10:27

henrikkrebs har aldrig været i en situation hvor fagforeningsmedlemskab har/ville have gavnet ham,
til gengæld, har han så haft glæde af de overenskomster, som vi andre organiserede har betalt for, gennem vores faglige medlemsskab!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-03-07 10:34

Dette KAN blive en MEGET lang fagkamp

Tror ikke det er det der interesserer spørgeren......

Det der sikkert har interesse, er blot at sikre sig ØKONOMISK

Der er som sagt FRIT VALG på hylde 1.

Pengene (og betingelserne) DU får er de samme uanset hvilken a-kasse du vælger....

Resten skal du nok få at vide på arbejdspladsen

Kommentar
Fra : MacMadsen

Dato : 30-03-07 11:31

refi:
Ganske enig.
Resten må være op til GertrudGertrud at bedømme

GertrudGertrud:
Det korte af det lange på alt det her er, at du skal meldes ind i en A-kasse og ikke fagforening for at blive økonomisk sikret.
Og hvad angår A-kasse så får du samme ydelse ligegyldigt hvor du er meldt ind og du behøver ikke være medlem af en fagforening for at være medlem af en A-kasse.

Så nu er det op til dig....

God jagt

Mvh
MacMadsen

Kommentar
Fra : FagligAktiv

Dato : 30-03-07 11:35

Jeg ved godt dette ikke er et debatforum, men henrikkrebs tager så meget fejl, han har tydeligvis ingen fornemmelse af hvad det er der sker i fagbevægelsen for tiden...

Alle har ret i at der er forskelle på A-kasse og fagforening, og mit råd til dig er at du skal vælge den, der passer til dit fag, det er den bedste måde at sikre du kan få hjælp, hvis du skulle få brug for det...

Men tilbage til henrikkrebs.... Jeg var bare lige ind for at se hvad det her var for en side, men jeg kunne ikke forlade den igen uden lige at give min mening til kende
Ja, fagforeningerne har været meget egoistiske, men det er der simpelthen ikke plads til mere, fordi der er kommet konkurrence på område, som jeg ser som en god ting...

Selv har jeg valgt at være aktiv i HK, fordi jeg ikke var tilfreds med forskellige ting, og jeg synes jeg ville prøve at ændre det indenfra og sætte mig ordentlig ind i tingene inden jeg tog total afstand fra det hele, har du gjort det?
Eller brokker du dig bare og at blive hørt?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-03-07 11:46

Man skulle have været "spåkone"

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 30-03-07 11:56

Citat
Tror ikke det er det der interesserer spørgeren......

Joh, jeg fornemmer at spørgeren har brug for at sætte sig ind i (og få en holdning til) området. Alene det at hun starter ud med at fagforeninger udbetaler dagpenge.

alka >> I fire år efter afsluttet uddannelse havde jeg job hos 'Sørensen, Ené og Damsgård' der som medlemmer af Dansk Landinspektørforening kun ansatte organiseret arbejdskraft (det var lovligt dengang). Derfor var jeg medlem af fagforeningen. Derefter skiftede jeg til I/S Percival Nielsen - en af de få der ikke var medlem af arbejdsgiverorganisationen. Jeg forhandlede selv mine vilkår (bedre end tidligere), men forblev medlem af fagforeningen et år af faglige grunde. Senere skiftede jeg branche (it - før der var nogen udbredt 'standard-uddannelse') og er altid blevet bedømt individuelt, har altid haft held med at overbevise at jeg er 'bedre end gennemsnittet' - berettiget eller uberettiget. Jeg er blevet 'jokket på' en enkelt gang af en arbejdsgiver, men han gjorde ikke noget der stred mod lov eller områdets normale overenskomst, så jeg skulle under alle omstændigheder klare det selv, hvilket jeg osse gjorde. Så nej, jeg har ikke 'udnyttet' nogen, og jeg finder det helt OK at uorganiserede ikke automatisk følger overenskomsterne. Det synes fagforeningerne ikke, men det er vel deres problem.

Min Ex arbejder indenfor HK-området. En gang ville hun melde sig ud af fagforeningen men forblive i a-kassen. De meddelte at de så ikke udsendte opkrævninger, men at hun selv skulle finde ud af hvad a-kasse-kontingentet var og indbetale det. Da hun fastholdt var den medarbejder der tog sig af det på ferie, så var omstillingen brudt sammen og så var medarbejderen syg. Det udviklede sig til det groteske. Nå - hun opgav og meldte sig som TR-supleant for at tage på kurser og andre arrangementer (lækker mad, hyggelige sammenkomster etc) og blev helt glad for det hun nu fik ud af fagforeningskontingentet. Det skal siges: Mange gør et stort arbejde for fagforeningen og har fortjent sådanne goder, men der er altså også mange der bare udnytter andre medlemmers kontingentindbetalinger. Hvor befinder alka sig i dette?

GertrudGertrud >> Hvis du har orket at følge denne debat, så håber jeg, at jeg har fået dig overbevist om at du SELV må tage stilling til medlemsskab af en fagforening og SELV må tage stilling til medlemsskab af en a-kasse. Det er dumt bare at 'gøre som de andre' uden at overveje det.

PS: Jeg har da for nylig her på kandu.dk anbefalet en spørger at melde sig ind i en fagforening (fordi det lød som om hun - i modsætning til mig - kunne få et udbytte af det).

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 30-03-07 12:36

Dagens nummer af "HK | Privatbladet" side 14 "Hvorfor skal gratister nyde godt af de nye overenskomster?" .. og artiklen leverer selv svaret: ".. kunne .. åbne mulighed for at de gule organisationer kunne begynde at få fodfæste som forhandlingsberettiget organisation".

Det hele bunder altså i at de store fagforbund ikke ønsker konkurrence.

De kunne også have sagt: "Vi vil tvinge arbejdsgiveren til kun at tegne overenskomst med os, og hvid der kommer nogle ikke-medlemmer, så vil vi råbe 'Nasserøv Nasserøv' efter dem indtil de vælger OS som fagforening."

Kommentar
Fra : nogoodbadguy

Dato : 30-03-07 15:24

Kort og godt: vær medlem af den overenskomstbærende fagforening og den tilhørende A-kasse.

Kommentar
Fra : mortenfn

Dato : 30-03-07 18:36

I dag kan jeg give dig 30.000 rigtig gode grunde - godtgørelse for uberettiget ophævelse af uddannelsesaftale- Kristlige kunne ikke gøre noget - 3F klarede det i et snuptav!!! - derfor ikke kristlig.

/morten

Kommentar
Fra : mulleni

Dato : 30-03-07 19:20

Hejsa!
Det er jo helt op til dig selv hvad du vælger, A-kasse er en ting, men snakker man fagforening er det noget andet. Min erfaring/kommentar til dette spg, er sålænge du ikke har nogle problemer med din arbejdsskiver. (bliver fyret uden grund etc) så kan kristlig være et "godt" valg, men jeg har selv erfaret at komme det til at skulle hjælpe så nej, det vil de ikke, derfor hvis jeg skal være ærlig og give dig et godt råd. Det kan godt være HK er dyrere, men de hjælper uanset hvad problemet er.

Men det er 100% op til dig!!!!!!

mvh
Mulleni

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 31-03-07 00:30

Vælg bare Kristlig Fagforening + A-Kasse - Der er jeg også

Jeg var medlem af Metal. Som flere andre af mine kollegaer stadig er. Vi følger ikke nogen overenskomst på min arbejdsplads, det er individuelt. Vi forhandler selv vores vilkår og det virker fint ved os. Fagforening er rart at have, som rådgivning eller til at stå bag en hvis der skulle komme noget bøvl på arbejdspladsen. A-kasse er din økonomiske sikring for en indkomst hvis du bliver arbejdsløs i en periode. Det er ikke sikkert man nogensinde får brug for nogen af delene, men sådan er det jo også med de andre forsikringer vi har.

Ja, der er nogen der lever uden nogen af delene, det er deres valg og generer mig absolut ikke det mindste, har en bror og en fætter der ikke har, de har da altid klaret det, på trods af de har skiftet job flere gange, siger det er penge ud af vinduet.. Men det kan man jo også sige om mange af de forsikringer vi har så.

- Anden

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 31-03-07 00:48

Tja... jeg har været medlem af fagforening tidligere. Der nævnes igen og igen i overnstående de nærmest fabelagtige overenskomster, som de store fagforeninger har opnået.

Man kunne så spørge, hvor mange af deres medlemmer, der ville nøjes med de resultater, som fagforeningerne har opnået??? Næppe mange.... langt de fleste forhandler nemlig alligevel deres egen løn udenfor overenskomsterne, så det vil nok være lidt overdrevent at gøre organisationerne til de rene helgener.

Et eller andet sted handler det jo om din egen "tro" - er du god nok, stærk nok og bevidst nok - ja, så behøver du reelt ikke nogen fagforeing. Hvis du gerne vil betale en "forsikring" for at få faglig ekspertice, advokathjælp osv. stillet til rådighed, kan du melde dig ind. Det er umiddelbart indlysende, at de "gamle" fagforeninger burde vide mere om deres egne fag, end de gule.

Jeg skal dog ikke lige undlade at nævne en undersøgelse, som Henrik Ibsen lavede for efterhånden en del år siden, der viste, en - for mange fag - overordentlig stor forskel på "fagforeningens" primære mål og medlemmernes reelle ønsker. Jo mere faglig stærk, jo større forskel. Specielt husker jeg elektrikernes (måske fordi jeg selv er gammel elektriker), hvor det viste sig, at fagforeningern i den grad var en gammel, oprindelig fagforening, der sloges for "fællesskab og solidaritet) - mens mere end 90% af medlemmerne faktisk var langt mere interesseret i det individuelle: Hvad er der til mig ???...

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 31-03-07 01:21

Erling - Kan slet ikke modsige dig!

Jeg har ikke og får sansynligvis aldrig brug for den. Kan godt lide "at klare tingene selv", men lige så utænkeligt som at huset brænder, så ville det sgu være træls at undvære den sikring som forsikringen giver, altså det er en god ting at have i baghånden, efter MIN mening. Fagforening er da heldigvis en af de ting vi SELV kan vælge. At nogen kollegaer og arbejdspladser så kan brokke sig over at man har valgt den forkerte eller ingen fagforening er så en anden sag..

Men stadig, jeg kan ikke sige noet ondt om kristelig fagforening
I modsætning til metal

- Anden

Kommentar
Fra : nogoodbadguy

Dato : 31-03-07 08:56

Selvom der er overenskomst så gælder den frie aftaleret jo stadigvæk.
Man må bare aldrig stilles ringere end overenskomsten.

Kommentar
Fra : birkenfeldt

Dato : 31-03-07 17:17

Jeg med stor interesse læst alle jeres kommentar - men det der bliver spurgt om er A-kasse, og der kan det i princippet være lige meget hvilken du vælger, som Alka skriver
Hvis man vil sikre sig en hvis økonomi i forbindelse med ledighed, skal man melde sig ind i en statsannerkendt arbejdsløshedskasse. Alle A-Kasser der er statsannerkendte koster det sammen i A-Kassebidrag til staten, men ud over dette, må den enkelte A-Kasse tage et administrationsbeløb - og det er dette beløb, der ALENE giver forskellen på medlemsbidraget i A-Kassen

Kommentar
Fra : birkenfeldt

Dato : 31-03-07 17:21

der gik lige lidt ged i min skrivninge

Men jeg mener efter at have været faglig aktiv i en del år at det er vigtigt at stå sammen, og få den rigtige opbagning hvis noget går galt i forbindelse med ens ansættelse, derfor vil jeg helt personlig vælge en fagforning som har overenskomst på stedet, det er jo ikke for sjovt at chafførerne eller posten strekker som de har gjort inden for den sidste tid.

Men det er jo slet ikke spørgsmålet så vælge den A-kasse som byder dig det bedste som Alka skriver

god weekend

Kommentar
Fra : mortenfn

Dato : 31-03-07 17:53

Den her diskution kører igen og igen, her på disse sider.

Kort og godt - du får hvad bu betaler for - en lidt dyre LO fagforeninger er overenskomstbærende og kan lødte dine rettigheder hvis du for behov.

De billige laver ikke arbejdet, de laver ikke en skid - Kristlige er opstået af en gruppe strejkebrydere - skruebrækkere - og det er de stadig.

Der er intetnyt under solen - hvis du vil forringe dine vilkår så brug kristlige og de andre bilige.

Jamen A-kassen er da ens - hvad tror du selv, hvem er hurtigst til at få folk i arbejde? - hvem arbejder for at forbedere vilkårene for ledige? osv - ja da de er dyre - ca. 200 ke, pr. år

Så lukrer du bare på alle andre og tag den billigste og håb på et samfund som i USA, hvor alle kan "vælge" frit og hvor 1/3 af befolkningen lever under fattigdomsgrænsen - men det sker jo ikke for dig, vel.

Trog ikke på reklamer - se ud af vinduet- følg med hvad der sker.

Godkendelse af svar
Fra : GertrudGertrud

Dato : 03-04-07 10:41

Tak for svaret alka.

Kommentar
Fra : crashnkaos

Dato : 08-12-07 16:02

Hej.

Det er altid godt at stå i en ordenlig fagforening.

Prøv at se denne hjemmeside, vi lige har bygget:

www.mindscope.dk/ungijob

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 08-12-07 17:40

Gør nu som crashnkaos siger. Han får sin løn af at du betaler et 'ordentligt' fagforeningskontingent