/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Formatere
Fra : Anli
Vist : 539 gange
200 point
Dato : 29-03-07 15:31

Mit Window SP pro er installeret på C drevet.
På D. har jeg mit DVD-rw-drev installeret.
På E. har jeg mit Cd-drev installeret.

Nu til spørgsmålet som går på, hvordan jeg formaterer mine CD-RW disketter inden jeg skriver på dem.
Jeg kan ikke i Windows finde noget om det, måske der en eller anden som vil hjælpe mig.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 29-03-07 15:40

Så hvidt jeg ved, skal du ikke formatere dem hvis du bare skriver på dem, men jeg mener, at hvis du skal bruge dem som en ekstra HD, skal de formares på bestem måde.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-03-07 16:14

Langt de fleste brænderprogrammer (om ikke alle) formaterer automatisk hvis den ikke er formateret i forvejen...

Så bare brug skiven som den er....

Citat
CD-RW disketter

Du mener vel skiver......

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-03-07 16:15

HUSK...

Du kan KUN brænde på drev D....

Hvis det du skriver er rigtigt er E kun et "læsedrev"

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 29-03-07 18:39

Hvilket brænderprogram har du.
1.Nero
2. Easy CD
3. eller noget andet

Kommentar
Fra : Anli

Dato : 29-03-07 18:49

Jeg har mig bekendt ikke noget brænderprogram.
Jeg troede at Windows automatisk brænder disken når jeg prøver at skrive til den.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-03-07 18:54

Det gør den sikkert også.....

Bare prøv at skrive til den.....

Du kan jo slette det igen.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-03-07 18:57

Men brug et brænderprogram - det giver flere muligheder....

Der er masser af gratisprogrammer på nettet....

Bare søg på brænderprogram...

Hvis ikke disken bliver lukket efter brændingen kan den nemlig ikke læses af andre komputere....

Det gør et brænderprogram....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-03-07 18:58

PS...

Der har helt sikkert fulgt et brænderprogram med sammen med dit drev....

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 29-03-07 19:12

En ny RW (genskrivbar CD) skal normalt formateres / gøres klar af den brænder som skal brænde bagefter.
I den æske hvor brænderen lå er der som regel drivere til brænderen og et brænderprogram.
Det kan hedde Easy CD creator eller Nero burning. Kig lige efter om du har sådan en CD liggende.

Kommentar
Fra : Anli

Dato : 30-03-07 08:40

ec.
Drevet var installeret da jeg modtog PCén og drivere var installeret.
Der er ikke noget ekstra brænderprogram med hvilket vel heller ikke er nødvendigt, da mit Plextor PX-760Sa drev skal kunne brænde/formatere CDén, som jeg forstår det.
Jeg har kontaktet leverandøren af min PCér og venter svar fra ham i dag eller i morgen.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-03-07 09:06

Citat
Jeg har kontaktet leverandøren af min PCér og venter svar fra ham i dag eller i morgen

Svar på hvad.... ?????

Du sætter da bare CDen i drevet.....

Hvis du mener du ikke har et brænderprogram hvad er det så du vil brænde ???????

Hvis du "bare" vil bruge skiven til at gemme filer på - er det en dårlig løsning....
Så brug en DVD/rw der er 7 gange så meget plads....

Så bare sæt skiven i og gå i gang

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-03-07 09:08

PS...

Hvis du absolut vil formatere....

Sæt skiven i
Gå i stifinder
Højreklik på drevet
Formater

Accepteret svar
Fra : e.c

Modtaget 200 point
Dato : 30-03-07 09:56

Anli -
Al hardware (eks. CD brænder) har brug for en driver, for kunne virke.
For at kunne fortælle driveren hvad der skal laves - bruges et program.

Da den var installeret så er der også en driver med.

Der er sansynligvis også et program installeret...........måske skal det bare findes.
XP kan også håndtere brændere, men det er bedst med et rigtigt brænderprogram.

Prøv lige:
start > søg > filer og mapper
Og søg så på disse ord: (et ad gangen)
nero
easy
burn
copy

Så kan det være at der dukker et program op.

Godkendelse af svar
Fra : Anli

Dato : 04-04-07 11:27

Tak for svaret e.c.
Du får pointene da dit svar hjalp mig længst. Jeg købte Nero og så var alt i orden.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 04-04-07 14:55

- Nero er også et godt program.