/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
dimensioner på rør i bad
Fra : jego
Vist : 3095 gange
100 point
Dato : 28-03-07 18:22

Er ved at støbe badeværelse på 1. sal.og jeg har lige haft en vvs på besøg. Han siger at det er lovbefalet at lægge 70 mm rør til afløb selv FRA bruseKABINE TIL BADERUMMETS 2. AFLØB.
kAN DET PASSE?
Irriterer mig lidt fordi jeg så skal støbe højere end jeg havdse regnet med.

jEGO

Kommentar
Fra : bertelFar

Dato : 28-03-07 19:44
Kommentar
Fra : thulin

Dato : 29-03-07 14:42

Du skal have fat i "DS 432 NORM"

http://www.ebai.dk/E-learning/Kloak_html/MENU_01C.HTMl

Der står man røret skal kunne klare vandmængden....... Ud fra hjemmesiden at se en ret kompleks beregning.

Da vi lavede nyt toilet for år tilabge blev der brugt et 110mm rør, som trækker håndvask, toilet, spa, bruser.
Så de 110mm skal kunne trække "alt" det vand hvis alle genstande på badeværelset blev brugt samtidig.

110mm er nok vildt overdrevet, men alle standard afløbsriste/toiletter osv passer til 110mm

At en aut, VVS mand vælger at smide 110mm i gulver er nok fordi han ved at det så rigeligt kan klare vandet, og alle andre stumper passer til den, så hans job bliver meget nemmere.

Du kan jo evt. bede ham om at beregne lidt på rører, hvis der nu KUN er én bruser som skal på røret.

Så kan du måske klare dig med et meget mindre rør. ???

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 29-03-07 14:55

http://www.thulinsite.dk/house/DCP_1961.JPG

På billedet kan du se det tynde rør som er afløb far spaen, de tykke rør (110mm) kommer fra toilettet, og de to afløb bliver dels til bruser og gulvafløb

http://www.thulinsite.dk/house/DCP_2004.JPG
På dette billede kan du se den sorte plasticstud som kommer fra toilettet, kan ikke være mindre den er sikkert 70mm, og bliver så sat på et 110mm rør, da det passer til de andre afløb, og jeg havde plads nok til mine rør.

Så hvis et toilet er "født" med 70mm afgangsrør kommer du nok ikke uden om.

Bemærk på det første billede helt over i skunken, der står en udluftningsventil som er nødvendig hvis der er mere end xx meter fald (mener at det er fald over 2 meter).
Vi valgte at købe en som var isoleret, så den kunne være ude i skunken og ikke synlig på toilettet.

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 100 point
Dato : 29-03-07 18:01

Der er da ikke noget krav om at der skal lægges et 70 rør fra en brusekabine, 50 vil da være nok, hvis den føres til en 100/110
Men der skal jo ikke være mere end en vandlås, så enten i brusekabinen, og så tilslutning direkte i 100/110, eller uden en i brusekabinen, og så tilslutning i existerende vandlås.
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : jego

Dato : 01-04-07 09:59

Tak for svaret pallebhansen.