/ Forside/ Interesser / Dyr / Fugle / Spørgsmål
10  jakjoe 695
Gulpandet Amazon Papegøje.
Fra : emadsen
Vist : 7829 gange
100 point
Dato : 15-01-03 08:10

Jeg har en Gulpandet Amazon Papegøje som jeg har arvet efter min far, fuglen er ca. 40-42 år gammel.
Hvor gammel kan sådan en fugl blive.
Fuglen er tam, det er kun mig der kan røre ved den, men jeg kan så tilgæld gøre alt ved den, klø den osv.
Jeg har hørt det er en typisk enmands fugl, før i tiden var det kun min far der kunne røre den.
Hvordan ser man om det er en hun eller han papegøje.

Hilsen

Erik.

Accepteret svar
Fra : Fnollerpige

Modtaget 100 point
Dato : 15-01-03 10:52

Hej emadsen

fandt det her :

[citat]
Noget af det vigtigste at holde sig for øje, inden du anskaffer dig en amazonpapegøje er, at de let bliver 50-60 år gamle og knytter sig lige så stærkt til dig, som en hund gør. At skille sig af med den senere hen, blot fordi man er træt af den, kan være et stort psykisk knæk for fuglen. Du bør derfor overveje kraftigt om du kan leve med fuglen i de næste mange år fremover. Ellers var det måske bedre at vælge en dværgpapegøje eller en nymfeparakit, der ikke knytter sig ligeså stærkt til ejeren og som heller ikke lever lige så længe.
Selv om amazon papegøjer kan blive meget tamme, kan de alligevel ikke anbefales til familier med helt små børn, da børnefingre i et papegøjenæb let kan komme slemt til skade. Da små børn ofte har vanskeligt ved at styre sine bevægelser eller måske ikke helt har lært at omgåes dyr endnu, kan de let komme til at forskrække fuglen utilsigtet. Da amazon papegøjer aldrig glemmer, kan en sådan hændelse betyde, at papegøjen og barnet aldrig rigtig kommer til at holde af hinanden, og det ender som regel med at familien er nødt til at skaffe sig af med fugle, da den bider barnet. En amazon papegøje bør derfor først anskaffes i børnefamilier, når børnene har lært at omgås dyr med forsigtighed. Altså når børnene er cirka 13 år gamle.
Amazon papegøjer har det fint med blot at kunne klatre rundt, så længe de har mulighed for at komme ud af buret dagligt og klatre i et stativ. At stække deres vinger er således ikke nogen "straf" for fuglen, men det er en straf hvis ikke den forsynes med gode klatremuligheder.
[/code]

ovenstående gælder for den samlede gruppe af Amazon papegøjer som din gulpandede osse hører ind under.

Fandt osse den her side med en masse god information :
http://www.zoozity.dk/pas_amazon.asp

- det der med kun du må røre den, er iflg. det jeg læser fordi Amazoner er meget jaloux, og dermed har din fugl nu kastet sin kærlighed på dig og ingen andre synes at kunne komme nær den.

Hilsen Fnollerpige

Kommentar
Fra : emadsen

Dato : 15-01-03 12:24

Det der med at det kun er mig der kan røre den er rigtig nok, men dengang min far levede var faktisk sådan det var både mig og min far der kunne ta´ ham, Det der står med at bliver frarådet at købe en Amazon Papegøje hvis man har små børn, den syntes jeg ikke rigtig holder, vi har selv en lille datter på snart 4, som jo er født og opvokset med "Amigo" og hun har altid kunne kommet tæt på ham/hende, hun kan give ham mad uden han på nogen måde går til angreb, hvorimod min kone hvis hun kommer for tæt på buret, så hænger "Amigo" med det samme i tremmerne på buret, det var det samme med min mor.
Men ved du evt. noget om hvordan man kan se om hvilket køn det er ?

Hilsen

Erik.

Kommentar
Fra : emadsen

Dato : 15-01-03 12:39

Et Sommerbillede Af "Amigo"

http://home19.inet.tele.dk/elm3/images/amigo.jpg

Hilsen

Erik

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 15-01-03 12:58

Flot fugl det må jeg sige

skal nok prøve at se hvad jeg kan finde om kønsbestemmelse - men hvad med dyrlægen, er I aldrig derude med fuglen ???

Selvfølgelig er Amigo og andre amazoner jo ( heldigvis ) ikke helt ens - og jeres fugl lyder mere familiær, end flertallet af amazoner ellers beskrives.

Hilsner fra Fnollerpige

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 15-01-03 13:06

Hej emadsen - om den Gulpandede finder jeg ingenting om kønsbestemmelse, men om den blåpandede fandt jeg dette

[citat]
Der er ikke forskel på kønnene, og der kræves således DNA test til kønsbestemmelse.
[/code]

fundet på denne side :
http://www.lars-bodin.dk/Fugle/Amazona/amazona_aestiva_aestiva.html

Fnoller

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 15-01-03 13:08

kender du denne side ? :
http://www.parrotdata.com/articlesny/artikler.asp?aid=111

der er vist masser at se på og læse for et "papegøje-menneske"

God fornøjelse

Kommentar
Fra : briani

Dato : 15-01-03 14:03

Hej Erik og amigo
Det der med at kønsbestemme amazone papagøjer,er ikke helt nemt
Har selv haft en amazone og der hvor jeg købte den,sage de at det var meget svært at sige om det var en han eller hun,og kun en dyrlæge kunne afgøre det
Men
Jeg lånte dengang en del bøger på biblioteket om papegøjer og mener at have læst at den gule fare er kraftigere hos hunnen(eller så var det omvendt)kan dæleme ikke huske det
Jeg vil råde dig til at låne nogle bøger om papagøjer,da der findes et utal af bøger.
Have desværre kun min papegøje i cirka 3 måneder,jeg gik af med den pågrund af at jeg var den eneste der kunne komme i nærheden af den,ingen andre kunne nærme sig mig,uden den reagerede kraftig
Ja den var forelsket i mig
Den var meget tam,og den kunne få lov til at flyve sig en tur i det fri,jeg kunne bare kalde ricko,så kom den tilbage
Lågen til buret stod altid åben så den kunne komme ud og ind som det passede den
Jeg have samtidig en lille hund som jeg stadig har,hvergang hunden nærmede mig,så var ricko der med det samme,og fløj lige ned og hakkede hunden,og det gik stærkt,men sådan en papegøje kan jo hakke så det kan mærkes,og kunne have slået min lille hund(ihjel)
Og den risiko turde jeg ikke løbe,derfor valgte jeg at gå af med den igen.(har da fortrudt det meget siden)
Men set fra naturens side
Så er det sådan med de fleste arter,at har man først fundet sammen,så bliver man sammen for resten af livet,det fortæller jo alt hvorfor de knytter sig til en enkelt person.
Det var så en lille kommentar fra mig
Hvis du har lyst til at se et billede af Ricko
Så prøv at klikke dig ind på dette links
http://yff.dk/web_pages/kandu/ klik på brugernavnet
her ligger der en del billeder af de forskellige bruger herinde
MVH Brian

Godkendelse af svar
Fra : emadsen

Dato : 16-01-03 08:54

Tak for svaret Fnollerpige.

Kommentar
Fra : emadsen

Dato : 16-01-03 09:01

Du har ret i at det er et dejligt dyr Brian.
Det med om det er en dreng eller pige betyder ikke så meget, det var bare at hvis der var nogle bestemte kendetegn man kunne gå efter, men det er måske en Pige, hvis du husker rigtigt
Jeg kan huske en anden ting med Amigo, det var at vi på et tidspunkt fik nogle æblegrene til hans bur, vi havde hørt at det skulle være godt for papegøjer, pga. de gnaver i barken, der skullle være nogle gode vitaminer i, men problemet var at Amigo ikke ville kendes ved dem i starten, det var jo en stor fornyelse for Amigo, jeg tror der gik næsten 3 uger inden at "hun" accepterede dem, hun skulle ligesom lære grenene at kende først, nu kravler hun rundt i buret og har spist næsten al barken, sjovt ik.
Men jeg kan som sagt gøre alt ved hende, det bedste hun ved er at når jeg tager hende ud af buret, og så vender hende om på ryggen og klør hende på maven.

Hilsen

Erik

Kommentar
Fra : emadsen

Dato : 16-01-03 09:30

Og tak for linkene fnollerpige, jeg fandt lige Amigo : http://www.lars-bodin.dk/Fugle/Amazona/amazona_ochrocephale_panamensis.html

En Gulpandet Panama Amazon Papegøje.

Hilsen

Erik.

Kommentar
Fra : Slayerdk

Dato : 16-01-03 21:31

det med at kønsbestemme pappegøjer er faktisk ikke så umuligt igen, sefølgelig er det dyrt at købe en dna test men hvis du kan leve med en smule usikkerhed er det faktisk ikke svært. det viser sig at pappegøjer faktisk kan kænde forskæl på kønene på mennesker og derfor stiler meget mod det modsatte køn, dvs. at din pappegøje højest sansyneligvis er en pige.

desuden skal det nævnes at en fuldvoksen pappegøje har en intilligens som et 3 årigt barn. det er vigtigt at huske på da en bøjet teske somregel ikke er noget godt legetøj til sådan en da det simpelhen er for simpelt. f.eks er jeg ved at lære min pappegøje (en blåpandet amazone) at lægge penge i en sparebøsse. (ja kom så ikke her og sig til mig at det er umuligt for en pappegøje ejer at spare op )

mvh
Slayerdk

Kommentar
Fra : emadsen

Dato : 17-01-03 08:41

Så må vi jo håbe at den får sparet noget op
Det med teskeen, så er det sådan at hvis jeg giver Amigo en teske med flødeis på, så sidder han med teskeen i kloen og spiser med stort velbeha.

Hilsen

Erik

Kommentar
Fra : lundum

Dato : 30-09-03 09:07

Hej Erik

Du skal nok lige passe på det der med flødeisen, da papegøjer ikke kan tåle fløde, og kan dø af at spise det.

Mvh. Lundum