/ Forside/ Teknologi / Udvikling / CSS / Spørgsmål
10  ME.alexan.. 100
!bliver sindsys!IE
Fra : frankthomsen64
Vist : 722 gange
100 point
Dato : 24-03-07 11:09

Har problemer med denne kode virker ikke i IE!!!! men ok i opera og firefox hvad sker der her!

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN">
<html>
<head>
<TITLE></TITLE>
<style "text/css">
div.box {text-align:center;margin:auto;width:900px;height:1000;}
span {background-color:#c6c1be;}
div.infobox {;background-color:url(bgrey.jpg);width:700px;border:solid gray;border-width:thin;
}
span.r {background-color:red}
span.gron {background-color:lightblue}
body {background-color:lightgrey}
div.by {text-align:left;margin-left:120px;margin-top:-592}
div.dommer {text-align:left;margin-top:-603;margin-left:170
}

div.deadline {text-align:left;margin-left:400;margin-top:-603
}
div.dato_1 {text-align:left;margin-left:10px}
</style>
<body background="bgrey.jpg" style="color:#000066; font-size:13px; font-family:Arial; font-weight:bold;">

<div class="box">

<center>

<div class="infobox">
<center><h1><span class="ny">2007</span></h1></center></br/></br>
<div class="dato_1">
<h3>Dato:</h3>18.02 2007<br><br> 24.03.2007 <br><br> 07.04.2007 <br><br> 29.04.2007 <br><br> 12.05.2007 <br><br><span class="gron"> 16.06.2007 <br> 16.06.2007 <br></span><br>17.06.2007<br><br> 30.06.2007<br><br><br> 01.07.2007<br><br> 11.08.2007<br><br> 12.08.2007<br><br> 02.09.2007 <br><br> 16.09.2007 <br><br>13.10.2007 <br><br> 04.11.2007<br><br> 17.11.2007<br><br>
</div>

<div class="by">
<h3>Sted/Arr.:</h3>
Odense<span class="r">Res</span></a><br><br>
Aarslev<br><br>
Ribe<br><br>
Hillerød<br><br>
Århus<br><br><span class="gron">
Køge <br>
Køge<br></span><br>
Ballerup<br><br>
Rønne<br><br><br>
Rønne<br><br>
Vejen<br><br>
Silkeborg<br><br>
Brøndby<br><br>
Køge<br><br>
Herning<br><br>
Køge<br><br>
</div>
</body>
</head>
</html>

Kommentar
Fra : frankthomsen64

Dato : 24-03-07 11:14

Problemet er at jeg skal lave 4 kolloner men de forskyder sig vertikalt med ca. 8-10 pixels.

Koden i spørgsmålet er for de første to kolonner.

Kommentar
Fra : disken

Dato : 24-03-07 19:55

Prøv at søg på
molokyle

Han kan KOMME med en simpel
forklaring der ikke er til at fatte,
PÅ DANSK

Har hørt, at vil åbne en side,,,
Nysgerrig_ kommer den MON på ren DK
Vittighed_________

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 25-03-07 00:05

Prøv at flyt </head> der står næstnederst i din kode - op hertil

div.dato_1 {text-align:left;margin-left:10px}
</style> </head>
<body background="bgrey.jpg" style="color:#000066; font-size:13px; font-family:Arial; font-weight:bold;">

//bentjuul

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-03-07 03:01

Citat
Result: Failed validation
File: C:\Documents and Settings\XXXXXXX\Dokumenter\test.html
Encoding: utf-8
Doctype:

No Character Encoding Found! Falling back to UTF-8. I was not able to extract a character encoding labeling from any of the valid sources for such information. Without encoding information it is impossible to reliably validate the document. I'm falling back to the "UTF-8" encoding and will attempt to perform the validation, but this is likely to fail for all non-trivial documents.

Read the FAQ entry on character encoding for more details and pointers on how to fix this problem with your document.

Sorry! This document can not be checked.
Sorry, I am unable to validate this document because on line 39-42, 44-45, 49-50, 52 it contained one or more bytes that I cannot interpret as utf-8 (in other words, the bytes found are not valid values in the specified Character Encoding). Please check both the content of the file and the character encoding indication.

http://validator.w3.org/

Begynd med at angive et tegnsæt ...f.eks. :

Kode
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1" />

..og minus værdier kan være svære at gennemskue meningen med:

Kode
margin-top:-592

Kode
margin-top:-603;

..begge steder

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : frankthomsen64

Dato : 25-03-07 10:05

Har løst lidt af problemet.

Hvordan centrerer jeg det hele ved hjælp af css.

Hermed mener jeg boxen med de 4 kolonner.

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

<html>
<head>
   <title>Untitled</title>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
<style type="text/css">
   div.box
   {text-align:center;margin:auto;width:900px;height:1000px;}
span
   {background-color:#c6c1be;}
div.infobox
   {;background-color:url(bgrey.jpg);
   width:700px;border:solid gray;
   border-width:thin;height:1000px
}
span.r
   {background-color:red}
span.gron
   {background-color:lightblue}
body
   {background-color:lightgrey}
div.by
   {text-align:left;position:absolute;top:90px;left:300px}
div.dommer
   {text-align:left;margin-top:-603;margin-left:170
}

div.deadline
   {text-align:left;margin-left:400;margin-top:-603
}
div.dato_1
   {text-align:left;position:absolute;top:90px;left:200px}
</style>
</head>
<body background="bgrey.jpg" style="color:#000066; font-size:13px; font-family:Arial; font-weight:bold;">

<div class="box">
<div class="infobox">
<center><h1><span class="ny">2007</span></h1></center><br><br>
<div class="dato_1">
<h3>Dato:</h3>18.02 2007<br><br> 24.03.2007 <br><br> 07.04.2007 <br><br> 29.04.2007 <br><br> 12.05.2007 <br><br><span class="gron"> 16.06.2007 <br> 16.06.2007 <br></span><br>17.06.2007<br><br> 30.06.2007<br><br><br> 01.07.2007<br><br> 11.08.2007<br><br> 12.08.2007<br><br> 02.09.2007 <br><br> 16.09.2007 <br><br>13.10.2007 <br><br> 04.11.2007<br><br> 17.11.2007<br><br>
</div>

<div class="by">
<h3>Sted/Arr.:</h3>
Odense<span class="r">Res</span><br><br>
Aarslev<br><br>
Ribe<br><br>
Hillerød<br><br>
Århus<br><br><span class="gron">
Køge <br>
Køge<br></span><br>
Ballerup<br><br>
Rønne<br><br><br>
Rønne<br><br>
Vejen<br><br>
Silkeborg<br><br>
Brøndby<br><br>
Køge<br><br>
Herning<br><br>
Køge<br><br>
</div>

</body>
</html>

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 25-03-07 10:20

Har det løst det problem du spurgte om med hensyn til IE ???

Kommentar
Fra : frankthomsen64

Dato : 25-03-07 10:35

Ja, men nu vil hele boksen ikke centrere i FF og Opera.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-03-07 14:20

http://www.bluerobot.com/web/css/center1.html

Jeg har ikke så megen tid. Jeg sidder selv og 'roder'

...men du kunne jo måske bruge en float og 'regne' dig frem til centrering vha. dine box marginer?

Eks. :
Kode
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
<html>
<head>
<title>Boxing boxes</title>
<style type="text/css">
#containingbox{width:600px;height:400px;border:dotted #000;}
div.box{background:#000;color:#fff;width:200px;height:100px;float:left;margin-left:66px;}
</style>
</head>
<body style="text-align:center">
<div id="containingbox">
<p>Overskrift</p>
<div class="box">box 1.</div><div class="box">box 2.</div>
</div>
</body>
</html>

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-03-07 14:30

Ups...

Hvis det skal se 'rigtigt' ud i Opera og firefox også? Så skal man liiiige huske de 'alm.' auto marginer i containeren:
Kode
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
<html>
<head>
<title>Boxing boxes</title>
<style type="text/css">
body{text-align:center;}
#containingbox{width:600px;height:400px;border:dotted #000;margin:auto;}
div.box{background:#000;color:#fff;width:200px;height:100px;float:left;margin-left:66px;}
</style>
</head>
<body>
<div id="containingbox">
<p>Overskrift</p>
<div class="box">box 1.</div><div class="box">box 2.</div>
</div>
</body>
</html>

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-03-07 18:56

Kan du bruge dette simple elastiske layout?
Kode
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
<html>
<head>
<title>Elastic boxing boxes</title>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
<style type="text/css">
body{text-align:center;}
#containingbox {width:60%;;border:solid thin #000;padding:16px;margin:auto;}
span.box{background:#000;color:#fff;padding:4px;margin:auto ;}
</style>
</head>
<body>
<div id="containingbox">
<p>Overskrift</p>
<span class="box">box 1.</span>
<span class="box">box 2.</span>
</div>
</body>
</html>

Du må selv lægge farver og staffage på

..men det både validerer korrekt til HTML 40.0 strict DTD og vises korrekt i; IE7, Opera, Netscape og Mozilla Firefox.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-03-07 19:15

Nu også uden 'warning' i CSS'en:

Kode
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
<html>
<head>
<title>Elastic boxing boxes</title>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
<style type="text/css">
body.centered{text-align:center;}
#containingbox {width:60%;border:solid thin #000;padding:16px;margin:auto;}
span.box{background:#000;color:#fff;padding:4px;margin:auto ;}
</style>
</head>
<body class="centered">
<div id="containingbox">
<p>Overskrift</p>
<span class="box">box 1.</span>
<span class="box">box 2.</span>
</div>
</body>
</html>

..skrev jeg ik' HTML 40.0 strict DTD ???

..hold da helt ferie Dér er vi vist ik' kom'n til endnu

4.01 ..for dælen da os'

</MOLOLKYLE>

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 100 point
Dato : 25-03-07 20:03

..men denne løsning er måske bedre til dit formål?
Kode
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">
<html xml:lang="da" lang="da" xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml">
<head>
<title>2 spalter centreret</title>
<meta name="robots" content="none" />
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1" />
<meta http-equiv="Content-Style-Type" content="text/css" />
<style type="text/css" media="screen">
html, body {margin:0;padding:0; font-family:georgia,serif;}
div#page {width:60%;margin:1em auto;}
#floatcontainer { border: 2px dashed #000;}
#leftcol { background:#ddd; width:45%; float: left; padding:4px;}
#rightcol { background:#ddd; width: 45%; float: right;padding:4px; }
.cb {clear:both;}
</style>
</head>
<body>
<div id="page">
<div id="floatcontainer">
<div id="leftcol">
<p>Liste 1.</p>
indhold fylder
<br />
lidt.
</div>
<div id="rightcol">
<p>Liste 2.</p>
indhold fylder mere
<br />..og mindre.
</div>
<div class="cb">
</div>
</body>
</html>

..inspireret af: http://webdesign101.dk/css/floatcontainer.php

Jeg er vist ved a' bli' træt og ka' ik' tænk' helt klart. Jeg må på puden

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : frankthomsen64

Dato : 25-03-07 21:08

Tak for svaret molokyle.