/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
negle
Fra : snusi
Vist : 1044 gange
150 point
Dato : 21-03-07 19:29

Snapsi, min cairnterrier har haft travlt i skoven i dag. Hun har gravet så meget at der er gået hul på en neglspids så jeg kan se at det har blødt lidt. Det bløder ikke mere men hun har ondt og vil ikke gerne gå. Hvad kan jeg gøre for at hjælpe hende?

snusi

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 21-03-07 19:35

Hmmm.. ikke meget. Jeg tror, at det svarer lidt til en gang et vædderlam stangede mig på skindebenet. Hornet brækkede af, og det blødte en del... (fra dér, hvor hornet havde siddet... Det var helt synd, for det gjorde ikke engang ondt på mig )
Jeg ringede til en dyrlæge, og han sagde, at det eneste, jeg skulle/kunne gøre var, at smøre såret med noget kopattesalve...

Accepteret svar
Fra : qfha

Modtaget 160 point
Dato : 21-03-07 19:35

Du må vurdere hvor slemt det er. Er neglen eventuelt flækket bør du gå til dyrlæge og få den fjernet. Er den kun flosset i spidsen kan du forsigtigt klippe det flossede fra. Da åren er blottet skal du regne med den er øm, så du skal ikke klippe videre her. Bad den evtuelt i sæbespånevand, det kan også lindre og mindske risikoen for en betændelse. Du kan give hende en hovedpinepille hvis det er ømt.

mvh
qfha

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-03-07 19:36

Når min hund får klippet negle, er det sket et par gange, at der er klippet lidt for meget af hvor det så har blødt lidt, det har ikke haft nogen betydning for ham.

Det lyder ikke som om det "Kun" er et hul på en neglespids. Du kan ikke gøre ret meget her til aften udover at få det renset.

Hvis din hund stadig har ondt i morgen, ville jeg kontakte en dyrlæge

Rigtig god bedring

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 21-03-07 19:38

Jeg klipper lige her .

Kommentar
Fra : Glennc

Dato : 21-03-07 20:10

Det er skrevet det hele.Men få hans pote badet og har du evt noget flydende plaster/bruger jeg selv til min hund også selv om ik bløder så put det på.

Men Man han må ik halt el vise han ik kan lide gå el stå på poten.Så tjek om den ik er flækket.El er det det samme imorgen ville jeg gå til dyrlægen hvis det var min hund.

Men tror heller skal gøres værre ind er.Så kan du strække den 2-3dage så gør det.For er ik meget dyrlægen kan andet ind er skrevet og så give den børnemagnyl

Nu har du ihvertfald nogle svar iflere variationer der ligner meget hinanden.
Mvh glennc

Kommentar
Fra : HHdoggi-Design

Dato : 21-03-07 20:17

du kan duppe lidt Alovera på det læger og renser

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 21-03-07 20:49

Du har fået en del gode råd - måske særligt det med flydende plaster. Smertestillende er godt nok når hunden er i ro; men den vil jo ikke mærke smerten, og derfor grave igen og måske gøre skaden værre. Vær opmærksom på det.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-03-07 21:09

Det er da vist ikke helt godt med det flydende plaster, det må ikke komme "ind" og hvis der er en

åben rift så bliver det da frarådet, så vidt jeg husker??

Kommentar
Fra : bfksorte

Dato : 21-03-07 21:31

du har fået mange gode råd, men med mit kendskab til en cairn, så klager den jo ikke uden grund, så jeg ville helt sikkert kontakte dyrlægen, hvis den har ondt i morgen.
En cairn er jo hårdfør og min møfler derudaf, selvom den har dårlige poter, så jeg ved, hvis den klager sig, så er det slemt.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 21-03-07 22:26

Lige en fodnote

Der er et par stykker, der nævner smertestillende til hunden. Blandt andet bliver børnemagnyl nævnt.
Jeg vil bare i forbifarten minde om, at hunde ikke tåler paracetamol, så det skal altså være af typen acetylsalicylsyre, hvis du vælger at give din hund smertestillende...

Som Valde nævner giver det måske mening at undlade det og så se tiden an. Det kan jo sløre en smule....

Vaxen

Godkendelse af svar
Fra : snusi

Dato : 21-03-07 22:32

Tak for svaret qfha.

Ja svarene er jo næsten ens. Jeg har badet hendes pote i vand med sæbespåner og ja som en af jer skriver, en cairn klager ikke hvis det ikke gør meget ondt, det plejer Snapsi heller ikke.
Jeg må se i morgen.

snusi

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 21-03-07 22:32

Ups, jeg glemte minsandten at skrive ibuprofen også...

Sætningen skulle have set sådan ud: Jeg vil bare i forbifarten minde om, at hunde ikke tåler paracetamol og ibuprofen.

Så skulle det være på plads

Vaxen

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-03-07 22:48

Med farer for at lyde bedrevidende - hvilket jeg altså ikke er - så klager en hund ikke uden det er yderst alvorligt, det er et meget gammelt instink.

Vi er mennesker er hundens fører i flokken, hvis en hund piver ville den i naturens verden blive lukket ude af flokken, netop derfor skal man tage det meget alvorligt hvis en hund viser sygdomstegn. Min hund nr 2 virkede rask indtil to dage før han desværre måtte aflives da hans lever var stået af. Jeg som hundeejer kan blive frygtelig ked af, at hunden stadig har det instinkt, istedet for at den kunne stole på mig så jeg kunne hjælpe i tide

ps til Vaxen, jeg er altså blevet anbefalet en 8. del panodil til min hund af to forskellige dyrlæger, jeg har givet det til hunden, men der havde jeg heldigvis heller ikke læst dit indlæg, for så havde jeg ikke turde gøre det