/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Eternitplader
Fra : lham
Vist : 4296 gange
100 point
Dato : 20-03-07 07:28

Har fået nyt tag -håndværkerne har taget de gamle sorte , fra 1975 , eternitplader ned. Der er ikke noget type nr på dem , men måske indeholder de asbest. Må vi selv bruge dem til et udhus ? Må vi annonsere dem til salg ? er skal de bortskaffes ?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-03-07 07:46

Eternitplader fra 1975 indeholder aspest

Loven siger de ikke må genanvendes, så derfor må du bortskaffe dem. På "vores" losseplads står en container udelukkende til aspestplader.

Derskalstå et nummer på bagsiden af pladerne

Accepteret svar
Fra : jej123

Modtaget 110 point
Dato : 20-03-07 07:49

Ja der er mange forholdsregler at tage både til omgivelser og arbejdsmiljø. Reglerne er udstukket i Arbejdsministeriets bekendtgørelse 660 af 24. september 1986 om asbest, og denne lovgivning gælder også for privatpersoner.

Der skal blandt andet anvendes engangsdragt, og som åndedrætsværn mod støv og små asbestfibre skal anvende p3 maske.
Tagpladerne skal nedtages i så hel tilstand som muligt. Dvs. ikke noget med at smide dem ned på jorden oppe fra taget. Herefter skal de straks i tætlukkende plastikposer, så de ikke afgiver støv til omgivelserne.
Mht. affaldshåndteringen skal du kontakte din lokale tekniske forvaltning for at få at vide, hvor du må aflevere de gamle plader, så de kan blive destrueret på forsvarlig vis.

Så til en sådan opgave vil vi råde dig til at kontakte et professionelt firma, som både har det rigtige udstyr og ved, hvad de har med at gøre.

Hvis du selv vil gøre det, bør du læse hele bekendtgørelsen om asbest på Arbejdstilsynets hjemmeside

Endelig rågiver producenten Dansk Eternit A/S, www.dansketernit.dk, også om håndtering af tagplader, der indeholder asbest.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 20-03-07 07:51

De må ikke sælges eller genanvendes.

Men jeg kan da nævne utal af steder her i det jydske hvor man kan købe større mængder brugt.

Vi har da også selv brugt nogle til skur m.m.
De er heller ikke sundhedskadelige, så længe man ikke knækker dem eller får dem til at støve på anden måde.

Der er vidst ikke nogen (andre end en emsi nabo) som ville kommenterer hvis du brugte 10 af de gamle plader til et udhus.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 20-03-07 07:53
Godkendelse af svar
Fra : lham

Dato : 21-03-07 06:31

Tak for svaret jej123.
Ja det er jo så kompliseret at det kræver en højere uddannelse-mærkeligt nok landede tømrerne ikke i et rumfartøj og var iført særlige klædninger endsige maske de 3 dage de pillede pladerne af vores hus-måske alm forsigtighed og omtanke kan gøre det ?