/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Andet uddannelse / Spørgsmål
10  granner01 525
mundlig oplæg !!
Fra : hellobal1
Vist : 567 gange
100 point
Dato : 10-03-07 16:41

HEJ ! Jeg går på social og sundheds skolen, og har sammen med 2 andre lavet en flot opgave der omhanler en sygdom der hedder ALS. efter dette skal vi lave et mundligt oplæg på omkring 1 time, der skal omhandle dette.
Er der nogle der har en god ide til hvordan man kan gøre dette på en super god måde. Vi gider ikke bare stå og tale i en hel time.. det bliver ? vi vil gerne have "puplikum" til at være lidt med.. det må gerne være noget der omhandler sygdommen set ud fra et samfunds mæssig synspunkt.

Alle ideer er meget velkommne

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 10-03-07 16:48

Hvad med at lave en form for "rollespil".

Giv "publikum" roller:

Nogle kan repræsentere mennesker, der har forskellige stadier af sygdommen.
Andre pårørende.
Andre læge/socialarbejder
Kollegaer etc
Der kan laves interaktione mellem læge, der fortæller, hvad sygdommen er.
Patienter, der fortæller om problemer i forbindelse med sygdommen.
Pårørende ligeså.
Kollegaer/venners reaktioner.

Kommentar
Fra : punkler

Dato : 10-03-07 17:16

Hejsa...
Spændende ide frieda har, dog skal i være opmærksomme på, at ikke alle vil være lige interesseret i at deltage. Desuden går jeg ud fra, at opgaven skal bedømmes at en lærer. Herved kunne det gå i vasken, hvis deltagelsen ikke er lige god.

En god ide ved en fremlæggelse er, altid at kunne fjerne fokus fra sig selv en gang imellem. Ved oplæg plejer jeg at bruge hjælpemidler som præsentationer på computeren, herved kan man let fremlægge grafer og statistikker. Desuden vil publikum ikke falde i "søvn" på samme måde, som hvis man står og taler i længere tid. Det er en god ide at bevæge sig en smule (gå en smule rund - dog ikke få meget), dette kan også virke opkvikkende. Husk også at supplere hinanden, herved virker i mere velforberedte.

Til sidst laver jeg ofte en diskussion, herved kommer man langt omkring og berører emner, man normalt ikke ville komme ind på. Diskussionen kunne startes ved at spørge publikum om deres personlige mening og evt. erfaringer omkring emnet. Etik omkring sygdomme bliver tit diskuteret, så her ville jeg lægge en hel det - specielt hvis det er med en samfundsmæssig vinkel. Nu kender jeg ikke jeres tidsplan, men det ville ikke gøre noget, hvis diskussionen ville tage ca. 15 min.. Dette begrundes med, at man hele tiden vil komme med nye oplysninger, som selvfølgelig er relevant i forhold ti emnet.

Jeg håber i får en god fremlæggelse.
Med venlig hilsen
Thomas

Accepteret svar
Fra : frieda

Modtaget 100 point
Dato : 10-03-07 17:56

Jeg mener selvfølgelig ikke, at hele oplægget skal foregå ved hjælp af rollespil.
og selvfølgelig SKAL ikke alle deltage.

Jeg finder også brugen af pc for grafer etc et vigtigt og nyttigt instrument, men undskyld mig, punkler, lige netop en sovepille.

Det er også klart at der skal en diskussion til, men det er netop ofte meget svært at mobilisere folk.

Kan I evt. alliere jer med et par studiekollegaer og "fodre" dem med et par spørgsmål, de evt. kan åbne ballet med.

Frieda
der selv har både har lyttet til og selv holdt utalrige foredrag med meget forskellige succesrater.

Kommentar
Fra : punkler

Dato : 10-03-07 18:28

Frieda --> jeg er ikke helt enig med dig i, at computeren, eller statistikker for den sags skyld, er "sovepiller" - bruger man præsentationen på den rigtige måde, vil fremlæggelsen virke professionel og velforberedt. Desuden vil brugen af præsentationen understrege dét man siger, herved vil man være mere troværdig.
Men ja, hvis man fremlægger eventuelle statistikker med rå tal, vil effekten ikke være særlig opkvikkende. Men som dú sikkert også vil give mig ret i, så er statistikker ikke særlig let at fremlægge uden hjælpemidler

Pas dog passe på, at fokus ikke bliver fjernet fuldstændigt fra fremlæggeren, da dette nettop vil virke som en "sovepille".

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 11-03-07 02:36

Vi kan vist roligt blive enige om, at man skal variere (uden at gøre det rodet)

Sov godt

Kommentar
Fra : punkler

Dato : 11-03-07 11:49

ja, det kan vi let

Godkendelse af svar
Fra : hellobal1

Dato : 11-03-07 15:44

Tak for svaret frieda.