/ Forside/ Teknologi / Udvikling / Java Scripts / Spørgsmål
10  konsulent.. 626
Drop down/on mouse over-menu
Fra : Angband
Vist : 2552 gange
100 point
Dato : 08-03-07 12:06

Hej

Jeg skal bruge en drop down menu, som minder om den her

http://hjem.get2net.dk/ahome/koder/javascript_rul_ned_liste_tekst.htm

problemet med eksemplet er at hvis man laver et link lige under menuen, kan man ikke trykke på linket. Tror det er fordi at menuen har en usynlig boks der går ned over linket.
Så er der en anden drop down menu eller er der nogen der kan forbedre ovenstående?

/angband

Kommentar
Fra : severino

Dato : 08-03-07 18:18

Den virker da udemærket, man skal blot overholde reglerne om dets syntax.

Men tak for tippet, den er nu tilføjet i mit arkiv.

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 100 point
Dato : 09-03-07 09:14

Dynamiske javascriptmenuer har den ulempe at de som har slået scripting fra ikke kan bruge dem.

Man kan sagtens lave dynamiske dropdown menuer i CSS alene. Her er en række eksempler:

http://www.cssplay.co.uk/menus/index.html

En forklaring på dansk, om hvilken 'teknik' der bruges til at implementere denne type menuer, finder du her:

http://webdesign101.dk/www/cssmenu/index.php

Happy coding....

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Angband

Dato : 09-03-07 14:36

kigger lidt mere på det men vender tilbage, har en ide til mit problem

Kommentar
Fra : Angband

Dato : 09-03-07 16:13

er noget frem til at det er et problem vedrøende css...

designer mine sider ved hjælp af det de på html.dk kalder "boksmodellen" se evt. http://www.html.dk/tutorials/css/lektion9.asp

problemet er at enten så overlapper min menu boks, min boks med linket. ellers så overlapper min boks med linket drop down menuen, men så kan man ikke se under menuerne på drop down menuen...

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 10-03-07 01:32

Du må tjekke om du laver IE specifik kode eller... ?

http://www.positioniseverything.net/

Lad os se 'problemet' i ren kildekode

Det er altid en god idé at holde sig til standarden, som anbefalet af w3.org !

http://www.w3.org/Style/CSS/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 10-03-07 01:34

Ps. Tjek evt. din CSS kode hér: http://jigsaw.w3.org/css-validator/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Angband

Dato : 13-03-07 14:00

Da løsningen ikke er fundet endnu, lader jeg spørgsmålet stå åbent mens jeg prøver under css...

skalnok lukke spørgsmålet når jeg ikke har brug for det mere

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-03-07 21:14

Ok.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : severino

Dato : 13-03-07 22:14

Jeg kan ikke rigtigt forstå, at du begiver dig ud i et projekt, som du åbenbart ikke har styr på!
Ellers ville du være istand til at pille den dropdown menu ud af sin helhed og tilpasse den til dit eget formål.
Jeg har heller ikke den store ledvogter eksamen i CSS, men har da pillet flere af sådanne menuer ud, og fået dem til at virke. Måske ikke i første forsøg, men til sidst gik det godt!
Vi eller jeg kunne måske hjælpe med at få det til at fungere, hvis du kom med oplysninger om, hvor mange gardiner der skal være og hvor mange undermenuer der skal være i hver enkelt gardin.

Kommentar
Fra : Angband

Dato : 14-03-07 13:51

sødte ven dog, ved godt at det ikke skal tages personligt men det gør jeg sgu

Citat
Jeg kan ikke rigtigt forstå, at du begiver dig ud i et projekt, som du åbenbart ikke har styr på!

Jeg har da styr på mit projekt som du i princippet ikke ved hvad handler om?

Har heller ikke eksamen i hverken CSS eller JS men går i 9. klasse og pt. søger jeg jo hjælp for at finde ud af hvad jeg har gjordt galt i den kode jeg har lavet, det der er at jeg gerne vil lave noget jeg ved hvordan fungere så vælger ikke at poste hele min kode og så sige fiks det, da der ingen lærings proces er i det...

så vil gerne bede dig om ikke at komme med sådanne hyggespreddere i mine spørgsmål, hvis du ikke har det man så flot kalder konstruktiv kritik...

molykyle derimod har nu i begge indlæg jeg har lavet med hensyn til problemmet kommet med nogle flotte besvarelse, og tak for det

det var vidst alt...

Kommentar
Fra : severino

Dato : 14-03-07 22:20

Mit forsøg på at søge ind til sagens kerne for at kunne yde hjælp, er åbentbart mislykkedes.
En 9 klasse ekspert ved jo bedre, så jeg trækker mig ud og takker af i denne tråd.

Godkendelse af svar
Fra : Angband

Dato : 29-03-07 20:12

Tak for svaret molokyle.