/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Mellem uddannelser / Spørgsmål
10  erling_l 510
Kan Gymnasiet tillade sig at..
Fra : TheOsirisDK
Vist : 684 gange
100 point
Dato : 07-03-07 16:37

Okey det her er et lidt anderledens(langt) spørgsmål men
- jeg går I Pre-IB på vordingborg Gym og syntes det er en rigtig god uddannelse. Man valgte så idag (7. marts) at lukke holdet og bede os finde alternativer.

Vi var omkring 18 til at starte med og kom til Januar (sidste frist for at skifte) ned på 9 elever.

Til næste år er der så en FORMODNING om at yderligere 3 skifter. (samt formodninger om at flere kommer til til)

Men på grund af at Vordingborg Gym ikke tør tage chancen valgte de idag, den 7 marts, at fortælle os at vi skulle finde et andet sted for IB-Diploma blev ikke oprettet til næste år da vi var for få.
Det her var i øvrigt noget man allerede var bekendt med FØR Januar og KUNNE havde valgt at fortælle os det der...

Vi får så chancen for at skifte over på en anden linie/klasse men problemet for os er bare at mange af de fag de almindelige klasser har, har vi på en enten højere eller lavere niveau, eller slet ikke haft.
Hvilket betyder vi enten skulle få nogle ekstreme særbehandlinger, gå 1.g om, eller tag en uddannelse som vi ikke har lyst til.

Sagen er at selv hvis vi blev 6 kræves der kun 5 for at oprette et hold og lærene er alle enige om de gerne* vil undervise selv om vi er så få.

Det officielle problem er at de ikke syntes at vi er nok til at få nok ud af undervisningen(!?)
Det sande problem er vel nok mere i stil med at man ikke vil ofre penge på at undervise så få.

Så nu i ved lidt om situationen -
Kan de virkelig gøre det?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-03-07 17:02

Jaaaa - ellers havde de nok ikke gjort det.....

Man kan så diskutere om det er særlig hensynsfuldt overfor de elever der tilbage, men et eller andet sted er de nok nødt til at sætte grænsen (sikkert af økonomiske årsager)...

Det er nok mere en kamp i skal tage op lokalt med aviser eller lokal radio/tv.....

Jeg føler med dig, men der er nok ikke noget juridisk der kan "tvinge" dem....

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-03-07 17:05

Jeg tror på at gym. kun gør hvad de må. Det er alt for dyrt kun at undervise seks elever - hvor har du reglen med at det er ok kun at undervise 5 elever?? -

Hvis du er i tvivl om det er lovligt, så skriv til Bertel Haarder, du får skam svar har selv gjort det er par gange

Kommentar
Fra : TheOsirisDK

Dato : 07-03-07 17:24

meh, Bertel Haarder er jeg stadig også lidt knotten på fordi han ikke kunne beslutte sig om vi skulle have kemi/fysik eksame eller ej og hvordan...

ANYHO... men et eller andet sted - jeg er blevet lovet(betalt, ofret tid på) et produkt som de ikke kan levere.
Det er deres fejl, og problem at de ikke har penge nok.
Så burde de da være så store at de betalte prisen for deres fejl og ikke bare smed problemet over på os. Det burde da være deres ansvar! Og ikke bare drysse os tilfældigt ud på forskellige klasser og glemme alt om det var sket...

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 110 point
Dato : 07-03-07 17:32

Min datter skulle have biologi på højniveu, et par dage før start blev holdet aflyst, pga manglende elevantal, - surt show - men lovligt sagde rektor, det var ikke i denne forbindelse jeg skrev til Bertel, men har gjort det i andre forbindelser -

Prøv dog at skrive til ham, og forklar det hele!!!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-03-07 17:37

Citat
jeg er blevet lovet(betalt, ofret tid på)

Hvor er du blevet LOVET det......

Der er Force Majure på ALT her i livet - undtagen døden.....

Kommentar
Fra : TheOsirisDK

Dato : 07-03-07 18:01

det med at "blive" lovet er der også en meget sjov historie på fordi 2Ib er der kun 8 i nu,
så da Pre-IB (min klasse) skulle starte var der forinde gjort stor reklame for IB fordi de ville have så mange så muligt.

Der er HELE tiden blevet sagt vi ville være HELT sikre på at de netop gennemførte og blot 2 uger siden havde en være henne og sikre sig at Pre-IB fortsatte fordi ellers månte hun rejse tilbage til polen.

Det er en beslutning der LIGE er blevet taget...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-03-07 18:11

Ja....

Pga. for få elever......

Sådan er det jo med alt.....

Kommentar
Fra : TheOsirisDK

Dato : 07-03-07 18:19

jo men det værste er de har vidste det siden Januar hvor vi KUNNE have haft skiftet - det kan vi ikke mere!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-03-07 18:50

Så prøv at henvende dig til skolebestyrelsen og elevrådet

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 07-03-07 20:56

Hej osiris.

Desværre tror jeg ikke du / I kan gøre en dyt ved det - lovligt? Tjae, det er det vel - men det er ikke særlig hensynsfuldt at starte noget op som senere får kniven!

Her i huset var vi ude for at vores datter havde valgt Spansk på HH, deres lærer blev så langtidssygemeldt på grund af 'personlige problemer'. Vikar kunne ikke kaffes, spansktimerne lå midt på dagen, resultatet var afbrudte dage.
Eleverne råbte deres nød ud og gjorde skolen klart at de var blevet lovet spanskundervisning. Læreren kom tilbage men var slet ikke klar til at undervise, hun blev sygemeldt igen og ingen vikarer at finde. Nu blev eleverne rigtig sure og protesterede vildt og inderligt - resultatet blev at de fik tilbud om at de kunne få nogle undervisningstimer i spansk nogle lørdage og så se om de evt. ville/kunne gå op til eksamen.....

'Nogle' timer? 'Nogle lørdage'?....

Eleverne måtte æde det sure æble og undvære deres Spanskundervisning, der var ingenting at gøre ved det.

Vores erfaring med Handelsskolen (har haft to HHelever dér) er at der simpelthen blæses højt og flot på rettigheder osv. Lærerne virker ikke kompetente omend de har uddnnelsen med sig - det er helt utroligt hvad vi har lagt ører til gennem de år

Jeg tror de kan gøre næsten som de vil - men man forstår ikke at de har samvittighed til det.

Held og lykke!

Venlig hilsen Dorthe.

Kommentar
Fra : TheOsirisDK

Dato : 08-03-07 00:23

Ah goddamn! jeg tog netop IB for at undgå dansk uddannelses system! jeg er blevet snydt...

Men nu er det her en hel Klasse/årgang der bliver lukket og ikke "kun" et enkelt hold... mente i det med at tage det op med lokalt tv? Om ikke andet så for hævnen skyld

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 08-03-07 02:03

JA - gå til din lokalradio, dit regionale TV, lokalaviserne, ekstrabladet - bare GØR noget! Så længe eleverne finder sig i sådan noget - ja så længe vil det fortsætte!

Held og lykke med det!

Natnat herfra

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-03-07 07:37

Jeg ville tale med skolebestyrelsen først, og hvis der ikke kommer noget positivt ud af det, JA så er det medierne

Godkendelse af svar
Fra : TheOsirisDK

Dato : 21-03-07 16:15

Jeg er blevet snydt! ikke nok med at de vil lukke mit program så vil de også advare nye ansøgere - hvilket gør hele det her med medierne temmelig ligegyldigt...

Vælger at lukke den her thread med en depirmeret opdagelse over mit lands uretfærdighed

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-03-07 16:34

Selv tak, meeen du kan da stadig lufte din utilfredshed i medierne, vi lever i et frit land