/ Forside/ Interesser / Helbred / Allergi / Spørgsmål
10  metteto 200
bedøvelse
Fra : knt9347
Vist : 1415 gange
200 point
Dato : 06-03-07 20:02

hvilket stof bruges ved bedøvelse af kæbe ved tandudtrækning ?

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 06-03-07 20:31

Jeg syntes du skal spørge din tandlæge da alle tandlæger bruger hver deres metode

dr.em

Kommentar
Fra : Krunk

Dato : 06-03-07 22:05

hva skal du bruge det til

vis du bare skal have noget godt bedøvene skal du bruge morfin

Accepteret svar
Fra : metteto

Modtaget 200 point
Dato : 06-03-07 22:27

Jeg vil tro de fleste bruger lidokain 10 eller 20% evt.m. adrenalin, men det er fordi det er normal lokalbedøvelse ved småindgreb. Spørg tandlægen!!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-03-07 23:14

I dette link er omtalt flere forskellige bedøvelsesmetoder, men ikke præcist hvad der er i en lokalbedøvelse, men det kan din tandlæge svarer dig på.

http://www.fleregladesmil.dk/default.asp?id=59&mnu=8

Kommentar
Fra : gertfthomsen

Dato : 06-03-07 23:26

Metteto er ikke helt galt på den - bortset fra koncentrationen af lidocain kun er 1-2%.
Andre ofte brugte stoffer er bupivacain (handelsnavn marcain) 0,25 og 0,5 % og mepivacain (handelsnavn carbocain) 0,5-2%.
Til tandlægebrug sædvanligvis med adrenalin 5 mikrogram/ml.
Virkningen er den samme. væsentligste forskel er hvor hurtigt effekten indsætterm og forsvinder

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 07-03-07 13:54

Jeg ved ikke, hvad de bruger
MEN
er selv allergiker og har heldigvis ingen problemer ved tandlægebedøvelse.

Det behøver jo selvfølgelig ikke at betyde, at du ikke vil have det

Som de andre siger; tal med tandlægen om det.

Har han/hun ikke spurgt dig, om du er allergiker?

Kommentar
Fra : sismofyt

Dato : 18-03-07 11:43

Du skal være opmærksom på, at visse typer medicin ikke går med bedøvelse, der indeholder adrenalin. Jeg får Cymbalta mod depression. Cymbalta virker på noradrenalin i hjernen. Og noradrenalin og adrenalin modvirker hinanden. Så jeg fik den slags bedøvelse, som også gives til gravide.

En af mine kollegaer havde en meget grim oplevelse med bedøvelse med adrenalin for nylig. Hun så 3-dobbelt og troede hun skulle dø, hjertet buldrede af sted i brystet på hende og hun fik dem til at ringe efter sin mor. Hun måtte blive liggende i to timer, før hun kunne forlade klinikken. Jeg snakkede med min tandlæge om det. Hun sagde, at min kollega kan være en af de relativt få, der bare ikke tolererer adrenalin særligt godt. Hun fortalte også, at en af grundende til, at der er adrenalin i bedøvelsen, er, at det trækker blodkarrene sammen så der opstår mindre blødning under tandlægens arbejde. Nogle mennesker kan midlertidigt få en hvid plamage på kinden med størrelse og form som en sommerfugl.

Snak det igennem med din tandlæge, INDEN du får bedøvelse.

Venlig hilsen Sismo

Kommentar
Fra : metteto

Dato : 18-03-07 18:02

Hej

Har du fået svar på dit spørgsmål??
Jeg undrer mig over du ikke lukker det.
eller stiller supplerende spørgsmål.

KH Mette

Godkendelse af svar
Fra : knt9347

Dato : 21-03-07 18:26

Tak for svaret metteto.