/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
Alger på sprayhood
Fra : Sindbad
Vist : 2532 gange
50 point
Dato : 03-03-07 17:32

Den meget våde vinter har desværre belastet min helt nye, lyse sprayhood med et grimt lag af grønalger :0(
Hvordan slipper jeg af med dem igen? Jeg har forsøgt med sæbespåner og en klud, det fjerner kun en smule af det. Jeg er ikke meget for skrappe midler, af frygt for at ødelægge imprægneringen af dugen, og dermed gøre sprayhood'en utæt.
Erfaringer?

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 03-03-07 19:06

ring til kaleschesmeden og få at vide hvad du kan bruge. iøvrigt plejer man da at tage sprayhooden af om vinteren, eller er det bare her i jylland man gør det

Kommentar
Fra : jantorp

Dato : 03-03-07 19:49

Hej Sindbad
Et godt middel til, at fjerne alger på en sprayhood kan du finde på nedestående link.
Du skal imprægnere sprayhooden efter den er renset. Det bør du gøre hvert år som en beskyttelse af den, da det er med til, at holde algerne væk
Hilsen Jan

Teltrens : http://www.campingpriser.dk/acatalog/Forsiden_Teltrens_136.html
imprægneringsvæske : http://www.campingpriser.dk/acatalog/Forsiden_Impr_gneringsv_ske_127.html

Kommentar
Fra : Sindbad

Dato : 08-03-07 16:14

Har du prøvet midlet i praksis, mod grønalger?

Kommentar
Fra : jantorp

Dato : 09-03-07 21:15

Hej Sindbad
Jeg har prøvet det både på et fortelt og en sprayhood på en motorsejler, som var grønne og jordslået (sorte pletter). Det virker.
Som trimare46 skriver tag sprayhooden af om vinteren og brug din gamle sprayhood som "vintersprayhood" og spar din nye til om sommeren.
Hilsen Jan

Kommentar
Fra : Sindbad

Dato : 13-03-07 08:51

Jeg er blevet advaret mod at bruge midler, som nedbryder imprægneringen, da gen-imprægnering aldrig er så godt som den oprindelige. Påvirkede det foreslåede middel din imprægnering/er sprayhood'en stadig helt tæt?

Accepteret svar
Fra : jantorp

Modtaget 50 point
Dato : 13-03-07 20:29

Problemet er, hvis du vil have algerne væk bliver du nød til at bruge nogen midler som også fjerner noget af imprægneringen ligesom en bils lak skal vedligeholdes med autoshampo, lakrens og voks for at fremstå som ny.
Midlerne blev brugt på en ca. 2 år gammel sprayhood da impræneringens evne til, at holde tæt var aftagende og gentaget hvert år frem indtil båden blev solgt 3 år senere uden nogen vandindtrængning.

Godkendelse af svar
Fra : Sindbad

Dato : 19-05-07 23:34

Tak for svaret jantorp. Jeg endte faktisk med at få has på algerne med Rodalon, sprayet på i fortynding. Det lod jeg virke i tre døgn, derefter børste og skylning. Men den er stadig snavset indeni, så jeg vil nu ty til det foreslåede middel.