/ Forside/ Interesser / Helbred / Naturpleje / Spørgsmål
10  pve 300
Store strandsten
Fra : jomfruane
Vist : 1926 gange
200 point
Dato : 03-03-07 17:00

Hej jeg har behov for lidt viden om almindelige danske strandsten.
Hvad heder de mest almindeligt forekommende, jeg tænker særligt på den rødlige - det ligner granit, men er det?

Her ud over har jeg behov for at fotografere store bunker af disse - det skal være på sjælland og helst i nærheden af KBH. Jeg skal bruge dem i nogle manipulerede billeder, men kan ikke komme på hvor jeg finder dem.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 03-03-07 17:05

Der er en der hedder porfyr.. Den er rødlig. Men granit kan osse være rød.

Prøv at billedgoogle på granit og porfyr.

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 03-03-07 17:07

Ifølge eksperterne er der gode muligheder Her

http://www.stensaetningen.dk/lokalitetsjaelland.htm

Ziggy99

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 03-03-07 17:12

det er skudt lidt ved siden af ziggy, men godt tænkt.

Porfyr kunne også være en god mulighed og jeg har billedgooglet i et par timer, derfor spørgsmålet...

Jeg er nødt til selv at fotografere pga ophavsrettigheder, da det skal på en offentlig udstilling.

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 03-03-07 17:12

En stor linkssamling om sten m.v.:

http://www.geologi.dk/geoemner.asp

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 03-03-07 17:14

Jah, det ene af stederne er Geologisk museum... Bestemt en mulighed..

De andre steder er der tale om fossiler og kridt. De vil indeholde flintesten, som sjældent er røde...

Der er bedst chancer for at finde de røde sten enten i pløjemarker eller ved strandene rundt omkring.

Kik på det her link. Der er billeder af strandsten. Måske kan du via dem finde ud af, hvor du skal tage hen?

http://www.naturnet.dk/index.asp?page=/geologi/om.asp

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 03-03-07 17:15

...fra forrige samling...Store Sten i DK

http://www.friluftskort.dk/?cat=105

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 03-03-07 17:22

Ved Tårbæk Strand lidt nord for Bellevue er der dynger af store strandsten, -nogle af dem rødlige.
De er lagt som bølgebrydere ud i vandet.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 03-03-07 17:24

Tak for de gode ideer, jeg har fået en del hjemmearbejde nu, men jeg skal måske formulerer mig mere præcist. Jeg har brug for at bygge en virtuel bakke i strandsten på halvanden meters højde. Da stenene placerer sig på en anden måde stablet, kan jeg ikke bruge billeder af få sten ved siden af hinanden.
Min første tanke var at finde billeder hos en forhandler, men det er svært at finde forhandlere af de helt store sten (omkring 1meter i diameter).
Min anden tanke var at det svarer til en bølgebrydene mole i en havn, men jeg kan ikke komme på i hvilken havn det skulle være.

Det må også gerne være granit brud som giver en mere toppet facon, end de naturligt slebne.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 03-03-07 17:25

Hep Birgitta
til Tårbæk!

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 03-03-07 17:28

...Jeg har et billede fra Tårbæk Strand som jeg kan sende dig, hvis du vil se det...

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 03-03-07 17:29

Gilleleje havn, tror såmænd der er så mange at de ligefrem sælger af dem

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 03-03-07 17:29

jammen tusinde tak, min mail er jomfruane@gmail (punktum) com

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 03-03-07 17:31

Av det kunne da være morsomt at købe en kæmpe bunke strandsten til min øverst belligende lejlighed, nej spøj til side - det er til mit afgangsprojekt som arkitekt.

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 03-03-07 17:38

Du må tage et smut til Gilleleje og se om det ikke er rigtigt, så vidt jeg husker er det på vandsiden helt ude på havnen - ikke ved forretningerne, du skal længere ud -

Held og lykke med projektet

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 210 point
Dato : 03-03-07 17:39

Så er billedet sendt.. Lad mig lige vide, om det er nået frem.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 03-03-07 17:46

Ja tak for billedet - sikke en skøn hund.
Jeg ser der er lidt højere bunker i baggrunden, men jeg er i tvivl om det er højt nok. Jeg skal selvfølgelig bare gentage motivet, men er der kun to rækker bliver det lidt uskønt ensartet.

Gilleleje er lidt langt, men afgjort en mulighed. Jeg håbede på Amager eller Hellerup egnen kunne byde på noget da det spare en del tid.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 03-03-07 17:55

Der er vistnok flere sten bagved fotografen... Og der er også sten lidt nordligere, -ved den lille Tårbæk Havn. Jeg har bare ikke billeder derfra.

Her er et luftfoto...

http://www.taarbaek-havn.dk/luftfoto.jpg

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 03-03-07 18:04

ja tak, det ser ud somom jeg kan finde noget omkring Tårbæk. Foreløbig tak, jeg tager dertil når vejret bliver smukt til fotografering.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 03-03-07 18:10

God fornøjelse... Stranden er fin til hundesvømning osse.

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 03-03-07 18:14

UUh ha nu håber jeg ikke du er nået at kører til Gilleleje, jeg så først nu HVOR store stenene skulle være, så store er de ikke i Gilleleje, meeen så store er de ud mod vandet rundt om Kronborg i Helsingør

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 03-03-07 18:15

tak for rettelsen!
Kronborg ligger jo trods alt nærmere, så det vil jeg da kigge nærmere på tak.

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 03-03-07 18:21

Et ikke særlig tydeligt billede fra Kronborg, men stenene er størrer lidt længre til højre for billedet

http://www.elite.se/images/aktiviteter/Kronborg_ny.jpg

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 03-03-07 18:28

Kronborg er godt, eller Helsingør Havn.. Den der hedder Nordhavn ved Helsingør er vist ret stenrig..

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 03-03-07 19:50

Gilleleje vil ikke stå tilbage for Helsingør http://www.gilbjerghave.dk/gilleleje_harbour.htm

Men jeg er sikker på Helsingør er bedst

Godkendelse af svar
Fra : jomfruane

Dato : 28-05-07 15:02

Tak for svaret Birgitta.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 28-05-07 15:50

Tak for accepten af mit svar.
Jeg håber du fandt sten nok til dit projekt..