/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Religion / Spørgsmål
10  molokyle 587
Biskopper og paver
Fra : mystik
Vist : 679 gange
20 point
Dato : 27-02-07 17:14

Er en biskop og en pave en slags præst ? Eller hvad er forskellen ?

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 30 point
Dato : 27-02-07 17:19

Paven er oprindeligt præst i den katolske kirke og er af en kreds af biskopper udnævnt til pave (Sct. Peters stedfortræder på jorden).

Biskopper er også oprindeligt præster, som er udnævnt til at være biskop der er ansvarligt for et nærmere defineret område, som for eksempel et stift her i DK.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 27-02-07 17:24

biskoppen er den øverste myndighed i et stift i de gejstlige anliggender

paven betragtes som den øverste myndighed i verden (romersk-katolsk kristendom)

Kommentar
Fra : ans

Dato : 27-02-07 17:26

Citat
En biskop er den ledende præst ved stiftets domkirke

http://da.wikipedia.org/wiki/Biskop

Citat
Pavens faktiske titel er "biskop af Rom, Jesu Kristi stedfortræder, apostlenes fyrstes efterfølger, pontifex maximus, vestens patriark" med meget mere.

http://da.wikipedia.org/wiki/Pave

Godkendelse af svar
Fra : mystik

Dato : 27-02-07 17:41

Tak for svaret BjarneD.

Kommentar
Fra : BjarneD