/ Forside/ Interesser / Fritid / Motorcykler / Spørgsmål
10  3773 1345
begrænsning af mc
Fra : yakov
Vist : 2335 gange
100 point
Dato : 25-02-07 20:29

hej.. jeg har kiggede lidt på en motorcykel, det er en suzuki gsx-r400. men jeg er 19 år og skal til at tage det lille motorcykel kørekort det vil sige at motorcyklen er for stor til jeg må køre den. jeg har hørt man kan få dem begrænsede. kan man det så at man må køre den og slider der ekstra på den og hviken for for begrænsning er det. (chip, modstan i udstødningen. i karburatoren)

og så har jeg læst mig til at man skal ha færre timer når det er under 2 år siden man tog kort til bil. er der nogle der kan bekræfte det, for det kunne min kørelære ikke...

på forhånd tak

\\yakov

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 100 point
Dato : 25-02-07 22:53

nej, der er ikke noget med færre timer selv om det er mindre end to år siden du tog til bil.

der er lovkrav om en bestemt undervisningsplan/antal timer der skal følges, uanset du har taget bilkørekort eller slet ikke har noget kørekort.

Så til MC'en.

nu kan jeg ikke lige huske med gsxr-en, men mener det er en hidsig lille tingest med forholdsvis mange HK.

Mener ikke specielt at motoren tager skade, hvis altså det kan lade sig gøre, det er ikke alle der findes neddroslingskit til , der er forskellige muligheder, men oftest er det en begrænsning der sættes i dem i karburator og udstødning.

Jeg ved da godt, at det er en smart lille racer, men fatter ikke helt hvorfor pokker I unge mennesker bare ikke kan forstå, at det er bedst både for jer og maskinen, at vente med de højtydende modeller, og så bruge det par år til at få noget kørselserfaring på en maskine beregnet til det.
Det er også betydeligt billigere i forsikring med en af de små maskiner.

Det eneste i får ud af at køre rundt på en neddroslet racer er, at når I bliver stoppet, så bliver modellen slæbt til test og adskillelse i synshallen for at tjekke om den yder mere end det lovlige.

Og der findes mange smarte små maskiner der holder sig inden for lovens rammer.

mvh dova

Kommentar
Fra : yakov

Dato : 26-02-07 10:55

okay... jeg forstår bare ikke hvorfor nogle køreskoler så skriver det.
http://www.mynsterstrafikskole.dk/info.phtml?vis=3

der står at man ikke skal have så mange timer hvis man tog til bil inden for de sidste 2 år.

det der med at de kunne hive den med i synshallen det har jeg ikk tænkt på. men hvis den er neddroslet burde den jo ikke blive dyre i forsikring (ikke at jeg har undersøgt det)

og til det med at købe en forstor en. jeg har ikk fundet nogle små der har et pænt udseene så det er grunden.

Kommentar
Fra : Puch1

Dato : 27-02-07 21:41

Hvis man vil have kørekort til MC som 18 årig så må maksinen maks yde 34 HK og have 250 ccm. Nu ved jeg ikke hvor mange HK den har, men kunne forestille mig den har flere end 34. Men allerede ved ccm overskrider den reglerne. Din favorit Mc har 150 ccm for meget, og det kan man ikke begrænse den imod.
Men når du som 18 årig tager kortet kan de køre på mc med 34 hk og 250 ccm. Og når du så bliver 21 går du automatisk over til de store mc'er, der skal du ikke køre med begrænsninger eller noget, der er frit valg på ALLE hylder. Men du kan som 20 årig tage køretimer til det store kort, så du allerede som 20 årig kan komme til at køre på din favorit maskine. og så er der jo kun et år. :)

Held og Lykke

Kommentar
Fra : dova

Dato : 27-02-07 23:47

Puch 1

Og det er så slet ikke rigtigt, at der er en begrænsning på 250 ccm for at køre MC på lille kørekort

Men udover grænsen på 34 HK (25 kW), er der en regel der skal være opfyldt, nemlig en udregning af ydelse i forhold til motorcyklens egenvægt. (vægt/kraftforhold under 0,17 kW pr. kg.)

Eks:

Du skal dividere ydelsen med egenvægten.

Motorcykel yder 34 HK (25 kW)

Motorcykel vejer 150 kg

25 kW divideret med 150 = 0,16 kW/pr kg......så en motocykel der vejer 150 kg og yder 34 hk er lovlig at køre på.

Andet eks:

Hvis så motorcyklen vejer 125 kg og yder 34 hk.....så bliver regnestykket 25 kW : 125 = 0,20 kW/kg

Så den er ikke lovlig at køre på.

mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : yakov

Dato : 06-03-07 20:49

Tak for svaret dova.