/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Spørgsmål
10  3773 570
Bøger vedr. paradigme
Fra : Hoegh
Vist : 1302 gange
200 point
Dato : 22-02-07 22:01

Hej.
Jeg søger mere viden omkring, videnskabsteori, videnskabsteoretiske synpunkter, paradigmer, metoder og i den dur.
Er der nogle der kender nogle gode bøger om disse emner, evt. noget elektronisk tilgængeligt?

Tak

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-02-07 23:00

http://www.berg-marketing.dk/paradigmer.htm

Bare søg på ordene så kommer der masser af muligheder....

Kommentar
Fra : transor

Dato : 23-02-07 01:14

Den dur du omtaler har ikke noget med videnskab at gøre,

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 23-02-07 08:13

Kunne du præcisere lidt hvilket niveau, og hvilken videnskabelig retning du er interesseret i.
(Sagt med andre ord, hvad skal du bruge det til).

Så kan jeg godt hjælpe dig.

mvh
qfha

Kommentar
Fra : Hoegh

Dato : 23-02-07 09:46

Jeg læser inden for samfundsvidenskab (marketing). Jeg har skriftet uddannelses institution og kan mærke der her bliver lagt meget vægt på den slags i opgaver. Jeg mangler viden til fx speciale.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 23-02-07 10:20

OK. Hvis du skifter fra en handelshøjskole til samme uddannelse på et universitet vil du opleve at man her har en videnskabelig tilgang til det samme område.

Hvis du mangler en basal viden om videnskabteori, som jo er det vi taler om, er en bog som "Videnskabsteori" af Bo jacobsen m.fl. fra Gyldendal god til at give en hurtig og let indføring i de forskellige videnskabsteoretiske retninger. (kun tredje del)

Ellers vil jeg forslå dig "Företagsekonomisk Metodlära" af Ingeman Arbner og Bjørn Bjarke fra Studenterlitteratur. (Lund 1981)

Ellers kan du gå på nettet og søge på flg: Videnskabsteori, og de tre hovedretninger positivisme, strukturalisme og historisk materialisme. I Arbner og Bjarke bruger de andre vendinger for det samme lad dig ikke forvirre af det. Du kan også gå ind og søge på erhvervsøkonomi og videnskabsteori.

Du kan låne bøgerne på bibliteket.

Du er velkommen tilbage, hvis du har flere spørgsmål.

mvh
qfha

Kommentar
Fra : Hoegh

Dato : 23-02-07 10:36

Mange tak for hjælpen. Dem vil jeg tjekke ud. Godt du siger jeg ikke skal lade mig forvirre, for det kan man hurtig. Fx betegnelserne positivisme, neopositivisme og konstruktivisme. Eller hvad med med positivisme og interpretivisme.
For ikke at glemme: critical theory, realism, hermeneutics, humanism, natural, inguiry og phenomenlogy.

I det hele taget har jeg svært ved at se logikken i at man i opgaver skal vælge et paradigme...troede det var noget man var/er og så er det underligt at vælge. Og hvorfor i det hele taget al den snak om virkelighedssyn...? Så længe vi ved at det har indflydelse på hvordan vi ser verden...er det så ikke nok om det.

Hehe, jeg mangler en del at få indsigt i

Accepteret svar
Fra : qfha

Modtaget 200 point
Dato : 23-02-07 10:59

>Hehe, jeg mangler en del at få indsigt i. Ja, men det kan falde på plads.
Jeg nævner netop de tre retninger som du skal koncentrere dig om. Det er grundudgangspunktet for de videnskabsteoretiske retninger, hvilket blot betyder hvordan man tænker.
Det kan illustreres fint med et eksempel med at sammensætte et fodboldhold.
En positivist (analystisk synsæt i A/B) vil samle en række gode individualister og mene at danne det bedste hold ud fra dem.
En materialistisk tilgang(Aktørsynsæt A/B) vil være at sætte en række spillere sammen som via deres sammenspil øger muligheden for at vinde.

I et paradigme beskriver du problemfeltet og selve undersøgelsesområdet. Og du vælger undersøgelsesform udfra din vidensskabsteoretske tilgang. Hypoteseform eller lign.

mvh
qfha

Kommentar
Fra : Hoegh

Dato : 23-02-07 11:04

Ok, jeg prøver at kaste mig ud i det

Godkendelse af svar
Fra : Hoegh

Dato : 21-05-07 14:38

Tak for svaret qfha.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 21-05-07 18:04

Tak, for du brug for mere om emnet er du velkommen tilbage.