/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Hvornår døde de?
Fra : Nakita
Vist : 2623 gange
100 point
Dato : 12-01-03 11:34

Hej

Efterhånden har jeg fundet ud af, hvor og hvordan man finder personers fødselsdato, men hvordan finder man ud af, hvornår de er døde ?????

Man ved jo med bestemthed, at når de er langt over 100 år så er de døde, men når man ikke har den ringeste anelse om hvor gamle de blev, hvor finder man så disse oplysninger?

Hilsen Nakita

Accepteret svar
Fra : jkrjk2

Modtaget 110 point
Dato : 12-01-03 11:44

Hej Nakita!
Jeg tror kun der er den slagne vej: Kirkebøgerne og folketællingerne.
Hvis du følger dem i folketællingerne, kan du se de forsvinder imellem 2 af dem. Så må personen jo være død, f.eks. mellem 1845 og 1850.

Nogle gange har jeg oplevet at der ved konfirmationer og vielser står: Datter/søn af afdød XX.

Så ved jeg at faderen/moderen er død et sted imellem barnets barnedåb/konfirmation/vielse.

Jeg synes det er nærmest "umuligt" når de flytter, for selv i til-/afgangslisterne tid, er de ikke altid ført ordentligt.

Er der bestemte personer du tænker på ? Hvornår blev de født, hvorhenne?

Hilsen Jeannie

Kommentar
Fra : DagmarTh

Dato : 12-01-03 11:52

Snakker du om en person der er død for nyligt eller en der er død for over 50 år siden.

Jeg fandt en kusine der døde ca. 1930 ved at søge i begravelsesprotokollerne for København. De når til 1984. Dette gælder dog kun for København. Protokollerne gav mig dato og sogn hvor den pågældende person er død. Desværre er kirkebogen for sognet forsvundet!

Folkeregistret kan give dig information om en persons død. Det koster dog omk. 52.- kr. Du skal kende en addresse og fødselsdate, samt fuldt navn.

Længere tilbage i tiden er det simpelt hen at finde kirkebogen for det sogn personen sandsynligvis er død i og begynde at læse. Således fandt jeg begravelser for de familiemedlemmer jeg søgte. Jeg vidste at de var vidner til et bryllup i 1712 og jeg skimmede kirkebogen fra 1712 til jeg fandt dem i 1733.

Kommentar
Fra : Rfou

Dato : 12-01-03 12:06

Lærerigt
MVH
rfou

Kommentar
Fra : Nakita

Dato : 12-01-03 12:54

Tak for kommentarerne. Det var jo nok det jeg tænkte: Der er kun det lange seje træk og sure slid, men inderst inde håber man jo på, at der findes et sesam luk dig op, så det vil gå lidt lettere.

Det var ret generelt jeg spurgte. Jeg har fundet en enkelt afdøds dato, men det var fordi jeg kendte vedkommendes navn, fødselsdato og sidst kendte adresse og da det var i København gik jeg ind til Kbh's Folkeregister, betalte de 52 kr. og fik oplysningerne, men det kan man jo ikke gøre ved alle sine bedste- og oldeforældre, tanter og onkler.

Men jeg har en morbror, som jeg ikke kan finde ud af hvornår han døde. Jeg ved at min mor fik besked da han døde at hun havde arvet hans hus og vi drillede ham med, at så måtte hun jo rejse til Canada og se på det, men det ville hun ikke. Nu er hun død, men hun har desværre ikke gemt papirerne.

Min morbror var:
Evald Nicolai Valdemar Langetved (jeg tror han kaldte sig Lang) født 16/12-1897 i København

Han stak formentlig af til søs som ganske ung og er gået i land i Amerika/Canada, for jeg ved, at han i mange år boede i Vancouver og var fisker og det var også der han døde, men jeg har ikke kunnet finde noget ved at søge i amerikanske databaser.

Hilsen Nakita

Kommentar
Fra : DagmarTh

Dato : 12-01-03 13:17

Det hjælper da ikke at søge i Amerikanske databaser når han døde i Canada!

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-01-03 13:26

Lærerigt, men uden væsentlig slægtsværdi?
(I hygger jer rigtigt i det meget aktive Østdanske Slægts Team).

Til Nakita; hvorfor vil du gerne vide, hvornår vore aner døde?
det er jo primært det, de gjorde i den fødedygtige alder, der tæller??

Og jeg giver Jeannie ret,

-inden for et interval: folketællingerne,
(desværre er ikke alle år/steder endnu nu lagt ud på nettet).

-helt præcist: kun kirkebøgerne,
(her er problemet ikke stort i de små landsogne, jeg kender til)
problemet er, hvis folk flytter,
(heldigvis var mobiliteten ikke stor dengang).

I midt hjemsogn Skals har frivillige opdelt kirkebøgerne i fødte ,døbte og døde,
(men vi er også meget flittige i det mørke Jylland).

Og mest til Dagmar,
det er selvfølgelig ikke uden betydning, hvis det er "måske" nulevende slægtninge det drejer sig om,
(tænk hvis man kondulerede for tidligt),
Her er dødsannoncerne jo svære at holde stadig opdateret i hukommelsen,
(begravelses-protokollerne kender jeg ikke, mon vi har noget tilsvarende i Provinsen?)

Jeg brugte alle mine point, og kom øverst igen,
men det varede ikke ret længe, Svend

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 12-01-03 15:04

Måske endnu et vildskud:
GEORGE LANG Request Information (SS-5)
SSN 526-14-8158 Residence:
Born 16 Dec 1897 Last Benefit:
Died Jan 1953 Issued: AZ (Before 1951)

Fundet på
http://www.ancestry.com/search/rectype/vital/ssdi/main.htm

Problemet med "ham her" er at der ikke står hvor han er død.

Nakita, er der ingen papirer fra din mor om arven, men navnet på en stat, SSN eller andet. Hvornår tror du senest/tidligst han er død?

Hilsen Jeannie

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-01-03 15:16

Kender du/I denne multinationale slægts-søgemaskine?
http://www.rat.de/kuijsten/navigator/

Ved søgning i Kanada:
select først Canada,

slå nogle af de 10-11 søgemuligheder fra. ellers bliver du overinformeret,
(og bruger for mange penge)
prøv med 3-4 ad gangen.

En beskeden gengæld for det du fandt om Støttrup,
hilsen Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-01-03 17:12

Lang alene kan I godt glemme, der er for mange.

Og Langetved har jeg ikke kunnet finde i Canada,
(men i Rødding, måske er du også Sønderjyde, Kirsten?).

Hvis vi vidste hvilket fornavn han brugte sammen med Lang??
eller andre varianter af Langetved???

Jeg har nu bestilt den slægtsbog Jeannie fandt,
tak endnu en gang for jeres indsats,
hilsen Svend

Kommentar
Fra : viv

Dato : 13-01-03 17:53

En mulighed er,her i landet .. hvis du har indkredset et sogn,at henvende dig på det pågældende kirkekontor....der har jeg selv ved egne opslag fundet frem til dødsdato samt årsag....

venlig hilsen
Viv

Godkendelse af svar
Fra : Nakita

Dato : 13-01-03 18:39

Tak for svaret jkrjk2.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-01-03 19:27

Det med Rødding var naturligvis kun for sjov,
som viv vist misforstod?

Den multi søgemaskine, jeg gav dig adressen på, er faktisk god,
(selv har jeg fundet 4 ukendte kusiner i USA med den)
men Canada, don't ask??
Svend

Kommentar
Fra : viv

Dato : 13-01-03 19:51

Øhhh,undskyld Svend...men jeg har altså ikke fattet,hvad jeg skulle have misforstået ??

Min kommentar til Nakita,var skam seriøs og helt uafhængig af andre´s.

Vh Viv.

Kommentar
Fra : Nakita

Dato : 13-01-03 22:12

Hej Svend
Du ved jo godt at jeg er fra København og jeg skrev jo at min morbror hed Evald Nicolai Valdemar Langetved (og jeg tror han kaldte sig Lang) født 16/12-1897 i København. Døde i 1960'erne eller 1970'erne i Vancouver, Canada.
Vi har overhovedet intet tilhørsforhold til Sønderjylland. Vi er alle fra Kbh.

Hilsen Nakita

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-01-03 22:16

Først til Viv,

når jeg svarede Nakita:
"
Og Langetved har jeg ikke kunnet finde i Canada,
(men i Rødding, måske er du også Sønderjyde, Kirsten?).
"
var det fordi var det fordi jeg vidste hendes morbror var død i Canada,
derfor virkede dit svar:

>hvis du har indkredset et sogn,at henvende dig på det pågældende kirkekontor

forkert, og jeg troede du havde misforstået min spøg med Rødding.

(hverken Kirsten eller jeg er Sønderjyder, jeg bor der bare).

Og til dig Nakita,

jeg har før været ude for, at især min kones familie fra Amager, ikke forstår min jyske humor.

Jeg brugte et halvt hundrede megabyte på at søge efter din morbror, uden resultat,
(stadig småpenge sammenlignet med den taxa regning, jeg er medskyldig i).

I stedet fandt jeg mange danske Lagetved, bl.a. et firma i Rødding,
(som jeg indlagde som en joke).

Jeg har en vis erfaring med at søge efter slægtninge via nettet, både herhjemme og globalt.

En dag gør jeg gengæld og finder dine, ikke sønderjyske men Canadiske slægtninge,
(lidt flere oplysninger om "Evald Nicolai Valdemar Langetved" ville dog hjælpe).

Hilsen Svend