/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / PhotoShop / Spørgsmål
10  bentjuul 915
Hjælp,PS "gryner"mine billeder
Fra : rosekamp
Vist : 704 gange
200 point
Dato : 18-02-07 17:06

På et tidspunkt spurgte mit Photoshop, da jeg skulle åbne et billede, om jeg ville åbne det med den eller den profil (er ikke sikker men muligvis stod der noget med workingspace). Jeg anede ikke, hvad der mentes og trykkede et eller andet jeg ikke længere kan huske, hvad var. Haha, så langt så skidt

Hver gang jeg åbner et billede nu (som er helt ok i andre programmer), så er det meget grynet når jeg ser det i 100% i Photoshop. Nogen der kan fortælle mig lidt om, hvordan opsætningen skal være (eller kan den nulstilles et eller andet sted). Hvordan med RGB, CMYK og windows colors?

Please, jeg er ret lost, hvad angår indstillingerne - indtil nu har det jo bare funket som det skulle

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 18-02-07 17:18

Glemte lige: Hvis jeg har åbnet et billede i Photoshop og intet gør ved det for derefter at ville lukke det, så spørger programmet om jeg vil gemme billedet. Det er jo klart tegn på at der er gjort et eller andet ved billedet - jeg ved så bare ikke hvad?

Kommentar
Fra : severino

Dato : 18-02-07 17:23

Hvis du kan gemme billedet under et andet navn, så prøv det, for så kan du se hvad der sker!
Men noget tyder på at du har ændret på programmets indstilling.

Accepteret svar
Fra : hcma

Modtaget 210 point
Dato : 18-02-07 17:33

Prøv at resette preferencefilen enten ved at holde ctrl.+shift+alt nede mens Photoshop starter op (du skal være hurtig), eller ved at smide filen ud.
Den ligger i
C:\documents and Settings\dit brugernavn\Application Data\Adobe\Photoshop\ 7.0\Adobe Photoshop 7.0 Settings\
Application Data er en skjult fil så når du søger skal du slå View Hidden Files and Folders til.

(erstat 7.0 med det versionsnummer du kører med)

Kommentar
Fra : hvaderikkeibrug

Dato : 18-02-07 17:41

Hvis du skal have et billede over i Photoshop fra et andet program, så højreklik på det og vælg kopier. Gå så over i Photoshop, vælg Ny, her vælger PS helt automatisk samme format, som det kopierede billede, og om det er et s/h- eller farvebillede, så du skal bare sige OK.
Når ruden viser sig, holder du ctrl-tasten nede og trykker på bogstavet v, så sættes billedet ind i ruden.
Når du skal gemme det redigerede billede, så vælg jpeg-formatet, så smelter diverse lag automatisk sammen, og billedet fylder ikke så meget. Hvis du gemmer i psd, vil du have problemer med at åbne det i andre programmer - til gengæld bevarer du lagene, som så kan redigeres senere. Hvis du har brug for dette, så gem billedet i begge formater. Livrem og seler, du ved.
Er det et billede, der skal bruges til trykning eller andre høje opløsninger, så vælger du at gemme i TIFF-format - eller alle tre.

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 18-02-07 17:45

hvaderikkeibrug >> og hvad har det med grynede biolleder at gøre ?

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 18-02-07 17:48

rosekamp >> Hvis du smider pref-filen ud, sættes det hele tilbage til standard.
som standard er skærmvisning sat til 72 ppi og print til 300 ppi, men du kan selv ændre det ved at gå ind i Edit -> Preferences -> og under Units & Rulers kan du ændre bl.a. skærmvisningen

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 18-02-07 17:55

skal lige tilføje: jo højere værdi du giver skærmvisningen, jo flere kræfter skal dic pc bruge; og det giver ingen mening i at ændre opløsningen til skærmvisning, da en pixel på din skærm er en pixel uanset opløsningen.
f.eks. et billede med printmål på 10 x 10 tommer i en skærmopløsning på 72 ppi til fylde 720 x 720 px's. Hvis du ændrer skærmopløsning på det samme billede til 144 ppi, og stadig beholder printformatet på 10 x 10 tommer, vil dit billede på skærmen komme til fylde 1440 x 1440 pixels (altså meget større), men printet vil stadig have den oprindelige størrelse.

Kommentar
Fra : hvaderikkeibrug

Dato : 18-02-07 18:25

Da billederne jo er OK i andre programmer, kunne det jo hjælpe at kopiere dem der fra og over i Photoshop for at få samme kvalitet.
Men eller er det måske lettest af af-installere PS og gen-installere det. Det plejer at hjælpe, hvis man har trykket på forkerte knapper og ikke kan finde ud af at komme tilbage. - Eller en systemgendannelse, hvis det er systemet, man er kommet til at pille ved.

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 18-02-07 18:37

hvaderikkeibrug >> det hjælper IKKE af af-/geninstallere da pref-filen, som indeholder indstillingerne, ikke slettes. Det SKAL gøres manuelt.
Som tidligere skrevet er der forskel på hvad der vises på skærmen og så det aktuelle print.

Kommentar
Fra : j.l.

Dato : 21-02-07 09:53

Hej, mit Photoshop kommer også op med en box når jeg henter nye foto ind, der bliver spurgt om man vil ændre farveprofil, der er tre muligheder" lad være at ændre profil" "brug rgb "
eller " brug rgb s" jeg har fået grynede foto ved at bruge" rgb s" så mit forslag er, lad være med at ændre profil.

Godkendelse af svar
Fra : rosekamp

Dato : 21-02-07 13:02

Tak for svaret hcma. Jeg gjorde som du sagde. Desværre forsvandt der en masse filtre jeg havde glemt var nogle ekstra jeg havde lagt ind, da jeg afinstallerede. Men nu har jeg fået nogle nye så det går nok.

Jeg tog ned på "bibleren" og lånte nogle bøger om PS og derigennem lærte jeg lidt mere om opsætningerne.