/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Sexualitet / Spørgsmål
10  piaskov 789
Risikoen for at få HIV/AIDS??
Fra : epidedymittis
Vist : 7803 gange
100 point
Dato : 17-02-07 18:16

Et par af mine kammerater og jeg selv, har gået og diskuteret et stykke tid, hvor stor chancen for at få HIV/AIDS er, hvis man har et "almindeligt" samleje med en kvinde, som netop har HIV/AIDS.

Kræver det at der er rifter i begge parters kønsdele, så der bliver blandet blod?
Eller??

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 17-02-07 18:29

http://www.netpatient.dk/hiv-aids.htm siger:

Citat
HIV findes i sæd og blod, men for eksempel ikke i sved eller spyt.

og på http://www.sexogsundhed.dk/?id=100&name=Hvordan%20smitter%20Hiv :

Citat
Man kan også blive smittet gennem mundsex. En dreng kan blive smittet ved at slikke en piges kønsorganer, fordi den væde, der udskilles fra hendes skede, kan indeholde hiv. (Forudsætningen er selvfølgelig, at hun er smittet med Hiv!).

Måske skulle I google lidt...?

Kommentar
Fra : epidedymittis

Dato : 17-02-07 18:32

Jep, men hvis man knalder en der har HIV eller AIDS. Hvor stor er risikoen for at man får det så??

50%?

1%??

Cirka?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-02-07 18:41

Og hiv-virus kan overleve i stuetemperatur i op til 14 dage uden for kroppen.....men smitte forudsætter, at virus kommer ind i kroppen, enten via slimhinder eller direkte i blodbanen.

mvh dova

Accepteret svar
Fra : Ysseven

Modtaget 110 point
Dato : 17-02-07 18:54

Jeg prøver igen: http://www.netpatient.dk/hiv-aids.htm siger:

Citat
Ved sex, især analt samleje, er der også en risiko, men den er meget lavere. Man regner med en risiko på 0.3-0.5% per samleje, dvs. at der statistisk set skal 200-300 samlejer til mellem smittede og ikke smittede før den ikke smittede bliver smittet. Risikoen stiger dog 5-10 gange hvis man også har en kønssygdom.

Men statistik er statistik...

Hvis én af Jer har været for godt i gang (og dumt nok uden kondom!), så ville jeg flytte rumpen op til lægen og få taget en blodprøve. Symptomer kan I også læse om på dette fine link, eks.:

Citat
I ugerne efter at man først får infektionen udvikler nogle personer influenzalignende symptomer med feber (i nogle tilfælde op til 2-3 ugers varighed). Nogle får et diskret hududslæt, hævede lymfekirtler i armhulen og skridtet, eller hvidlige belægninger på tungen. Sygdommen kaldes "akut HIV infektion".

For hvis du/I er smittede, så skulle I helst ikke give det videre, vel...???

Kommentar
Fra : epidedymittis

Dato : 17-02-07 19:02

Ysseven, - sorry! Havde ikke læst dit link grundigt nok!

Ok, så rosikoen er i gennemsnit 0,3-0,5%.

SÅ er det afgjort, og bare rolig. Det er ikke fordi nogen af os har AIDS, vi snakkede såmænd bare om det.. :) (Gudskelov!!)

Kommentar
Fra : transor

Dato : 17-02-07 19:09

Risikoen afhænger af ens køn og måden samlejet foregår på. Ved almindeligt skede samleje uden rifter er risikoen ikke så stor for manden.

Ved analt er brist af små blodkar normalt og så er mitterisikoen meget større.

Derfor bredte HIV sig især blandt homoseksuelle mænd.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 17-02-07 19:15

Ja, som du selv skriver: Gennemsnit...!

Nu skal der jo desværre forskellige tal til, for at få et gennemsnit. Og hos nogle vil det derfor være første forsøg, hvor det går galt.

Men ikke, hvis der bruges kondomer!

Kommentar
Fra : epidedymittis

Dato : 17-02-07 19:26

Kan I huske ham der kom i fængsel for bevidst at have smittet 40 kvinder (eller noget i den stil) med HIV??

Han må da have brugt en specielt effektiv teknik, hvis risikoen ved almindeligt samleje er så lille!!?

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 17-02-07 19:38

Der var det HAM, der var smittet - og så er risikoen større, for han kan med lidt hårdhændet omgang med kvinderne snildt lave en rift på dem.

Og så er "den skid slået"...!!!!

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 17-02-07 19:52

Citat
Og hiv-virus kan overleve i stuetemperatur i op til 14 dage uden for kroppen.....men smitte forudsætter, at virus kommer ind i kroppen, enten via slimhinder eller direkte i blodbanen

Dova...kan du ikke lige smide kilden til dette udsagn?

Ziggy99

Kommentar
Fra : epidedymittis

Dato : 17-02-07 20:42

Det er selvfølgelig rigtigt nok!

Men det var ikke ligefrem pænt gjort..

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-02-07 20:46

Citat
Han må da have brugt en specielt effektiv teknik, hvis risikoen ved almindeligt samleje er så lille!!?

Det passer heller ikke, at risikoen er så lille.

Ziggy, det kan jeg så desværre ikke lige nu, men måske jeg har skrevet de nærmere fakta om det ned et eller andet sted, men kan huske da historien kom frem i 96, lækket af en eller anden læge.

Han fik en kraftig påtale, fordi det ikke var noget der måtte komme frem.

det stod på text-tv med henvisning til en artikel i en avis, hvori manden havde oplyst resultatet af laboratorietesten.... ...og det skrev jeg ned, hvad der stod på text-tv, skal se om jeg kan hitte det i gemmerne, for hvis jeg finder det med de involveredes navne og henvisning til hvilken avisartikel, skulle der være mulighed for at finde frem til det på skrift.

Men kan da som sidebemærkning oplyse om, at det er temmelige drastiske beskyttelsesforanstaltninger der bliver pålagt f.eks. social-og sundhedshjælpere m.v. som udfører plejeopgaver hjemme hos brugere man ved er hiv-smittet eller syge af aids.

Citat
Risikoen afhænger af ens køn og måden samlejet foregår på. Ved almindeligt skede samleje uden rifter er risikoen ikke så stor for manden.

Ved analt er brist af små blodkar normalt og så er mitterisikoen meget større.

Og transor har fuldstændig ret, kvinder er betydeligt mere udsat for smitte end mænd når man taler om kontakt mand/kvinde , netop fordi der hos kvinden er et meget større område der består af sart slimhinde hvor virus lettere trænger igennem.

mvh dova

Kommentar
Fra : epidedymittis

Dato : 17-02-07 20:53

Citat
Og transor har fuldstændig ret, kvinder er betydeligt mere udsat for smitte end mænd når man taler om kontakt mand/kvinde , netop fordi der hos kvinden er et meget større område der består af sart slimhinde hvor virus lettere trænger igennem.

Ironisk nok er det mændene der skal ha' beskyttelsen på..

Kommentar
Fra : thomas2610

Dato : 17-02-07 21:11

Citat
http://www.netpatient.dk/hiv-aids.htm siger:

Citat
HIV findes i sæd og blod, men for eksempel ikke i sved eller spyt.

Ysseven... Hiv findes i ALLE kropsvæsker, MEN i sved og spyt i så små mængder at det ikke regnes for en (kendt?) smitte risiko.

Se evt under følgende link...
http://www.hivinfo.dk/artikler/artikler.asp?over=2&under=13&artikel=118

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 17-02-07 21:28

Dova

Grunden til at jeg spurgte var at jeg gerne ville kilden til de aldeles løgnagtige misinformationer.

Jeg ved at vira i vædsker kan overleve i max. 14 timer ved kropstemperaturer (i skeden og anus) og ganske kort tid...2-3 timer ved lavere temperaturer i sprøjter hvor virus kan smitte ved overførsel af min. 0.5 ml...Og det er ligegyldigt hvilken virus der er vædskebåren der er tale om.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 17-02-07 21:48

thomas2610 - jeg er hverken læge eller forfatter af teksten... Men prøvede at komme med info fra nettet.

Oplysningen matcher dog den almene info, som vi har hørt i mange år. Nemlig at vi ikke kan smittes ved eks. håndtryk...

Men det var nu heller spørgsmålet i denne tråd.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-02-07 22:02

Citat
Jeg ved at vira i vædsker kan overleve i max. 14 timer ved kropstemperaturer (i skeden og anus) og ganske kort tid...2-3 timer ved lavere temperaturer i sprøjter hvor virus kan smitte ved overførsel af min. 0.5 ml...Og det er ligegyldigt hvilken virus der er vædskebåren der er tale om

Og det har du så helt galt fat i, og jeg går da ikke ud fra, at en statsansat, højtstående læge skulle sprede løgnagtige misinformationer om hiv-virus...bare sådan for sjov, hvilket reaktionen da heller ikke tydede på, nærmere panik over at noget der skulle være tys-tys kom frem i offentligheden....så vidt jeg husker blev avisen vist endda tilbagekaldt den dag.

Et andet eksempel, som det så slet ikke er svært at finde info om på nettet, er hepatitis-B virus, det kan overleve uden for kroppen i en uge, f.eks i blod/blodpletter og stadig smitte.

Men jeg leder videre

mvh dova

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 17-02-07 23:42

Fint nok Dova
Ja led du endelig videre, men Aids virus er altså ikke forskellig fra andre vira f.eks herpatititis...betingelserne skal være tilstæde før overførsel kan finde sted ellers dør de.

Citat fra Aids-liniens HP:

http://www.aids-linien.dk/questionlist.asp?find=kanyle&x=35&y=4

Citat
Jeg har fået lavet en blodprøve hos min læge, jeg er efterfølgende blevet bange for om kanylen er blevet brugt før. Dette bunder i at jeg så at det parpir der er på kanylehætten var bristet og det burde jo være intakt inden hætten bliver taget af. Burde have sagt det da jeg så det, men gjorde det desværre ikke. Jeg har fået taget mange blod prøver i mit liv pga. allergi og har aldrig oplevet dette. Nu lyder mit spørgsmål; hvis nålen var brugt før og hvis den person den evt. var brugt på var hiv+ hvor stor sandsynlighed ville der så være for smitte. Håber at dette bliver taget alvorligt, da læger jo også kan lave fejl og jeg virkelig er bange. venligst Mig

Hej,
Generelt kan man sige, at hiv virus trives rigtig skidt udenfor kroppen, det er et svagt virus. Det er ligeledes af relevans om der var blod på kanylen og om det i så fald drejer sig om frisk blod. Kanylen skal således være brugt for ganske nylig, for at der er en risiko.
Alt i alt må man sige at risikoen ved et kanylestik er ganske lille. Rigtig lille. Hver dag sker der mange stikuheld for hospitalsarbejdere, redningsarbejdere, renovationsarbejdere, men man har endnu ikke set nogle som er blevet smittet med hiv i Danmark p.g.a. stikuheld.

Jeg synes, at du skal holde dig til fakta og ikke piske rundt i manegen med vandrehistorier og udokumenterede "Jeg mener, tror og har engang hørt"

Ziggy99

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 17-02-07 23:56

Jeg hadde en kamerat der kom sammen med en hiv smittet pige. De kom sammen i ca 2 år,og de kneppede som kaniner, og det uden gummi."Jeg skider på det", sa min kamerat da jeg konfronterede han med at han kunne blive smittet.Han blev aldrig smittet med hiv.Så jeg tvivler på at risikoen er 80%.
alimak

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-02-07 00:20

Citat
Jeg synes, at du skal holde dig til fakta og ikke piske rundt i manegen med vandrehistorier og udokumenterede "Jeg mener, tror og har engang hørt"

Citat
HBV er ikke kun en seksuelt overført sygdom. Det er en hård virus som kan leve på næsten alle overflader helt op til en måned. HBV er fundet i blod, sæd og skede sekret hos smittede mennesker, og i lave mængder i spyt.

HBV kan spredes ved:

- Ubeskyttet sex
- At dele nål når man fixer stoffer
- Tatovering og krop piercing
- Kontakt med åbne sår
- At dele negleklipper, skraber eller tandbørste
- Når man bor sammen med en hepatitis B bærer, hvis HBV er meget aktiv (høje virus tal).
- Menneske bid

Når du er så klog, ved du sikkert, at HBV er det samme som hepatitis B

Citatet er for øvrigt fra hepaptitisforeningen

og bemærk der står:

DET ER EN HÅRD VIRUS SOM KAN LEVE PÅ NÆSTEN ALLE OVERFLADER HELT OP TIL EN MÅNED..

Jeg tog fejl, jeg troede kun det var en uge.

Og du behøver slet ikke betvivle,at der dengang blev lækket en sag om, at nogen læger havde observeret i et laboratorie, at HIV-VIRUS KUNNE LEVE I STUETEMPERATUR UDEN FOR KROPPEN, I OP TIL EN UGE.

Jeg bliver fandme edderspændt rasende når du på den måde antyder, at jeg kommer med "udokumenterede vandrehistorier".... bare fordi du æder råt hvad myndighederne gerne ville bestemme at DU og befolkningen må få at vide for at undgå evt. panikstemning og udstødelse af hivpositive.
men det er der jo ingen grund til, for alligevel kræves jo, at virus kommer ind via de rigtige "kanaler" for at kunne påføre nogen smitten.

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 18-02-07 01:10

Opgiver....snart

Vil du ikke gerne smide et link til din visdom..inden du brænder helt sammen i din iver efter at påvise en global sammensværgelse

http://www.sst.dk/publ/publ2002/hepatitis/html/ren.htm#4.3

3. Smitterisiko og smitteveje

Hepatitis B virus kan påvises i de fleste kropsvæsker. Det overføres perkutant blandt heteroseksuelle og mænd, der har sex med mænd, samt under fødsel fra smittet moder til barn. Hepatitis B kan i husstanden eller under husstandslignende forhold smitte mellem børn og mellem børn og forældre. Smitterisikoen ved nålestikseksposition er mellem 5% og 40% afhængig af, om personen er HBeAg positiv (5% ved HBeAg negativt/anti-HBe positivt blod og 40% ved HBeAg positivt/ anti-HBe negativt blod).

Citat
Transfusionsoverført hepatitis B er ikke set i Danmark i mange år, primært fordi alt donorblod screenes for HBsAg. Erhvervsbetinget smitte med hepatitis B er sjældent forekommende og udgør under 5% af de anmeldte tilfælde af akut hepatitis B. Der er anmeldt enkelte tilfælde af akut hepatitis B, hvor smitten menes overført ved piercing eller tatovering. Nogenlunde konstant må omkring 1/3 af de anmeldte tilfælde klassificeres som uden kendt smittemåde.

Der har de seneste år i Danmark været rapporteret enkelte tilfælde af smitteoverførsel med hepatitis B fra børn med kronisk hepatitis B. Der har blandt andet været tale om børn under tre år, der har smittet henholdsvis adoptivformed blod, ved intravenøst stofmisbrug, stikuheld og ved ubeskyttet sex både ældre, dagplejemor og pædagoger. Endvidere forekommer der stadig tilfælde af vertikal (mor-barn) smitte til trods for, at der i mange år har eksisteret retningslinier til sikring af undersøgelse af gravide og anbefaling af immunprofylakse til de nyfødte. Der henvises til Kapitel V .

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-02-07 02:11

Lige nu er det ikke smitteveje og risiko vi diskuterer, men hvor længe virus kan overleve uden for kroppen......smitteveje og viras overlevelsestid er to vidt forskellige ting, og jeg har aldrig påstået, at fordi virus kan leve så og så længe uden for kroppen, at det er ensbetydende med større smitterisiko, tværtimod:
"alligevel kræves jo, at virus kommer ind via de rigtige "kanaler" for at kunne påføre nogen smitten".

Du skrev
Citat
Jeg ved at vira i vædsker kan overleve i max. 14 timer ved kropstemperaturer (i skeden og anus) og ganske kort tid...2-3 timer ved lavere temperaturer i sprøjter hvor virus kan smitte ved overførsel af min. 0.5 ml...Og det er ligegyldigt hvilken virus der er vædskebåren der er tale om.

Og det passer jo ikke, som du siger, at uanset hvilke væskebårne virus der er tale om, at de kun kan leve ganske kort tid (2-3 timer) uden for kroppen og ved lavere temperaturer end kropstemperatur.

Du tror ikke på min påstand om at nogen læger påviste at hiv-virus kunne overleve i længere tid uden for kroppen, bare fordi jeg ikke umiddelbart kan finde det på google.....men fandt så et dokumenterbart eksempel om hepatitis-b virus:

Citat
DET ER EN HÅRD VIRUS SOM KAN LEVE PÅ NÆSTEN ALLE OVERFLADER HELT OP TIL EN MÅNED..

Der er sgu forskel på dine påståede 2-3 timer og så "op til en måned"

Og det er hepatitisforeningen der selv kommer med de oplysninger.

Du kan sikkert selv finde ud af at søge på den side , såfremt du mener påstanden bliver mere troværdig for dig ved at se den der, hvor den sikkert ikke er tastet ind som led i en global sammensværgelse .

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 18-02-07 13:03

Smider lige et par links til Aids linien, bare for at holde diskussionen i gang

Ifølge Aids linien (som man vel må gå ud fra har ligeså kompetente rådgivere siddende, som i hepatisforeningen) oplyser at aids virus IKKE kan overleve udenfor kroppen ret længe, samt at det er en svag virus.

http://www.aids-linien.dk/questionlist.asp?id=2421
http://www.aids-linien.dk/questionlist.asp?id=2462

Og så undskylder jeg på forhånd Dova, men tråden her får mig til at tænke på den gang, hvor du hårdnakket holdt fast i, at hvis man tygger 4-5 stykker sukkerfri tyggegummi dagligt, så tager man5 kilo på i løbet af ½ år udelukkende på grund af sukkeret.

Skulle dette være fakta, så ville jeg have form som en mellemting mellem en flodhest og en elefant i dag – og det har jeg altså ikke

Desuden synes jeg diskussionen er latterlig. Jeg kunne forstå bekymringen, hvis der var tale om mikroorganismer, som kan formere sig kraftigt ved de rette vækstbetingelser. Et virus har ikke et selvstændigt stofskifte, men lever i kraft af andre. Så skulle man støde på et par underbukser indeholdende Aids virus, så er risikoen nok nær lig NUL for at blive smittet..

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 18-02-07 13:54

...men der er da forskel på HBV og HIV...

Og såvidt jeg kan se kalder man HBV for en "hård virus" der kan overleve længe og HIV for en "blød virus" der hurtigt dør...

Men jeg har da været ude for, at aidslinien påstod at manden ikke løb nogen risiko overhovedet ved at slikke kvinden (for ca. 10 år siden).. Det er nu lavet om til at der er "lille risiko". Og samtidig henviser aids-linien til at de rådgiver efter "Sundhedsstyrelsens anbefalinger"
Jeg må indrømme, at min respekt for og tro på "Sundhedsstyrelsens anbefalinger" i al almindelighed kan ligge på et meget lille sted.

De påstår jo også, at det ikke er spor farligt at gå og sutte på tandfyldninger, der består af 50% kviksølv, -hele livet.

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 18-02-07 14:27

Nej vel er HBV ikke det samme som HIV. Jeg ved ikke hvor Dova har det fra, men det er i hvert fald ikke fra hverken hepatitis foreningen, eller fra statens sundhedsstyrelse.

http://www.hepatitisforeningen.dk/hfb/menu.asp?type=hepb&aktion=vis&id=23

Citat
Hepatitis B er utroligt smitsomt. Viruset kan overleve uden for kroppen i f.eks blod i op til en uge. Virus kan være op til 100 gange mere smitsomt end HIV virus.

Kan de mon blive enige med sig selv, om det er en MÅNED, eller det er en UGE viruset kan leve udenfor kroppen

http://www.at.dk/sw13127.asp

Citat
Sammenlignet med andre sygdomme, der smitter på lignende måde, fx hepatitis B (serum leverbetændelse), er HIV ikke særlig smitsomt, hvilket skyldes en kombination af flere faktorer: Viruskoncentrationen er ikke så stor i den syge, virus er ikke særlig levedygtigt uden for organismen, og virus er ikke så virulent (dvs. der skal mange vira til, for at der opstår smitte).

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-02-07 14:56

Citat
Nej vel er HBV ikke det samme som HIV

Det har jeg ingen steder fra, for det har jeg ikke skrevet at det var, men derimod: Når du er så klog, ved du sikkert, at HBV er det samme som hepatitis B

Og når HBV blev draget ind i diskussionen, var det for at dokumentere, at ziggys påstand om, at INGEN væskebårne vira kunne overleve uden for kroppen i mere end 2-3 timer-

Men jeg synes fandme det er utroligt, at bare fordi tilfældigvis ikke ALT står på Google, at så bliver det pr. definition opfattet som vandrehistorier, udokumenterede påstande eller direkte løgn.

Hvad fanden gjorde folk før der tilfældigvis kom en søgefunktion via internettet

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-02-07 14:57

Nå, fejl, der manglede noget:

Citat
Og når HBV blev draget ind i diskussionen, var det for at dokumentere, at ziggys påstand om, at INGEN væskebårne vira kunne overleve uden for kroppen i mere end 2-3 timer

Og når HBV blev draget ind i diskussionen, var det for at dokumentere, at ziggys påstand om, at INGEN væskebårne vira kunne overleve uden for kroppen i mere end 2-3 timer ikke passede

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 18-02-07 17:08

Uanset hvad der skrives og hvor det end skrives, så er der ikke noget, der er sandere end at de mennesker der skriver det tror det er sandt.... (fandens til sætning...)

Og intet er sandere end at en anden næste dag kan komme og sige det stik modsatte.

Sundhedsstyrelsen har én holdning indtil det betaler sig for dem at have en anden.
Aids-linien siger hvad Sundhedsstyrelsen ønsker.

Selv om vi har mulighed for at finde alt muligt på Nettet, så er det stadig ikke forbudt at bruge indersiden af hovedet.
Og indersiden af MIT hoved er jo ikke mage til indersiden af dit, creamygirl. Eller mage til dovas eller ziggys for den sags skyld...

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 19-02-07 00:34

Citat
Hvad fanden gjorde folk før der tilfældigvis kom en søgefunktion via internettet

Pardon my french, men hids dig lige ned.

Det er muligt du føler dig hævet over andre til at udtale dig om noget her på kandu, fordi du IKKE bruger Internettets søgemuligheder. Men når du kort og skråsikkert skriver til spørgsmålet:

"hvor stor chancen for at få HIV/AIDS er, hvis man har et "almindeligt" samleje med en kvinde, som netop har HIV/AIDS."

Citat

Og hiv-virus kan overleve i stuetemperatur i op til 14 dage uden for kroppen.....men smitte forudsætter, at virus kommer ind i kroppen, enten via slimhinder eller direkte i blodbanen.

Så forbeholder jeg mig fandme ret til at stille mig kritisk, når du ikke kan dokumentere dine udtalelser.

Og hvad værre er, at du lidt længere nede skriver:

Citat
Og du behøver slet ikke betvivle,at der dengang blev lækket en sag om, at nogen læger havde observeret i et laboratorie, at HIV-VIRUS KUNNE LEVE I STUETEMPERATUR UDEN FOR KROPPEN, I OP TIL EN UGE.

Ikke fordi jeg har lyst til at tirre dine brækfornemmelser yderligere, men hvor troværdigt synes du selv det ser ud, at du først skriver, at hiv virus kan overleve 14 dage i stuetemperatur. 5½ time senere har du reduceret denne tid til det halve (1 uge)..

Google eller ej, Dova – så har jeg beklageligt for dig - mere tiltro til en speciallæge i Infektions og Tropemedicin, og som tidligere har været overlæge på Statens Serum Institut, end jeg har til dine flagrende oplysninger.. Ikke at jeg betvivler der har været lækket et eller andet i pressen – for det lyder da sandsynligt. Men så længe du ikke har mere styr på hvad det er der er blevet lækket (g hvor sandt det er), så er dine ½ vinde ikke meget værd..

Birgitta -> Jeg fatter hat af dit sidste indlæg – udover at du har set dig møgsur på sundhedsstyrelsen - og åbenbart af den grund, finder det formålstjenligt at sammenligne indersiden af DIT hoved med mit (og andres)

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 19-02-07 09:30

Hvert år smittes ca 250 mennesker i DK.

Smitterisikoen er forskellig fra land til land.
I afrika er der 25.000.000, der er smittet -ud af de ca 40.000.000 der er på verdensplan.

Følgende er fra medicinsk afdeling på Dronning margrethes hospital
Smitte: via blod, sæd og vaginalsekret. Risiko ved samleje med HIV pos. 0,5%. Mor til barn smitte: 25%
Risiko ved vaginalt samleje
Fra HIV pos. Kvinde til mand: 0,3-4 ‰
Fra HIV pos. Mand til kvinde: 0,5-6 ‰
Risiko ved receptivt analt samleje med HIV pos.: 0,6 ‰ -6 %
Ved høj HIV-RNA mængde kan smitterisikoen ved vaginalt samleje være 5-10 %

Fra Sundhed.dk
Hiv har de seneste 20 år bredt sig med voldsom hast, og i mange lande i verden er situationen i dag blevet langt mere alvorlig, end man kunne forestille sig for blot 10 år siden.
5-7.000 mennesker med hiv-infektion, og der påvises hvert år mellem 200 og 300 nye tilfælde.

Disse tal er fakta.
Uasnet hvor stor risikoen er, så er den der.
Du kan ikke se på den du går i seng med,om de er smittet. De kan være smittede i årevis før de mærker nogle symptomer.

Men helt ærligt....
Der findes faktis andre sygdomme end aids.
Hvor mange er fx blevet sterile via klamydia? gonnorre syfilis?

BRUG DOG KONDOMER til i har haft en fast partner e nogle måneder, og BEGGE ER BLEVET testet for diverse ting.
Det er ikke kun jeres eget liv,men også alle dem i går i seng med i leger med.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-02-07 21:20

Citat
Risiko ved vaginalt samleje
Fra HIV pos. Kvinde til mand: 0,3-4 ‰
Fra HIV pos. Mand til kvinde: 0,5-6 ‰
Risiko ved receptivt analt samleje med HIV pos.: 0,6 ‰ -6 %
Ved høj HIV-RNA mængde kan smitterisikoen ved vaginalt samleje være 5-10 %

Og for nogen år siden blev en 6-årig pige smittet med hiv virus på et sygehus her i landet ved at stikke sig på en gammel kanyle....noget som der ellers gøres alt for at overbevise folk om ikke kan lade sig gøre....tænk hvor uheldigt, at blive smittet af noget der slet ikke er så farligt, fordi virus er MEGET svært at blive smittet med, og endda kun smitter i sjældne tilfælde ved kropslig kontakt, da virus er højfølsomt og dør kort efter det forlader kroppen

Der kan læses en lille notits om det på side 49-50 i linket.
Og jeg tror faktisk, at det kan ske at være i forbindelse med den sag, at jeg så på tekst-tv, at en læge fra retslægerådet udtalte, at hiv-virus kunne overleve ved stuetemperatur uden for kroppen i længere tid, for i den tekst-tv nyhed stod der nemlig, at oplysningen var til brug i en erstatnings-/retssag.

http://www.patientforsikringen.dk/public/dokumenter/pdf/aarsberetninger/2001/aarsb01.pdf

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 20-02-07 12:24

Citat
tænk hvor uheldigt, at blive smittet af noget der slet ikke er så farligt, fordi virus er MEGET svært at blive smittet med, og endda kun smitter i sjældne tilfælde ved kropslig kontakt, da virus er højfølsomt og dør kort efter det forlader kroppen

Skal dit sidste link forestille at være din dokumentation for dine tidligere udtalelser?! ...I så fald, er det noget tyndt

Så vidt jeg kan læse mig frem til, så er der INGEN her i tråden, der har påstået, at man ikke kan smittes med HIV ved stikuheld.

Men du har da ret i, at det er uheldigt, at man smittes via en kanyle

Citat
Risikoen for smitte efter et stikuheld på kanyle med hiv-smittet blod er i gennemsnit 0,3 %, mens risikoen for smitte efter udsættelse for hiv-smittet blod på slimhinder er mindre end 0,1 %.

Risikoen øges i følgende tilfælde:

Hvis der er tale om et dybt stik
Hvis nålen netop har været brugt i en blodåre
Hvis smittekilden er meget syg af sin hiv – altså har meget hiv-virus i blodet

Hiv overlever dårligt udenfor kroppen. Amerikanske studier har vist, at udtørring af hiv inden for de første timer medfører en 90-99 % reduktion i hiv-koncentrationen.

http://www.stikboksen.dk/Smitterisiko_og_hyppighed/Smitterisiko/hiv.aspx

Godkendelse af svar
Fra : epidedymittis

Dato : 20-02-07 22:09

Tak for svaret Ysseven.

Må hellere lukke spørgsmålet før der går for meget "bitch-fight" i den! (Undskyld udtrykket!)

-og tak for jeres indlæg.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 20-02-07 22:15

Tak for point - og for at lukke denne slagmark....!

Det er da lige før, at hovederne ruller, hva'?