/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Visa
Fra : amandaKanDu
Vist : 649 gange
300 point
Dato : 15-02-07 10:25

jeg skal ud og rejse, har sparet op til det, og var i banken og fik lavet et VISA kort som erstatning for mit dankort. jeg har også netbank.

Nu kommer problemet så. Jeg fik Visa kortet og det fungerer fint alle steder. Bl.a. købte jeg flybillet over nettet E-ticket og fik billet og kvittering fra flyselskabet. Har også købt togbilletter med visa og været i diverse forretninger og handle.

I går var jeg så i banken for at hente valuta og betalte med visakortet.
Da jeg kom hjem kiggede jeg så på kvitteringen, og så at beløbet var trukket på en konto, som ikke er min, og som jeg ikke kender, eller nogensinde har bestilt.
På netbank konstaterede jeg at der ikke var trukket en krone på mit visakort siden jeg fik det for ca. 14 dage siden. Kun de regninger jeg har betalt over netbank var trukket.

Er der nogen herinde der har en forklaring på hvad der er sket her?
Hvordan jeg skal forholde mig?
Og hvordan jeg er stillet i denne situation?

jeg skal rejse i næste uge, og jeg er bange for at kortet pludselig bliver spærret mens jeg er væk så jeg ikke kan bruge det i udlandet.

På forhånd tak!
Amanda

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-02-07 10:34

Du skal henvende dig i din bank med det samme. Der er lavet en fejl ingen tvivl om det. Tjek lige om der ikke også er et max beløb du kan hæve på visakortet inden for en given periode, så du kan få kortet nulstillet inden afrejsen

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 15-02-07 10:37

du smutter selvfølgelig i banken og viser frem hvad du har - og får orden i sagerne. Det er jo ikke din skyld og ved hurtig henvendelse står du "pænere"

(det er dog besynderligt at den fremmede kontoindehaver så ikke har reageret ????)

Er du nervøs for at skulle bruge flere penge på rejsen giver de dig det ved personlig henvendelse og skulle de lukke kortet kan du altid hæve på egen konto - eller den der måske bliver lavet om - ved direkte henvendelse.

Måske kan det lykkes at få orden på det hele før du rejser pga situationen som de bør have forståelse for.

Håber alt går i orden hurtigst muligt

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-02-07 10:40

Under alle omstændigheder en tur i banken....

Tror nu dit kort er lavet på en seperat konto (med et kreditmax) og at pengene blot overføres via din lønkonto....

På din netbank bør du kunne se om kortet er opført samt med hvilket kontonummer..

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-02-07 10:45

Da vi fik ændret fra alm. Dankort til Visa dankort, var det med det samme kontonummer.

Vi fik kortet dagen før vi skulle på ferie, og nåede ikke at læse papirerne igennem, og vidste ikke
at der var et max beløb inden for en given periode.

Vi fik lukket kortet dagen før vi skulle rejse hjem, vi trode først at kortet var blevet lænset, men ringede hjem til en der passede huset, hun kunne fortælle der var penge på kortet.

Vi prøvede samtlige automater i byen, men hver gang blev kortet spyttet ud. Det var ganske rædselsfuldt at stå der uden penge, da vi skulle betale for en ekstra opredning på hotellet for 25 dage plus en taxa til lufthavnen. Vi var så ekstremt heldige, at vi havde snakket en del med en anden dansker, som stolede fuldt og fast på os, så vi kunne låne af hende - hun har fået pengene og en rigtig god middag -

Så derfor gå i banken, og tjek også lige om der er et max. beløb

Rigtig god tur

Kommentar
Fra : amandaKanDu

Dato : 15-02-07 10:47

Den konto, som jeg så på kvitteringen i går fremgår slet ikke på min netbank - kun min alm. lønkonto.
Visa kortet har altså overhovedet ingen forbindelse til min konto.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-02-07 10:52

Du har jo under alle omstændigheder et max. pr løbende måned (hvorefter kortet pr. automatik bliver spærret) men det kan banken ordne med en tlf.opringning.

Det jeg mener er om kortet evt. er lavet som et LÅN og at penge til kortet blot overføres hver måned....

Vi har 6 forskellige visakort (numre) der så blot betales fra en samlet konto....

Det giver en større ramme at arbejde i.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-02-07 10:55

Citat
Den konto, som jeg så på kvitteringen i går fremgår slet ikke på min netbank - kun min alm. lønkonto.
Visa kortet har altså overhovedet ingen forbindelse til min konto.

Det ville da være skønt med en sådan GRATIS FERIE....

Et eller andet sted har den nok forbindelse - med kode og kontrolnumre ville andet være næsten umuligt og stoppe i løbet af få timer.....

Du må jo også have AKTIVERET kortet

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-02-07 11:00

Bortset fra det....

Hvis dit kort er lavet af din bank er det MED dankort...

Så når du bruger kortet i DK er det dankortet du bruger....

Seperate Visakort udstedes kun hvis pengene kommer fra ANDRE konti....

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-02-07 11:11

Ring dog til banken, hvis det ikke er en fejl, men en anden der har lyst til at betale for din ferie, så fortæl lige hvilken bank du har, sådan en gratis ferie kunne jeg også godt bruge

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-02-07 11:17

Hvis du bare kiggede på kvitteringerne da du skulle finde ud af, om pengene var hævet på din konte, så er det fordi det ikke er kontonummeret der står på dem, men derimod kortnummeret

Og en ting er stensikkert

Når du har brugt kortet på nettet og pengene er trukket fra din konto efterfølgende, så er de det også når du har brugt kortet andre steder.

Så altså: Du tager forkert af KORTnummer på kvitteringen og ikke KONTOnummeret.

mvh dova

Kommentar
Fra : amandaKanDu

Dato : 15-02-07 11:26

Har nu snakket med banken. Det viser sig at jeg tager på ferie 'for lånte penge' selvom det ikke er nødvendigt.
Ved juletid da der var lidt lavvande i kassen, sendte banken et tilbud om en kassekredit med et kreditmax på 50.000 til 11%. Jeg skrev under og sendte tilbage, men hørte aldrig noget fra banken og glemte ellers alt om det.
Sådan kan man også drive bankforretning - lån kunderne penge uden de ved det eller kan se nogen stedet hvor meget de trækker.
Så banken har lige spottet en god forretning og har tilknyttet mit nye Visa kort til den kassekredit uden at give besked om noget som helst.
Nu venter jeg så en tilbagemelding fra banken og en god forklaring.
Men lukket bliver kortet altså ikke - jeg kunne ellers lige forestille mig et scenarie som Nordsteds puha - det har været hårdt for jer.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-02-07 11:34

Ja - det var jo det jeg sagde

Citat
Det jeg mener er om kortet evt. er lavet som et LÅN og at penge til kortet blot overføres hver måned

God Ferie

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 15-02-07 11:57

Forhold dig helt rolig.

Sæt de penge der skulle være hævet ind på en konto, og lade dem stå der. Så får du renetrne, skulle der så komme et "regning" på dem iløbet af xx tid, så har du dem.
Er der ikke spurgt til pengene efter 2 år, kan du begynde at bruge dem til en ny ferie (5år så er fristen forældet og pengene er dine)

Jeg checker aldrig min bon fra Bilka, nogle gange snyder de mig andre gange snyder de sig selv, så går det nok lige op - sådan er det sikkert også med Visakortet

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-02-07 12:10

Citat
Sæt de penge der skulle være hævet ind på en konto, og lade dem stå der. Så får du renetrne, skulle der så komme et "regning" på dem iløbet af xx tid, så har du dem.

De bliver hævet automatisk - bare rolig....

Der er IKKE lavet nogen fejl - bank og kunde er bare ikke enige om hvordan det skulle foregå....

Kommentar
Fra : amandaKanDu

Dato : 15-02-07 12:23

Såvidt jeg kan se er der lavet fejl.

1. Banken har ikke givet mig besked om at de har oprettet en ny konto i forbindelse med kassekredit.
2. Banken har ikke taget denne nye konto med i netbankoversigt over konti.
3. Banken har ikke gjort mig opmærksom på at de har tilknyttet det nye Visa kort til denne for mig ukendte nye konto.

Det må da stille mig skadesløs mht til at betale renter?

Kommentar
Fra : amandaKanDu

Dato : 15-02-07 12:25

endvidere:

4. Der står ikke i kassekreditkontrakten at de opretter en ny konto.
5. Da jeg fik Visakortet står der heller ikke hvilken konto den tilknyttes, men jeg bliver bedt om at klippe dankortet i stykker???

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-02-07 12:32

Arhhh...

Hvis du læser papirerne ordentligt står det sikkert der det hele....

Du har skrevet under på og fået et lån....
Til dette lån er tilknyttet et Visa/dankort (ellers var du jo ikke blevet bedt om at klippe det gamle)
Hvilke kontonumre osv. er egentligt bedøvende underordnet....
Du kan jo bare betale lånet hvis du har pengene...
Om det fremgår af din netbank eller ej er egentlig underordnet - det fremgår af kontoopgørelser når de kommer...

Det der kan være det springende punkt er et rentespørgsmål hvis IKKE du ønsker lånet...

Men vær sikker på at banken IKKE opretter et lån uden du har skrevet under...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-02-07 12:33

Citat
Der står ikke i kassekreditkontrakten at de opretter en ny konto

Med andre ord - du HAR skrevet under

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 15-02-07 12:50

Lige en lille opsamling til de mange som er kommet med svar.

Hvorfor skal vedkommende gå i banken?

Jeg er kunde i en sparekasse og på moderne dansk hedder det et "pengeinstitut", se også de gule sider.

Hi - Hi - Hi

Hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-02-07 16:18

Citat
Har nu snakket med banken. Det viser sig at jeg tager på ferie 'for lånte penge' selvom det ikke er nødvendigt.
Ved juletid da der var lidt lavvande i kassen, sendte banken et tilbud om en kassekredit med et kreditmax på 50.000 til 11%. Jeg skrev under og sendte tilbage, men hørte aldrig noget fra banken og glemte ellers alt om det.
Sådan kan man også drive bankforretning - lån kunderne penge uden de ved det eller kan se nogen stedet hvor meget de trækker.
Så banken har lige spottet en god forretning og har tilknyttet mit nye Visa kort til den kassekredit uden at give besked om noget som helst.

De har da ikke lånt dig penge uden du ved det, for du skrev jo under på tilbuddet og sendte det tilbage til banken

Og m.h.t. at tage på ferie for "lånte penge", så har man vel så meget styr på sin økonomi, at man ved hvor mange penge man har at hæve af

Og under normale omstændigheder oprettes en kassekredit ikke på en ny konto, for så hedder det et lån og ikke en kassekredit.
En kassekredit oprettes normalvis i forbindelse med den konto man i forvejen har og bruger sit dan- eller visakort fra......kassekredit er sådan set bare en form for "lovligt overtræk" på kontoen

Og kontonummeret vil stadig ikke stå på kvitteringerne når du bruger visakortet, men det vil kortnummeet, og det er selvfølgelig ikke samme nummer som på dankortet, da det er et andet kort

mvh dova