/ Forside/ Teknologi / Internet / Sikkerhed / Spørgsmål
10  molokyle 6481
Kræves licens til musik på pc?
Fra : cristian2
Vist : 710 gange
20 point
Dato : 14-02-07 20:53

Jeg har prøvet at lægge en musikfil ned på mit pc-skrivebord fra en af mine cd'ere. Men når jeg forsøger at afspille den ved at klikke på den, åbnes et vindue fra Microsoft, som siger at jeg skal hente en licens for at kunne afspille den. Dette er ikke sket tidligere.

Koster det noget at få sådan en licens?

Er det fordi det er ulovligt at lægge et musiknummer fra ens egen cd som er købt og betalt ned på sin pc?

Tak for hjælpen!

Kommentar
Fra : pk2dk99

Dato : 14-02-07 20:57

Hej
Ja det er ulovligt at koppier en Cd eller dvd men der er mange som bruger en software til unlock kode til cd. Du skal først find software til unlock cd men HUSK det er ulovligt.
MVH
pk2dk99

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-02-07 21:48

Citat
Ja det er ulovligt at koppier en Cd eller dvd

VRØVL

Citat
Jeg har prøvet at lægge en musikfil ned på mit pc-skrivebord fra en af mine cd'ere

Hvad er det for en fil ?????

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-02-07 02:58

Du bør gemme dine musik filer som MP3, det kan Windows MediaPlayer 10 og 11 indstilles til at gøre, når du ripper dine CDer, ellers kan du bruge den gratis CDex herfra: http://www.download.dk/index.asp?Kat=&subkat=&prog=842
med MP3 filer bliver ikke mødt med krav om licens, og det er lovlig at rippe din egen CD til MP3, for at kunne bruge musikken, for eksempel i en MP3 afspiller, men det er ulovlig at låne en CD, overføre musikken og aflevere igen, du skal selv have CDen

Kommentar
Fra : cristian2

Dato : 15-02-07 12:24

Tak for hjælpen ind til videre!

Filen: Windows Media Audio File

Følgende vindue kommer op når jeg klikker på filen:

En licens er påkrævet for at kunne afspille denne fil
Filerne, som du forsøger at afspille, blev kopieret fra en lyd-cd.

Under kopieringen fra cd'en blev filen "beskyttet". Dette begrænser antallet af computere, som filen kan afspilles på.

Hvis du vil afspille filen på computeren, skal du hente en licens (en proces, som kaldes en licensoverflytning). En licens fungerer som en elektronisk nøgle, der giver dig mulighed for at låse en beskyttet fil op og afspille den.

Klik på Hent licens for at hente en licens.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-02-07 12:38

Ja - så henter du den bare.....

Men som andre også siger - lav din musik om til mp3 - så har du ikke problemet.....

Accepteret svar
Fra : Manse9933

Modtaget 20 point
Dato : 15-02-07 13:18

I WMP>funktioner>indstillnger>

under fanen>Kopier musik fra cd("rip")

Fjern flueben i> Kopibeskyt indhold
---------------------------------------------------------------------------------------

under fanen> Beskyttelse af personlige oplysninger

Fjern flueben i> Hent automatisk brugerrettigheder,når
jeg afspiller eller synkroniserer en fil
og i>
kontroller automatisk,om beskyttede filer skal opdateres.
---------------------------------------------------------------------------------------

Dette er fra WMP 11's indstillinger.
Du har nok haft flueben i ovenstående bokse,fjern dem
og rip Cd'en igen.
Vis du bruger WMP 10/9 så hedder det noget lignende.
--------------------------------------------------------------------------------------
Bruger ikke selv skittet (lang historie)

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 15-02-07 13:39

Du har sikkert hentet en nyere WMP og disse bokse er aktiveret som standart,selv om man fjerner flueben i et par af dem under installationen så bliver de aktiveret alligevel og det samme gælder flere fil typer og man skal ind under indstillinger og fjerne dem igen,hent winamp og lad den afspille alle medie typer
på pc'en,jeg har kun WMP til at afspille medier i min
browser på sider der kun understøtter WMP afspilleren.
Derfor findet der ikke et eneste flueben i min WMP indstillinger,jeg betragter WMP som en form for spyware
det er ulven der vogter får(DRM o.a)læs deres privat politik der er uhyggeligt læsning i min verden.
Jeg åbnede den for første gang siden jeg installerede mit OS i dag for jeg kunne ikke huske hvad de forskællige faner og bokse hed,jeg har et tweak program
hvor jeg kan slå det hele fra i WMP uden at åbne samme.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 15-02-07 13:43

findes
der

Godkendelse af svar
Fra : cristian2

Dato : 17-04-07 22:56

Tak for svaret Manse9933.