/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Væskeansamlinger i fødder...
Fra : Nuserpigen
Vist : 4423 gange
500 point
Dato : 14-02-07 18:03

Hejsa

Håber der er nogle, der har nogle råd

Jeg har i nogle år døjet med væskeansamlinger i mine fødder, og det gør ondt som ind i h......

Jeg har været hos fodspecialist og har haft indlæg i mine sko, men det har ikke hjulpet, og lægerne kan ikke gøre mere...

Udover træning og plejning af fødderne, er der ellers noget jeg kan gøre...?

På forhånd tak

Hilsner fra Nuserpigen

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-02-07 18:15

Mange overvægtige har det problem, jeg kender af gode grunde ikke din vægt, men hvis du er overvægtig, så vil det være en god ide, om du kunne tabe dig.

Et andet godt råd, hav fødderne oppe så meget det er muligt, en pude på sofabordet, og op med fødderne.

Har du været hos din alm. huslæge?? Hvis ikke, så smut til ham/hende og få undersøgt om der er noget han kan hjælpe dig med

Kommentar
Fra : bauchmann

Dato : 14-02-07 18:19

Hej
Har du tænkt på støttestrømper (kompressionsstrømpet) For mig er de en stor hjælp. En bandagist vil kunne rådgive dig.
Torben

Kommentar
Fra : Nuserpigen

Dato : 14-02-07 18:20

Hej Nordsted1

Jeg er ikke overvægtig

Fødderne hænger oppe, så meget de nu kan...

Jeg har været ved min egen læge som henviste mig til en fodspecialist.... Har været hos denne fodspecialist op til flere gange, og han kan ikke gøre mere - desværre...

Hilsner fra Nuserpigen

Kommentar
Fra : ans

Dato : 14-02-07 18:22

Hvis du har et dårligt blodomløb kan blodfortyndende medicin, vanddrivende piller måske hjælpe.

Men tal med din egen læge igen.

Kommentar
Fra : Nuserpigen

Dato : 14-02-07 18:22

Hej bauchmann

Jeg har ikke prøvet støttestrømper, måske jeg skulle prøve det...

Jeg har været ved en bandagist, som lavede indlæg til mine sko, men de hjælper ikke - de gjorde det kun værre

Hilsner fra Nuserpigen

Kommentar
Fra : LA5

Dato : 14-02-07 18:24

Har du prøvet med vandrivende midler? Urtete med padderokke er meget vanddrevende. Du skal også have gang i venepumpen: læs om det på Google. Du kan også prøve at hæve fodenden af sengen og selvfølgelig sørge for ar hæve fødderne, når det er muligt. Du skal have gang i blodomløbet og nyrerne med noget motion... det er nok det vigtigste!

Kommentar
Fra : Nuserpigen

Dato : 14-02-07 18:24

Hej ans

Ja, det må jeg prøve - ved ikke om jeg har dårligt blodomløb, men det er da værd og undersøge...

Hilsner fra Nuserpigen

Kommentar
Fra : bauchmann

Dato : 14-02-07 18:25

Hej
Du skal selv foreslå de nævnte strømper.
Torben

Kommentar
Fra : Nuserpigen

Dato : 14-02-07 18:27

Hej LA5...

Jeg har ikke prøvet vandrivende midler endnu, men det er en god ide

Jeg svømmer hver uge, så lidt motion får jeg....

Hilsner fra Nuserpigen

Kommentar
Fra : Nuserpigen

Dato : 14-02-07 18:28

Hej Torben

Tak for tippet

Accepteret svar
Fra : Camillasmoster

Modtaget 510 point
Dato : 14-02-07 18:45

Jeg har i hele min barndom, ungdom, osv haft kolde tæer og dårligt blodomløb i ben og fødder.

Anklerne hævede konstant...

Men så begyndte jeg at lave venepumpe øvelser - siden har jeg ikke haft de problemer.

Mine fødder er varme som ind i .....

Går til fodterapeut, og hun siger, at mit blodomløb i fødderne absolut intet fejler.

Når jeg sidder, ligger, går og står døgnet rundt (når jeg alså er vågen, æ ou' ), laver jeg øvelserne (har endnu ikke opdaget, om jeg gør det i søvne)

Jamen, du kan mærke det med det samme - der bliver åbnet for blodomløbet!

Stående:Vipper op på fodbalden flere gange
Siddende og liggende: Vipper med fødderne, så du kan mærke, at det strammer lidt i diverse muskler og sener, drejer i fodledet, krummer tæer.

Når du føler træthed i fødder og ben, gør du disse øvelser, og du får en positiv virkning med det samme.

Det bliver til en god vane.

Hanne

Kommentar
Fra : nsl

Dato : 14-02-07 19:01

Hej nuserpigen,

Det er meget nemt, du massagerer på milt 4 3 gange dagligt i 1-2 min. på hver fod, det skulle fjerne den overskydende væske som du lider under.
Milt 4 ligger øverst i fodbuen i overgangen mellem det svagt lyserøde og hvide på siden af foden, du er ikke i tvilvl når du når punktet, det vil være noget ømt. brug tomlerne godt og grundig.
husk også at spise kost der ikke binder væsken.
mvh nsl

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-02-07 19:05

I dette link står der også at du skal passe på med saltindholdet i din mad, popcorn, chips mm,
der står i det hele taget en del, så god læselyst

http://www.selvet.dk/forum/topic.asp?TOPIC_ID=849

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 14-02-07 19:34

Med akupunktur kan man faktisk få vandet til at trække sig tilbage - men det kommer igen - man skal med andre ord have regelmæssige behandlinger for at holde det væk.

Dette er symptombehandling - omend en stor lettelse, for dem, der døjer med problemet.

Årsagen kan findes i kosten - du spiser noget, din krop ikke bryder sig om. Når du holder op med det, vil dit vand forsvinde og du vil også miste overskydende kropsfedt.

Det var det hurtige alternative indslag

Vaxen

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 14-02-07 19:40

din læges reaktion lyder meget uproffesionel. Vand i fødderne er som nævnt tidligere i tråden ofte tegn på kredsløbsproblemer, men måske er det slet ikke vand?
Normalt vil man få ordineret vanddrivende medicin og støttestrømper, specielt når problemet er så stort som du beskriver. Sammen med den vanddrivende medicin skal man have kalium og passe på med salt.
Venepumpeøvelser er også et must.
Får du også vandfyldte poser under øjnene?

Det er yderst vigtigt du kommer til lægen igen og får fortalt hvor stort problemet egentlig er.

Kommentar
Fra : pk2dk99

Dato : 14-02-07 20:49

Hej
Prøve at løb så meget som du kan hver dag....Det bliver bedre.....
Held og lykke
pk2dk99

Kommentar
Fra : droslerne

Dato : 14-02-07 21:15

Mange gør den fejl at sidde for længe samme sted uden at bevæge sig, de ser fjernsyn, læser i timevis.
Det bedste råd er at bevæge sig så meget så muligt og gå lange ture, når man så sidder, så få benene hævet en lille smugle det samme gælder når man går i seng, lig en pude under dine ben.
Støttestømper er virkelig godt især om natten, du skal ikke have dem på døgnet rundt.
Der var en der anbefalede blodfortyndene medisin det tror jeg godt du kan opgive,
men tal med din læge det er meget vigtig, og lad vær at prøve alt det naturmedisin mange anbefale, det kan også give bagslav.

MVH Robert

Kommentar
Fra : Nuserpigen

Dato : 14-02-07 22:22

Hejsa

Tak for alle svarerne

Fodspecialisten siger, at han ikke er sikker på, at det kun er væskeansamlingerne i mine fødder, der er årsag til at det gør så ondt... Det var en del af hans forklaring på, hvorfor han ikke kunne gøre mere...

Jeg har noget der hedder Hemiplagia Spastica, som jeg er født med - Det betyder i grove træk, at min venstre side af kroppen ikke er så stærk som i højre side... Det betyder også, at jeg ikke går korrekt på min venstre fod... Når man går starter man normalt med hælen og derefter resten af foden, men med min venstre fod starter jeg med tæerne... (Håber I forstår min forklaring)

Dette har betydet alverdens sygehusbesøg og har gået til fysioterapeut siden jeg var barn... Har for nylig prøvet en zoneterapeut med god virkning, så det skal klart prøves igen...

Jeg har også prøvet akupunktur, kunne være at jeg skulle følge op på den igen...

jomfruane....

Jeg har ikke vandfyldte poser under øjnene....

Hilsner fra Nuserpigen

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 14-02-07 22:47

Det lyder fjong med zoneterapi og akupunktur!

Det lyder som overbelastning af dine fødder, og dét er jo klart, med det, du fortæller nu.

Pøj pøj!

Hanne

Kommentar
Fra : tararam

Dato : 14-02-07 23:34

Måske er du allergisk over for nået som får din krop/fødder til at holde på vandet/vædsken

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-02-07 00:10

Først og fremmest er det vigtigt at vide, om væskesamlingerne er der hele tiden, altså også når du vågner om morgenen, eller om de først kommer op af dagen i forb. med overanstrengelse.

Dernæst om du har fået at vide hos lægen, om der er en sammenhæng mellem den lidelse du har og så problemet med fødderne.

Og om du er kontrolleret for om hjerte/kredsløb fungerer som det skal, om du har diabetes, problemer med nyrerne o.lign.

Nu kan væskesamlinger i sig selv gøre pokkers ondt, alt efter hvor udspændt det angrebne område er, men som du selv er inde på, kunne det jo tænkes at der var andre årsager, f.eks. platfod hvis du lider af det i en eller anden grad.

Og i det mindste den fod der "dropper" når du går kan det tænkes at være ømhed fra knogler, sener, muskler fordi du træder forkert på den.

Og umiddelbart vil jeg mene, at støttestrømper og vanddrivende vil være ting som lægen allerede ville have foreslået såfremt det var relevant i din situation........og der skal man vide, at når først man starter på det for at afhjælpe et længevarende problem, er det ikke bare noget man kan gøre forsøgsvis, så betyder det som regel for resten af livet.

Venepumpeøvelser som foreslået er altid en god ting.

mvh dova

Kommentar
Fra : Nuserpigen

Dato : 15-02-07 00:46

Hej Dova

Væskeansamlingerne er der hele tiden, også om morgenen, hvor det knager godt i fødderne når jeg træder ud af sengen...

Jeg tror, at der på en måde er en sammenhæng mellem de ting... Men synes bare at det er mærkeligt, at det først er kommet indenfor de seneste par år.... Mistænker lidt mit tidligere job, hvor jeg gik meget på trapper...

Tror at lægerne ikke rigtig kan finde ud af om der er en sammenhæng, og derfor ikke vil røre mere ved sagen...

Jeg får tjekket mit hjerte hvert andet år pga sygdomme i familien....

Og ja jeg har dropfod...

Hilsner fra Nuserpigen

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-02-07 03:02

Tror nu ikke det er væske der er skyld i det knager i fødderne, det kommer snarere fra ledene, og kan sagtens tænkes at stamme fra overbelastning fra dit tidligere arbejde med de mange trapper.

Men jeg fandt lige et par artikler hvor der både står om mulige årsager, gode råd m.m.

http://www.dsgnet.dk/Sites/artsym/ødemer.asp

http://www.dsgnet.dk/Sites/artsym/hævede_fødder.asp

mvh dova

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 15-02-07 04:06

Jeg har sådan et punkt på den fod, hvor jeg har haft en hælespore. Fik det af at stå på flisegulv.

Lægerne sad også med opgivende blik, fordi de ikke kunne gøre noget - og sagde: 'Overbelastning'.

Jeg tror, skisme, at de havde ret.... (det skal de også have, når de har )

Hvad bruger du af fodtøj?

Kommentar
Fra : sismofyt

Dato : 15-02-07 12:11

Min faster får hævede ankler hver gang hun får rødvin. Måske er der noget du spiser, som du ikke kan tåle og måske kan undgå et stykke tid for at se om det hjælper.

Gyldenriste er også vanddrivende og kan drikkes hele dagen.

Har du før lagt mærke til om der var forværring før eller under menstruationer? Hormoner gør meget ved os. Jeg har selv fornemmelse af at være hævet i ansigtet nogle dage før - nogle gange inklusive hovedpine, som ikke er migræne men meget streng alligevel.

Kommentar
Fra : stchrisdk

Dato : 15-02-07 12:45

Håber du kan finde nogle råd du kan bruge på

http://www.dsgnet.dk/Sites/artsym/hævede_fødder.asp

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-02-07 13:38

Min den yngste er "tåspidsdanser" dvs han bruger ikke hælene. Vi har konsulteret rigtigt mange læger, fysioterapeuter og ergoterapeuter, alle sagde at han skulle vippe fødderne, så tæerne havde retning med knæene, så ville sener og muskler blive stragt ud, det hjalp bare aldig en døjt.

Ved et tilfælde kom vi i kontakt med en pensioneret ortopæd, som fortalte, at det slet ikke kun var sener og muskler i lægmusklerne det var galt med men simpelthen også hans lårmuskler, Vi fik nogle øvelser bla.- dem hvor man vælter væg - han står på flad fod, med hænderne fladt på en væg, og skal så strække ud, tænk efter et par uger kunne han bruge hele foden, men er vi ikke over ham, så er han på tæer igen, fordi det er blevet en vane.

Hvis nu et af dine problemer er at du går på tæerne, så du overbelaster benene så prøv denne øvelse, jeg kan også spørge ham hvilke andre han fik hvis du er interesseret.

Så selv om du har været hos egen læge og fodspecialist, så giv ikke op, de er jo åbenbart ikke lige kloge allesamme.

Kommentar
Fra : Nuserpigen

Dato : 15-02-07 20:17

Hej Camillasmoster

Jeg har altid brugt lukket sko af kvalitet, går meget op i ordentlig fodtøj... Har aldrig brugt stiletter og lign. da jeg ikke kan gå i dem - falder simpelthen ned af dem...

sismofyt....

Det er altid det samme, lige meget hvad jeg spiser eller gør....

Nordsted1...

Jeg har fået lign. øvelser af min fysioterapeut

Hilsner fra Nuserpigen

Godkendelse af svar
Fra : Nuserpigen

Dato : 07-03-07 05:03

Hejsa

Det var svært og beslutte, hvem der skulle have pointene, da I alle har givet gode svar...

Tak for det

Har været opslugt af et eksamensprojekt - undskylder den sene accept af svar...

Hilsner fra Nuserpigen

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 07-03-07 05:11

Er det lykkedes for dig, at få det bedre i dine fødder og ankler?

Kommentar
Fra : Nuserpigen

Dato : 13-07-07 03:19

Hej Camillasmoster...

Har ikke lige set, at du havde skrevet, efter jeg lukkede spørgsmålet....

Men det går desværre ikke bedre med mine fødder... Jeg skal til lægen igen, og banke i bordet, er ved at være så træt af de fødder... men øvelserne hjælper da en del, men ikke nok...

Hilsner fra Nuserpigen

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 13-07-07 06:40

Sover du med let hævet fodende?

Kompressionsstrømper kan også være en mulighed.
Jeg har lige fået fjernet åreknuder, og havde sådan en strømpe på.
Dét holder hævelser væk.

Hanne

Kommentar
Fra : Nuserpigen

Dato : 13-07-07 09:47

Jeg har en kæmpe pude, der ligger i fodenden, som virker ganske fint...

Hvor får man sådanne kompressionsstrømper henne?

Hilsner fra Nuserpigen

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 13-07-07 10:48

Jeg vil tror, at de kan købes hos bandagister, f.eks. Sahva.

De er ret dyre, og er i udseende som kraftige nylon-knæstrømper.

Støtte/kompressionstrømper fåes også som buksestrømper.

Kommentar
Fra : bauchmann

Dato : 13-07-07 11:16

Hej
Kompressionsstrømper fås hos bandagister. Jeg har lige købt et ekstra par pris 650,00 kr. Søg kommunen. Der skal du have fat i afd. for kropsbårne hjælpemidler, men husk at få din læge med. Du skal også vide, at der skal tages mål, så derfor hold dig til bandagisten.
Torben