/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Hvordan sikrer man sig?
Fra : jkj_ingeniør
Vist : 887 gange
40 point
Dato : 13-02-07 13:59

Hvordan sikrer man sig mod 'fup' firmaer i byggebranchen?

Jeg har selv i forbindelse med en større ombygning købt vinduer og døre i en netbutik, efter at forsøg på at få et tilbud på varerne gennem en trælast var trukket ud i månedsvis. Desværre er jeg rendt ind i et mindre lødigt ApS, selv om deres netbutik så OK ud og alting forløb helt fint - indtil varerne skulle leveres.

Jeg skulle have modtaget mine vinduer og døre i august sidste år. Varerne kom ikke den aftalte uge - onsdag kom til gengæld et brev om at jeg skulle betale et restbeløb inden mandag samme uge, for at varerne kunne leveres. Leverance kom så en uge for sent, men den var mangelfuld og nogle af de vinduer, der var fremstillet på mål, viste sig ikke at stemme overens med specifikation og følgeseddel - og passede selvfølgelig ikke i de huller, hvor de skulle sidde.

I oktober fortalte firmaet mig pr. e-mail at de - gratis - ville sende erstatningsvinduer for de fejlproducerede vinduer sammen med nogle inderdøre, imod at jeg afstod fra at modtage levering af en dobbeltdør, som de havde i restordre. Jeg det var lykkedes at afslutte sagen, indtil de her i januar pludselig nægter at levere, før jeg betaler yderligere 14.000 kr.

Firmaet hedder 'BiligByg.com' - alias 'Nilsenvinduer.dk' med sælgeren Jørgen Nielsen som genganger. Firmaet viser sig at være et ApS oprettet i foråret 2006 - og har et pusigt navnesammenfalde med et andet ApS - 'Nilsen vinduer', der blev erklæret konkurs i efteråret 2005.

Er der nogen der har et tip til hvordan sikrer man sig mod at handle hos en ApS konkursrytter?

Jens

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-02-07 14:05

Ja - brug ANERKENDTE firmaer

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 50 point
Dato : 13-02-07 14:53

Du kunne være bedre sikret hvis du havde tjekket om firmaet var med her - ehm tror jeg nok --

http://www.dvc-vinduer.dk/

Vores ejendomsmæger var også et Aps foretagende, siden det svindelnummer har vi så vidt muligt holdt os fra Aps'er

Godkendelse af svar
Fra : jkj_ingeniør

Dato : 13-02-07 15:06

Tak for svaret Nordsted1 - det var et godt råd.

Kommentar
Fra : slemmert

Dato : 14-02-07 00:17

Nogle køber varer.
andre køber problemer.
Jeg har arbejdet 40 år i erhvervslivet/heraf de 35 som sælger i træbranchen, så har vi en mand der fortæller os at det er umuligt at få et tilbud fra en trælast.....det er sku løgn! ganske enkelt....
Hvis du ved hvad du vil have så er der ca 8 dage.... hvis vel at mærke at det er et kvalificeret gabrikat....
Du burde vide bedre.....

Kommentar
Fra : jkj_ingeniør

Dato : 14-02-07 07:27

Hej Slemmert

Jeg er ikke meget for at blive kaldt løgner - jeg har rent faktisk forsøgt at få dels Bygma, dels Starck til at give konkret tilbud på et komplet sæt nøje specificerede vinduer og døre til min ombygning i perioden marts-april 2006, uden at de kunne give mig et konkret svar. Det skyldes formodentlig at de og deres leverandører har haft for travlt - det har hele byggebrancen tilsyneladende - og jeg var ikke villig til at afgive en bestilling uden at kunne få en konkret pris hos nogen af de to trælaster. Eftersom jeg vidste der var lang leveringstid og jeg ikke havde fået et svar ved udgangen af april, valgte jeg en netbutik hvor jeg kunne bestille præcis det jeg ønskede og se prisen - men det var altså desværre ikke nogen god ide, set i bakspejlet.

Jens

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-02-07 10:21

Man snakker så meget om de - bagspejle - tror jeg vil se at få købt et, sikke en masse ærgelser man kunne blive skånet for

Kommentar
Fra : jkj_ingeniør

Dato : 23-02-07 13:23

Tja, siden jeg stillede spørgsmålet er jeg blevet opmærksom på siden http://www.anmeld-haandvaerker.dk - den er faktisk anbefalelsesværdig, hvis man skal finde en pålidelig håndværker. Jeg vil gerne opfordre andre til at anmelde håndværkere og byggefirmaer på den side - både for det gode og det onde, så andre kan få glæde af anmeldelserne.

Kommentar
Fra : slemmert

Dato : 23-02-07 17:06

leveringstiden fra eks stm finduer er uge 12-14, men med den fart du har på har du jo fået nye vinduer i forlængst.... men hvis det er billigvinduer du er ude efter spiller du din tid!

Kommentar
Fra : slemmert

Dato : 23-02-07 17:08

Mange af produkterne hos gunsti er ganske enkelt lagervarer

Kommentar
Fra : jkj_ingeniør

Dato : 12-04-07 21:39

Et rigtigt godt tip jeg nu efterhånden er stødt på er byggeriets ankenævns liste over virksomheder, der trodser ankenævnets afgørelser: http://www.byggerietsankenaevn.dk/cms/index.php?page=83